RallyNieuws

Uitgevallen in de Rallye Sulinger land door motorproblemen

Gisteren gestart in de Rally in Sulingen (Duitsland). Onze eerste grote rally. Veel zin in na de hele dag verkennen de dag ervoor. Mooie gravel stukken, veel afwisseling en natuurlijk het militair terrein. Deze rally staat bekend om dit militaire terrein. Smalle wegen, geen uitwijkmogelijkheden, veel bocht na bocht na bocht zonder zicht ín de bocht. Na het eerste deel verkennen, zakte bij Marieke de moed bijna in de schoenen. Er zitten stukken tussen met 10 tot 15 ‘into’ bochten na elkaar. Hoe moeten we dat bijhouden tijdens het rijden op snelheid? Bij de tweede keer verkennen, waarbij we ‘redelijk’ op snelheid reden, ging het best aardig. De moed en het plezier was weer terug!

Verkennen
We moesten in totaal 7 proeven verkennen: om 8:45 kregen we het routeboek en om 16:00 waren we weer terug op de service (we hadden tot 17:00 de tijd). Goed doorgewerkt, constant gereden.

De rallydag zelf
De eerste twee proeven liepen nog niet helemaal lekker. Marieke moest wennen aan het tempo van deze rally. De proeven op Zandvoort en Ede waren relatief snel, maar deze proeven waren langzamer vanwege de vele bochten. Als ze een afstand van onder de 100 meter zag, las ze de notes regelmatig te snel op. Op de eerste proef maakte Bas ook een inschattingsfoutje en kon Bas nog precies tot stilstand komen voordat we in de sloot zouden duiken. De proef was ook gladder dan verwacht, veel los spul overal op de weg. Op de tweede proef had Bas een note verkeerd gehoord en dacht dat we fout zaten. Hij remmen en wilde al zowat achteruit gaan toen hij zag dat het wel goed ging.

Daarna het militaire terrein op. Het eerste deel was nog een beetje aftasten. Zo hadden we het ook afgesproken, eerst even kijken of het met de notes oplezen wel goed ging. Vooral het eerste deel was lastig om goed te timen. Dan kan je goed zien dat we nog onervaren zijn, eerste lange rally en eerste keer zo’n lastige proef. Tweede helft ging beter en we gingen toen ook steeds harder. Het tweede deel met een smile op ons gezicht gereden, Marieke dan, voor Bas was het hard werken! Dit was echt een super proef om te rijden. Later de beelden terug kijken om weer van te leren hoe we de volgende keer zo’n soort proef beter kunnen oplezen!

We konden niet wachten om deze proef voor de tweede keer te rijden, maar in KP4 ging het mis. De proef zelf ging goed. De timing van Marieke was nu zoals het hoorde en Bas reed ook lekker. Maar in de voorlaatste bocht, in het zicht van de finish, een vreemd geluid in de motor en het was gewoon einde oefening. Er was niets onderweg gebeurt en we reden daar ook ‘rustig’ (er lag daar een auto in de sloot), maar opeens was het mis, de motor rammelde aan alle kanten. We konden nog naar de finish uitrollen. De auto langs de kant gezet, maar aan de buitenkant van de motor konden we niets zien. Nog wel proberen te starten, maar de auto sloeg gelijk weer af. Echt einde verhaal, waarschijnlijk de drijfstangen kapot. Aanhanger opgehaald en de auto opgeladen. Daarna nog bij een proef langs de kant gestaan om onze 325i cup-genoten aan te moedigen.

Heel jammer dat we het militaire terrein niet voor de tweede keer konden doen en de rest van de rally natuurlijk. Ondanks dat we maar vier proeven hebben kunnen rijden, toch zeker weer waardevolle ervaring op kunnen doen. De volgende rally is de ELE rally eind mei. Bas rijdt vandaag naar Jan om samen aan de motor te werken. Bas had zijn oude 325i nog, de auto die in eerste instantie was voorbestemd om om te bouwen tot rallyauto. Daar kunnen we de motor van overzetten. Hopelijk eind mei alles weer op tijd af!

Tekst: Slob Motorsport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com