RallyNieuws

Emmeloord weer rallycentrum Tank S Rally

Afgelopen woensdag werden Tank S Rally en Tank S Short-rally aan pers en sponsoren gepresenteerd, een happening die dit jaar toepasselijk bij naamgever Van Staveren gehouden werd. Onder leiding van spreekstalmeester Marco Schillemans kreeg elk facet van de wedstrijd de aandacht.

Zaterdag 16 maart  ondergaat Emmeloord weer haar jaarlijkse metamorfose als de rallykaravaan van het Nederlandse rallykampioenschap, voor de openingsronde neerstrijkt in het normaliter zo rustige polderdorp. Lang geleden werd de traditie geboren die heden ten dage nog steeds staande houd: het rallykampioenschap begint in maart op de voormalige zeebodem met de Tank S Rally.

De traditie is ook onlosmakelijk verbonden met zowel een uitdagend en technisch parkoers als ook een gezellige en bekende ambiance. Het parkoers is als vanouds met een prominente hoofdrol voor de kronkelende dijkweggetjes rond Kuinre en opnieuw Kampen. Naast beruchte namen als Zwartendijk, Kamperveen, Haatland, Lindedijk en Blankenhammerdijk die oude bekenden zijn, kan men dit jaar ook naar een nieuwe proef die rondom Zalk uitgestippeld is. Qua gevoel zal het dit jaar toch echt wennen zijn omdat de karavaan nimmer meer neer zal strijken op die knusse Deel. De wedstrijd mag dan een kenmerkend punt kwijt zijn, men krijgt er met ingang van deze editie de Paardenmarkt voor terug. Dit als parkeerterrein gebruikte gebied is minstens zo groot als de Deel en zal in de komende jaren hopelijk net zo populair worden als haar voorganger.

Het startveld dat vanavond in haar definitieve vorm gepubliceerd werd,  is door een ijzersterke eindsprint weer als vanouds en gevuld met zeker 46 deelnemers in de rally tegenover 29 teams die deelnemen aan de short-rally. En er staan machtige tenoren te wachten om de strijd met elkaar aan te gaan. In de zwaarste categorie, die van de WRC’s, de voormalige WK bolides, vallen meteen de namen op van Bernard ten Brinke, Dennis Kuipers, Eric van Loon, Bert de Jong, Bob de Jong en Eric Bolhaar. Van Kuipers is nog niet duidelijk met welke wagen hij aan zal treden maar van Eric van Loon en Bernard ten Brinke weten we dat ze beide debuteren in een kersverse ex-fabrieks Fiesta WRC. Bert de Jong is niet de enige die start in een Mad-Croc Mitsubishi WRC05, zoon Bob doet dat namelijk ook. Last but not least zien we Eric Bolhaar die opnieuw bewapend is met een potente Skoda Fabia WRC06 waarmee hij tot veel in staat is.

In de showroomklasse, de klasse gevuld met standaard wagens zullen het de mannen met de Evo’s worden die de boventoon gaan voeren, mannen als Adwin Hoondert, Marcel van Leeuwen, Faron van Lieshout of Johan Faes die voor het kampioenschap gaan. Zij zullen zeker in gevecht komen met Tonnie van Deijne, Martin van Iersel en Piet van Hoof die maar wat graag de Tank S Rally op hun palmares bij zouden schrijven. Om maar te zwijgen over Jasper van den Heuvel die net als Piet van Hoof met een Evo X R4 aantreed. Laten we tot slot outsiders zoals Jan de Winkel in de snelle Clio of Jan van Der Marel in z’n snelle Porsche, of  Hermen Kobus in z’n nieuwe Super2000 uit de Ford stal niet vergeten. De wil om te winnen zit hen allen in het bloed en met minder nemen ze eigenlijk geen genoegen.

Op de voormalige Zuiderzee-bodem komen ook een aantal cups met hun deelnemers aan de start. De meest tot de verbeelding sprekenden zijn die van de 325i Challenge, een merken cup die als wapen het bekende model de BMW 325i gebruikt, en die van de BioMCN 350Z Challenge. In de 325i Challenge verschijnen 5 teams aan de start terwijl we bij de 350Z Challenge bijna het volledige veld van 10 wagens aan zien schuiven.

De wedstrijd zelf is bijna 540 kilometer lang en neemt de deelnemers verdeelt over twee dagen mee naar zo’n 170 km op snelheid, veelal over de bekende en technische dijkweggetjes rond Kampen en daarna Kuinre. Vrijdag- en zaterdagavond rijdt men dan ook nog twee publieksproeven op respectievelijk de Munt (2X) en de Nagelerweg (1X). De eerste deelnemer, die vrijdagavond om 19.01 uur richting de eerste proef gaat ziet rond 23.03 uur het podium weer teug. De zaterdag-etappe start om 11.02 uur en finisht rond 22.59 uur. De deelnemers aan de Short-rally gaan zaterdagavond om 18.36 uur op pad. Na 60 kilometer op snelheid verdeeld over 6 klassementsproeven (100% verhard) komt de winnaar rond 22.17 uur op het podium voor de champagne.

Op voorhand is duidelijk, zeker gelet op het tijdschema en het parkoers, dat men het twee dagen moeilijk zal krijgen. Meteen moet alles dat men bezit aan stuurmanskunst en/of terreinkennis in de strijd geworpen worden wil men hier de snelste zijn. Hier moet dat wijs verdeeld worden over de twee etappes van de wedstrijd. Dat daarvan het publiek zal genieten is zeker, net als vorige jaren verwacht men ook nu weer duizenden die de proeven zullen omzomen, hoeveel precies zal van het weer afhangen.

Top 10 Startlijst Tank S Rally 2012:
1.    Dennis Kuipers NL Robin Buysmans B Subaru Impreza S14 WRC 4 A8
2.    Erik van Loon NL Harmen Scholtalbers NL Ford Fiesta RS WRC 4 A8 O
3.    Bernhard ten Brinke NL Davy Thierie B Ford Fiesta RS WRC 4 A8 O
4.    Eric Bolhaar NL Gert Kamphuis NL Skoda Fabia WRC ’06 4 A8 O
5.    Bert de Jong NL Bjorn Degandt B Mitsubishi WRC05 4 A8 O
6.    Bob de Jong NL Kees Hagman NL MITSUBISHI WRC 4 A8 O
7.    Jasper van den Heuvel NL nnb Mitsubishi Lancer Evo X R4
8.    Piet van Hoof NL Max Jacobs NL Mitsubishi Lancer Evo X R4 4 R4
9.    Jan de Winkel NL Radboud van Hoek NL Renault Clio R3 3 A7 O
10.    Hermen Kobus NL Erik de Wild NL Ford Fiesta S2000 4 S2000

(*O=ingeschreven voor Open Nederlands Rally Kampioenschap)

Tekst: Tank S Rally
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com