RallyNieuws

Tweede plaats voor Henk Vossen en Jac Gillis in de WK Rally van Duitsland

Tweede plaats voor Henk Vossen en Jac Gillis in de WK Rally van DuitslandOnder moeilijke, wisselende weersomstandigheden hebben Henk Vossen en Jac Gillis zich in de Deutschland Rallye kranig geweerd. Na een enerverende strijd met de directe concurrentie eindigde de Helichem rallyequipe als tweede in de klasse. De algemene overwinning ging naar het nieuwe team van Hyundai, nadat de twee leidende Volkswagen-coureurs Sebastien Ogier en Jarri-Matti Latvala van de weg waren geraakt.

Wereldkampioen Sebastien Ogier vloog maar liefst twee maal van het parcours en ook de ervaren WK-gangers Jarri-Matti Latvala en Chris Meeke gleden van de weg en vielen daardoor uit. Illustratief voor de moeilijke omstandigheden waaronder de Rally van Duitland plaats vond. Het regende regelmatig en omdat de temperaturen ook redelijk laag waren bleven de smalle asfaltweggetjes tussen de wijnranken en de gemene betonnen tankoefenbanen lang nat en onvoorspelbaar. Henk Vossen en Jac Gillis kwamen flitsend uit de startblokken en vochten gedurende de eerste vijf klassementsproeven verbeten om de leiding in de klasse. Op de zesde en  laatste proef van de eerste etappe sloeg het noodlot helaas toe toen een aandrijfas onder de Mitsubishi Lancer Evo X brak. Gelukkig wist het kundige Helichem serviceteam de auto te repareren. Een klus die tot diep in de nacht duurde.

Op de tweede dag kwam de Helichem Mitsubishi Lancer Evo X weer fris aan de start. Op de eerste KP’s werd wat winst geboekt maar op de langste KP van de rally, de fameuze Panzerplatte, zat het Henk Vossen flink tegen. Terwijl hij de auto naar de startlijn loodste begon het te regenen. “De zachte banden die we hadden gemonteerd en die de eerste dag zo goed waren, werkte op de natte  betonplaten niet. Ik moest als op eieren rijden en tegelijkertijd zagen we her en der auto’s naast het parcours liggen. Ik heb toen op zeker gereden, wat ons wel een minuut tijd kostte. De tweede keer dat we daar reden hadden we andere banden en toen waren we ook meteen een halve minuut sneller”, vertelde Vossen, die op dat moment tegen een flinke achterstand aan keek. Maar door op een ander bandentype over te schakelen kwam de snelheid weer terug, en daarmee ook de betere tijden.

Ook op de laatste dag, waarop nog vier KP’s moesten worden gereden, zaten Vossen en Gillis er weer helemaal bij. Aan het eind van de rit bleken ze een fraaie tweede plaats in de klasse te hebben gescoord. “Terugkijkend zijn we dik tevreden. Dit was een wedstrijd waarbij het zo makkelijk heel erg verkeerd kan gaan. Kijk maar naar die toppers die van de weg vliegen. Het leek soms wel Russische Roulette. Omdat we de eerste dag waren uitgevallen moesten we op de tweede dag achterin het veld starten. Dan zijn er al veel auto’s voor je over het parcours gegaan en die werpen als ze de bocht afsnijden bakken modder op de weg. Erg glibberig dus en omdat je de weg niet overal goed kunt overzien maakt het dat heel link. Zeker als je volgas een steile helling af sjeest”, aldus Henk Vossen, die blij was met zijn tweede plaats. “Zo’n gebroken aandrijfas is pure pech en kan je in een mechanische sport altijd overkomen. Daarom is deze tweede plaats een prima resultaat”.

De komende maanden heeft het Helichem serviceteam, onder leiding van Lou Ambaum, ruim de tijd om de Mitsubishi Evo X weer helemaal op punt te krijgen Pas op 2 oktober staat de eerstvolgende wedstrijd, de WK Rally van Frankrijk op het programma.

Uitslag Rally van Duitsland Groep N
1. Van Ballegooijen/Findhammer 326 km, 18 KP’s in 3 uur 51.59.8; 2. Vossen/Gillis in 3 uur 53.43.5; 3. Chevallard/Arnaud (Fra, allen Mitsubishi Evo X) in 4 uur 21.02.4

Bron: Helichem Rallyteam

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com