RallyNieuws
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - ELE Rally 2017
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - ELE Rally 2017

Veelbelovend debuut van Henk Vossen in de Eurol R5 Rally Challenge

Tijdens de ELE Rally heeft Henk Vossen zijn debuut gemaakt in de Eurol R5 Rally Challenge. Het was voor de Limburgse coureur de eerste keer dat hij met zijn nieuwe Ford Fiesta R5 aan een Nederlandse rally deelnam. Het werd een leerzame ervaring.

Karakter

Hoewel Henk Vossen in januari al met een Ford Fiesta R5 de WK Rally van Monte Carlo had bestreden kwam de routinier er op de klassementsproeven rond Eindhoven al snel achter dat het karakter van de vaderlandse wedstrijd een andere benadering voor de afstelling van zijn nieuwe rallywapen vergt. Rekening houdend met de lange rechte stukken op de proeven besloot het team de versnellingsbak met een lange overbrenging uit te rusten. Het bleek niet te werken, zo vertelde Vossen: “Goed, de topsnelheid was dan wel een kilometer of vijftien hoger maar in de haakse bochten verloor ik te veel. Ten eerste moest ik terug naar de eerste versnelling maar nog lastiger was dat het toerental te laag werd. Dan bouwt een turbomotor meer dan de toegestane turbodruk op, waardoor een overdrukventiel (pop-off ventiel) zich opent. Dan valt de motor nagenoeg stil waarmee je kostbare seconden verliest,” verklaart Vossen zijn onverwachte handicap. “Ik kijk er overigens niet van op want ik heb nog te weinig ervaring met deze auto. We nemen dit mee naar de GTC Rally, onze volgende wedstrijd.” De algemene indruk was desalniettemin heel positief. “De eerste proeven hadden stukken onverharde paden en ik had geen idee hoe de Ford zich daarop zou gedragen. Voor hetzelfde geld stuiter je bij honderdvijftig van de weg af maar dat bleek niet zo te zijn. Bij honderdtachtig ook niet, dus dat gaf vertrouwen. En op de snelle proef Strijpse Kampen (een militair oefenterrein, red.) zaten veel vloeiende bochten. Daar gaat de auto als een kogel doorheen en dat geeft best een kick.”

Werk

Wat de concurrentiestrijd betreft heeft Henk Vossen nog wel het nodige werk voor de boeg. De afstand tot de eerste twee was best aanzienlijk. Logisch want zowel Bob de Jong als Hermen Kobus hebben al ruime ervaring met een R5-bolide. Het duo was een klasse apart. Daarachter finishte Piet-Hein van der Heijden als derde, voor Vossen. “Daar wil ik de volgende keer dichterbij zitten. Daarna zien we wel verder.”

Krachtmeting

Op 8 en 9 juli staat in west Brabant de volgende krachtmeting op het programma, de GTC Rally. Daar zouden Henk Vossen en het Helichem Rallyteam verder progressie kunnen boeken, op weg naar het hoogtepunt van het jaar, de Deutschland Rallye, de voor het Wereldkampioenschap tellende wedstrijd, waar Henk Vossen als het ware tot het inventaris behoort, zo vaak (40) is hij daar al aan de start verschenen.

Uitslag 53e ELE Rally – Eurol R5 Rally Challenge

1. Hermen Kobus / Erik de Wild, Skoda Fabia R5, 157 km in 1 uur 39 min 36.4
2. Bob de Jong / Bjorn Degandt, Citroën DS3 R5, op 54.17 sec
3. Piet-Hein van der Heijden / Johan Schop, Ford Fiesta R5, op 4 min 51,7 sec
4. Henk Vossen / Sander van Barschot, Ford Fiesta R5 op 6 min.09.5

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com