RallyNieuws

Volle bak voor nieuwe seizoen BioMCN 350Z Challenge

Al drie jaar lang strijden de deelnemers in de BioMCN 350Z Challenge mee in het Nederlandse rally kampioenschap, een strijd die meer en meer kanshebbers kent en die vaak sportieve gevechten kent. Vorig jaar nog eindigde de BioMCN 350Z Challenge na zeven ontmoetingen in een klinkende zege voor doorgewinterde rallypiloot Theo van den Berg die daarmee na al die jaren liet zien niets van z’n kunnen te hebben ingeboet. Dit jaar lijkt zeker het zwaarste jaar tot nu te worden omdat zich aanvullend op de zeven equipes van vorig jaar nu nog eens 6 teams gemeld hebben voor deelname aan Neerlands welhaast spectaculairste merkencup.
Bas Koeten Racing – Bas Koeten of gasten…?

Net als Theo van den Berg is Bas Koeten een rijder van het eerste uur maar omdat hij de wagen vaak verhuurde, zagen we hem niet zoveel en lijkt hij een onbekende. Tot je op het Zandvoortse circuit gaat kijken dan zie je deze coureur annex racewagen-preparateur uit de kop van Noord Holland heel regelmatig. In de voorgaande jaren zaten keer op keer bekende en invloedrijke mensen op zijn plaats, een idee dat hem een veel publiciteit opleverde.

Informatique Rallyteam  – Theo van den Berg & Etienne Struijs
Wat de Rijswijker Theo van den Berg ook te rijden krijgt, hij gaat er heel hard mee en hij haalt het onderste uit de kan. Vele malen leidde dat tot een kampioenschap : de Nissan Micra’s, de BMW 325i Challenge en vorig jaar in de 350Z Challenge. Al decennia lang vormen hij een hecht koppel met Etienne Struijs maar ze ontmoeten elkaar steeds minder vaak in de cockpit. De drukke werkzaamheden van Etienne zijn daar debet aan. Hij moet zijn computer bedrijf Informatique goed door deze economisch mindere tijden zien te laveren en dat kost bijzonder veel energie. Het is daarom dat vorig jaar Marco Schillemans naast Theo zat, en zelfs kampioen werd. Dit jaar zullen verschillende navigatoren de hotseat naast Theo bemannen.

Klippel Rallyteam – Robin Klippel & Erwin Klippel
De Brabantse broers Erwin en Robin Kippel hebben samen één passie: auto’s. Beide zijn niet alleen werkzaam in de automotive business, samen beoefenen ze ook nog eens de rallysport en dat gaat ze prima af. Ze zullen nimmer tot de top rijders en dat geven ze ruiterlijk toe. Erwin en Robin beginnen het nieuwe seizoen helemaal nieuw. Hun vorige bolide werd verkocht aan nieuwkomer Diter Toprek terwijl de mannen zelf een nieuw kersvers exemplaar op bouwden, compleet met sequentiële dog-box.

Bestronics Rally Team – Anton van Limpt & Hans van Limpt
Anton houdt zich al zeker een decennium lang bezig met rallysport en aanverwante zaken. Z’n actieve  carrière bestaat uit het navigeren naast Dirk Garvelink maar reed daarvoor al vaker met Mitsubishi’s. Hans was een paar jaar actief als nul-rijder samen Gert van den Heuvel. Dit seizoen gaan ze het zelf proberen.

Deltion Rallyteam- Kevin Kooijman & Hans van Goor
Het Deltion Rallyteam heeft de smaak van de Challenge goed te pakken gekregen, zodanig dat men in de afgelopen winter aan een tweede Nissan wilde gaan werken. Dat project staat even op een laag pitje. Op personeelsgebied zijn er wel wijzigingen. Op de reserve bank zitten Dick Bloemendaal en Arjan Wissink terwijl KNAF Talent First kandidaat Kevin Kooijman en Hans van Goor van de kleine Chevrolet Kalos over stappen naar de veel krachtigere 350Z. Dat Kevin uit het juiste hout is gesneden voor de taak in de Nissan bewees hij onlangs tijdens de 2e Circuit Short Rally waar Kooijman onder de 6 deelnemende 350’s 3e werd.

Dirk Garvelink – Dirk Garvelink & Nicky van Gerwen
Na jaren in Mitsubishi’s rond te hebben geracet vond de Bladelse campingeigenaar Dirk Garvelink het twee jaar geleden na de zoveelste crash genoeg. Hij besloot tot de overstap naar een ‘Z’ car die hij daarop zelf op wist te bouwen. Helaas beleefde hij na de ingebruikname meer ellende dan er in de Noordzee past. Toch bleef hij de vechter die we kennen en dus bleef hij de cup trouw. Ook nu weer nadat navigator Anton van Limpt besloot zelf weer te gaan sturen nam Dirk het voortouw: hij zocht een nieuwe navi en besloot dit jaar weer voor het kampioenschap te gaan. Hij zal dat nu doen met de jonge Nicky van Gerwen naast zich.

Heijstek Autoschade: Arjan Heijstek & Fiona Aengenend
De tot vorig jaar in F2 rond koersende Arjan Heijstek besloot vorig jaar ook de zaken iets serieuzer aan te gaan pakken. Ook hij haalde ergens een donor ‘Z’ vandaan en sloeg aan het bouwen. Inmiddels weten we dat z’n wagen er net als een brandweerwagen knalrood bij staat. Arjan raakte helemaal in de ban van de wagen want wie hij ook trof, iedereen kreeg de foto’s van de bouw en z’n voltooiing te zien. Heijstek gaat dit jaar op pad met de dame waarmee hij al langer de cockpit deelt, Fiona Aengenend.  

Jan van der Marel Autosport: Timo van der Marel & Rebecca Smart
Laat vorig jaar gaven vader en zoon Jan en Timo van der Marel aan dat ze ter promotie van het door vd Marel  Autosport nieuw gevoerde merk DMack banden, een Nissan 350Z in die kleuren wilden hebben  om de promotie van DMack iets makkelijker te maken. De wagen is er en ze schreven in voor de cup maar veel zullen ze er niet rijden. “Het komt gewoon door mijn kalender,” laat Timo weten. “Ik zal dit jaar wederom de WRC Academy rijden en daarnaast hopen we wat wedstrijden te rijden in de Belgische Fiesta Trophy,” aldus Timo die laat weten dat er ook team-technisch iets gaat veranderen. “Ik zal de Academy en de Belgische wedstrijden gewoon met Erwin Berkhof rijden maar de 350Z zal ik samen rijden met Rebecca Smart. Ik heb haar ontmoet tijdens het jaar WRC Academy in 2011, waar ze navigeerde naast Molly Taylor. In 2010 is Rebecca tweede geworden in het Australisch rallykampioenschap met Ryan Smart in een Toyota Corolla 4wd. Ze woont samen met mij en net als bij mij is rally ook bij haar het mooiste wat er is dus ze is ook op zoek naar een stoeltje,” legt Timo met een glimlach uit. “Er is nog geen  foto van de wagen omdat die pas op het laatste moment klaar is. Dan testen we ook nog even snel op Niederrhein.”

PR-Rallyteam:  Jur van Ruiten & Wim Koeten
Als er een prijs was voor meest originele equipe dan moest die zeker gaan naar iets waar Jur van Ruiten deel van uit maakt. Deze Amsterdamse creatieveling presteert het keer op keer om op ludieke wijze de aandacht voor zich op te eisen, is dat niet door z’n rijstijl dan is het wel door één of andere free publicity stunt die hij bedacht en uitgevoerd heeft. Niet vreemd trouwens als je bedenkt dat deze ondernemer in het dagelijks werk nog al eens als stuntman aan het werk te zien is. Rijdt hij in de 350Z dan is dat aan z’n rijgedrag te zien want alles staat bij hem, net als z’n idool Ken Block, om spektakel. De enige die naast Jur durft te zitten is Bas Koeten’s broer Wim.

Toprek Rallyteam – Diter Toprek & Alex Eissenberg
Na een aantal rallysprints met een klassieke Porsche 911 te hebben gereden, debuteert Diter dit jaar in de BioMCN 350Z Challenge. “Ik zal dit jaar voornamelijk zien als een leerjaar”, zegt Diter. “Doelstelling is heel veel lol hebben en veilig aan de finish komen. Ik hoop dan ook samen met de andere 350Z rijders een heel mooi seizoen tegemoet te gaan.” Toprek bestuurt de ex- klippel ‘Z’ en in de hotseat naast hem zit de ervaren Alex Eissenberg die al heel wat rijders kundig ter zijde stond in de voorbije jaren.

VDO- Bestronics – Antoine Biesheuvel & Godfried Kerssemakers
Aanvankelijk zag Antoine Biesheuvel, samen met broer Gerwin het nageslacht van cup-initiatiefnemer Nico Biesheuvel, niet veel in het in cup-verband rijden. Zo lang het kon zou hij willen blijven racen met de oude Lotus die hij bezat. Toen hij één keer op uitnodiging aan de 350Z Challenge deel nam was hij letterlijk en figuurlijk verkocht. Hij bouwde binnen Biesheuvel Autosport z’n eigen bolide en ging er mee aan de slag in de Challenge. Geen slechte keus bleek later want een jaar na instappen was het Antoine die tot kampioen gekroond werd. Voor Antoine zal dit jaar de meeste gewenning zitten in z’n nieuwe navigator Godfried Kerssemakers, één van de drie kopstukken van sponsor Bestronics, de naam die zowel op de flanken van Antoine’s ‘Z’ schittert als op die van Anton van Limpt.  Antoine hoopt desondanks dat hij beter zal presteren dan vorig jaar.

Team Walraven – René Walraven & Martine Walraven – van den Berg
René Walraven, de man uit Ter Apel, klom vorig jaar in het huwelijks bootje met Martine van den Berg en besloot  het komende jaar samen met zijn kersverse bruid de cockpit van de inmiddels knalgele Nissan te delen. René, de het rijden deels leerde net als Theo in de 325i Challenge, verliet halverwege het vorige seizoen het kampioenschap en reed a la carte verder. Dit jaar wil hij het hele kampioenschap rijden om te zien wat mogelijk is.

Mark van den Brand & Mats van den Brand
Als het klinkt als een familie aangelegenheid dan klopt dit want het duo Mark & Mats is een echte vader/zoon equipe. Voor de insiders mag Mark bekend klinken, dat komt door zijn verdiensten als navigator o.a naast Hans Stacey. Mats pakt de draad op en is sinds afgelopen winter een rally-licentie rijker. Tel daarbij de kwaliteiten van vader Mark op en een kundige equipe is geboren. De twee wachten nog op hun wagen maar stonden met alternatief vervoer, een 3-serie BMW wel aan de start van de eerste short-rally van het jaar vorige maand op Circuit Park Zandvoort, iets dat Mats in Emmeloord zal herhalen.

Eerste serieuze ontmoeting in de polder
Na alle plannen, alle wisselingen, aankopen en verkopen en niet te vergeten de voorbereidingen en het testwerk, is het komend weekeinde voor iedereen eindelijk zover: dan staan alle deelnemers in de BioMCN 350Z Challenge tegenover elkaar als ze aantreden voor de eerste ronde en de eerste rally van het jaar, de TankS Rally.

De wedstrijd die bijna 540 kilometer lang is neemt de deelnemers verdeelt over twee dagen mee naar zo’n 170 km op snelheid veelal de bekende en technische dijkweggetjes rond Kampen en daarna Kuinre. Vrijdag- en zaterdagavond rijdt men dan ook nog twee publieksproeven op respectievelijk de Munt (2X) en de Nagelerweg (1X). De eerste deelnemer, die vrijdagavond om 19.01 uur richting de eerste proef gaat ziet rond 23.03 uur het podium weer terug. De zaterdag-etappe start om 11.02 uur en finisht rond 22.59 uur.

Op voorhand is duidelijk, zeker gelet op het tijdschema en het parkoers, dat men het twee dagen moeilijk zal krijgen. Meteen moet alles dat men bezit aan stuurmanskunst en/of terreinkennis in de strijd geworpen worden wil men hier de snelste zijn. Hier moet dat wijs verdeeld worden over de twee etappes van de wedstrijd. Dat daarvan het publiek zal genieten is zeker, vorig jaar was al duidelijk dat de BioMCN 350Z Challenge behoort de populairste merken-cup die er over de rallyproeven dendert.
Startnummers BioMCN 350Z Challenge – Tank S Rally 2012:

19.  Theo van den Berg NL Dennis Goossens NL Nissan 350Z 3 C8 O
20.  Timo Van der Marel NL Rebecca Smart AUS Nissan 350Z 3 C8
21.  Dirk Garvelink NL Nicky Van Gerwen NL Nissan 350Z 3 C8
22.  Antoine Biesheuvel NL Godfried Kerssemakers NL Nissan 350Z 3 C8 O
23.  Jurian van Ruiten NL Wim Koeten NL Nissan 350z 3 C8 O
24.  Erwin Klippel NL Robin Klippel NL Nissan 350Z 3 C8
32.  Kevin Kooijman NL Hans van Goor NL Nissan 350Z 3 C8 N
33.  Anton Van Limpt NL Hans Van Limpt NL Nissan 350Z 3 C8
34.  Diter Toprek NL Alex Eisenberg NL Nissan 350Z 3 C8
35.  Arjan Heijstek NL Fiona Aengenend NL Nissan 350z 3 C8

Tekst: BioMCN 350Z Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com