RallyNieuws
Paul

Tour de Ledokie

Soms heb je van die ingevingen die je eigenlijk direct met de wijde wereld moet delen! Momenteel is het rustig in de rallysport en zijn we beland in de zogenoemde zomerstop. Uiteraard zullen her en der nog wat rally’s verreden worden, maar dit is allemaal in het buitenland. Momenteel staat de Tour de France in het middelpunt en ook hier moet eens kritisch naar de veiligheid worden gekeken, maar ik heb een nieuw concept uitgedacht die ook in de rallysport prima gebruikt kan worden en in verschillende andere takken van de autosport al worden gebruikt!

Eerst de kritische noot
Al bij de gedachte dat ik met een idiote snelheid op een fiets richting Frankrijk moet gaan maakt mij al vermoeid! Laat ik ten eerste dan ook even diep buigen voor deze atleten, al dan niet onder de doping. Ik doe het ze, nuchter of onder invloed van pepmiddelen, niet na. Hier kom ik dan ook op mijn eerste punt. Als dit een dermate hekel punt is binnen deze sport, waarom dan niet na elke ronde een steekproef? Binnen de rallysport kennen wij ook deze steekproeven en deze rijders hebben geen dergelijke spullen nodig om goed te scoren en op niveau te blijven.

Een navigator is in deze sport ook wel eens nodig! Zo wordt menig maal een wielrenner van zijn fiets gereden door een motor of een volgauto! Wellicht is dan het extra paar ogen wenselijk. Nu zijn deze in de auto wel aan boord, maar blijkbaar kijken ze liever naar het uitzicht dan naar waar ze werkelijk naar moeten kijken. Ook een wielrenner kan een TomTom handig gebruiken. Meermaals is het mij al ter ore gekomen dat een wielrenner een compleet andere weg inslaat dan de rest. Ben je dan op zoek naar een kortere route of ben je eigenwijs?

Als aanvulling op het voorgaande is dus ook een lintje of zelfs een dranghek geen overbodige luxe en dit staat op dergelijke punten dan ook vaak opgesteld. Als er een verkeerd gaat, gaat de rest er ook achter aan! Het bekende spreekwoord “Als 1 schaap over de dam is volgt de rest” is hier een understatement, want de halve tour rijdt er gewoon vrolijk achter aan en als het even meezit ook gewoon de motoren en de volgauto’s. Je zou maar achter het lintje staan!

Een rolkooi bij deze rijders is ook geen overbodige luxe. Vorig jaar maakte Skoda nog reclame voor hun robuuste auto’s tijdens de tour en hoe vaak onderdelen vervangen moesten worden. Hoe krijg je het voor elkaar om vrijwel de gehele zijkant aan gort te rijden, bumper te verliezen en spiegels compleet af te schrijven als je nog geen 50 km/h gaat. Je kunt als Skoda er ook voor kiezen om eens echte rijders in te zetten, rallyrijders bijvoorbeeld. Die zijn krappe wegen en bergpassen wel gewend! En als dit budgettair niet gaat lijkt mij een rolkooi meer dan noodzakelijk! En regel dan ook een paar fikse remklauwen, want als het veld plotseling besluit om te gaan liggen wil je niet dat de band lekt raakt omdat je over een fiets heen rijdt.

Qua veiligheid laat het soms ook de wensen over. Het is blijkbaar meer dan normaal om tijdens een drinkpauze de bidon zo hard mogelijk het publiek in te smijten met alle gevolgen van dien. Ik krijg dan soms ook het idee dat de Tour de France een afgeleide is van een traithlon of een MudMaster. Spontaan op de grond liggen, schietschijven raken (terwijl de omstanders niet weten dat ze schietschijf zijn), soms een beetje vals spelen met wat pepmiddelen of spontaan een kortere route kiezen. Ook de serviceauto die direct achter de rijder rijdt mag als gevaarlijk beschouwt worden en is al menigmaal aangetoond. Zie je het al voor je: een servicebus van een rallyteam, of nog erger, een servicetruck met complete catering achter een rallyauto aan op volle snelheid over het onverhard. Heb je een lekke band? Pech! Loop maar of vraag lokaal om bandenplak. Rallyrijders doen dat ook!

Tour de Ledokie
Zo, dat is er even uit! Nu terug naar waar ik werkelijk heen wil! De naam is eigenlijk een afstammeling van het woord “toedeledokie”, oftewel, “tot ziens”. Nu kun je dit echter wel met deze naam enigzins leuk aanpakken. Zo kun je de afvallers alsnog in de wedstrijd mee laten doen, maar de afvallers strijden tegen elkaar om alsnog wat troostpunten te pakken. Op deze manier blijft de energie hoog en is een team gebaat bij alsnog die extra punt voor in het kampioenschap, of in dit geval de tour. Wij kennen in de rallysport het zogenoemde Superrally, waarbij deelnemers nog wel mee kunnen doen maar uitgesloten worden van punten. Sluit overigens niets uit, want wie een achterstand van een half uur weet in te halen is in mijn ogen al rallykampioen van het jaar. Deze uitvallers kunnen onderling dan nog strijden voor een punt in het kampioenschap. In de rallycross kennen wij dit systeem al enigzins en werkt op basis van finales. Je kan nog zo slecht rijden, maar je kunt altijd nog een finale rijden en die misschien wel winnen.

De naam Tour de Ledokie is meer gericht richting de fietsers, maar als je de regelgeving rondom het Superrally systeem aanpast heb je zeker een super rally te pakken en blijft iedereen strijden. Misschien niet voor het maximaal aantal punten, maar wel voor wellicht die belangrijke ene punt. Hoe dat met de fietsers moet weet ik niet. Ik denk dat ze eerst weer eens moeten kijken naar de sport zelf voordat ze verder uitbreiden.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com