RallyNieuws
Opel Adam Rallye Cup

Verzekering verzekert?

Steeds vaker worden er in de reglementen van de nationale rallysport regels opgenomen die er niet alleen in staan om de competitie aantrekkelijker en spannender te maken, maar ook om verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid te regelen jegens een verzekeraar. Het is niet ongebruikelijk dat een afgevaardigde van de verzekeringsmaatschappij tijdens een wedstrijd poolshoogte komt nemen om alles wat er gebeurt tegen het licht van de polis te houden. Dat heeft zijn consequenties in de rallysport. Een tak van sport die, naar verluidt, nauwelijks nog bij een verzekeraar onder te brengen is.

Eén voorbeeld is dat de videocameraatjes niet meer op of aan de bolides mogen worden gemonteerd. Er zijn voorbeelden dat ze van de wagen af het publiek in schieten, met schadeclaims tot gevolg. Om over ongevallen met auto’s, waar het publiek betrokken bij raakt, maar niet te spreken. Hiervan zijn (inter-)nationaal helaas voorbeelden te over.

De KNAF/BSR volgt inmiddels de homologatie van de FIA en de klassenindeling van de wagens. Als de wagens in de verschillende klassen aan de normen van het instituut FIA voldoen, kan een verzekeringsmaatschappij die wagen niet negeren. Daarnaast echter heeft de KNAF/BSR een aantal jaren geleden de Divisie5, inmiddels Klasse-S genoemd, in het leven geroepen. Een klasse voor wagens die bijvoorbeeld nooit een homologatie hebben gehad, of waarvan die inmiddels verlopen is. Niet de FIA maar een technische commissie kent, bij goedbevinden, een paspoort toe. In deze klasse wordt hard aan regelgeving gewerkt waarbij het maximale vermogen op 350 pk zal worden beperkt.

Bijzonder te noemen is de weigering om de Opel Adam van HART in de Klasse-S toe te staan. De wagen heeft een homologatie en heeft geen extreem vermogen. De studenten van de HAN uit Arnhem zagen in deze klasse de mogelijkheid de Opel Adam verder te ontwikkelen. Zo was men o.a. van plan het motorvermogen van de 140 pk die er nu in zit toe te laten nemen tot bijna 200 pk. Daarnaast stonden nog diverse andere aanpassingen in de planning, voor zover de financiën dat toelieten. Te denken valt hierbij bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van nieuwe draagarmen. De Klasse-S bood hen, dachten zij, de mogelijkheid te blijven innoveren.

Uit een gesprek tussen KNAF/BSR en leden van het team uit Arnhem, dat afgelopen week is gevoerd, is gekomen dat áls ze toch in de Klasse-S worden toegelaten, dat op basis zal zijn van het Duitse Cup reglement waarin de Adam reed. Wijzigingen aan de wagen zullen dan, voor zover het Duitse Cup Reglement dat toestaat, kunnen worden doorgevoerd. In de praktijk zal dan blijken dat er geen wijzigingen kunnen worden gemaakt.

Het zelf ontwikkelen en fabriceren van onderdelen, bijvoorbeeld de genoemde draagarmen, zoals de leden van het HART van plan waren, wil men in deze klasse voorkomen. Wie draait er namelijk op voor de schade als blijkt dat er een verkeerd materiaal, een foute lastechniek of niet de juiste lasdraad is gebruikt? Zelf geconstrueerde componenten vormen daarom niet alleen een potentieel gevaar voor rijders of zelfs publiek. Ook verzekeringstechnisch worden hierdoor risico’s genomen, aldus KNAF/BSR en opnieuw de verzekeringsmaatschappij.

In het gesprek tussen HART en de KNAF/BSR zijn ook nog een andere mogelijkheden besproken om tóch met de Adam in competitieverband te kunnen gaan rijden. Details hierover wil men echter vanuit het sectiebestuur niet geven. In het geruchtencircuit valt echter op te maken dat Opel in Nederland  ‘iets met rally’ wil gaan doen. Geen nieuw gerucht maar navraag bij Opel in november leverde alleen de reactie op dat rally een strategisch onderdeel van het merk is maar dat er niets te onthullen was. Zou dat eerdaags dan toch gaan gebeuren? Is in de winterstop dan toch de beslissing gevallen weer aanwezig te zijn in de Nederlandse rallysport? Is één en één hierbij twee?

Eind februari gaat voor de eersten het seizoen weer van start tijdens de Circuit Shortrally op het Circuit Park Zandvoort. Daarna gaat de rally van start tijdens de TankS Rally rondom Emmeloord. Misschien dat er dan meer duidelijk is geworden wie in welke klasse, of cup, mag rijden…… volgens de polis.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com