RallyNieuws

Winnaar en kampioenen in Hellendoorn

Daar waar de afgelopen twee edities werden gedomineerd door Peter van Merksteijn jr. was het dit jaar Dennis Kuipers die de Hellendoorn Rally op zijn naam wist te schrijven. Van de 16 klassementsproeven wist Dennis Kuipers er acht op zijn naam te schrijven. Peter van Merksteijn jr. werd tweede en Jeroen Swaanen werd uiteindelijk derde.

Op de vrijdagavond wisselde hij de snelste tijden af met Jeroen Swaanen in de Citroen C4 WRC. Dezelfde als waar Van Merksteijn jr. al eens deze wedstrijd won. Op de zaterdag was het diezelfde Van Merksteijn jr. die  Dennis op zijn huid zat met zes opeenvolgende keren de snelste tijden. Deze reeks begon met de snelste tijd op de proef op het industrieterrein van Almelo. Daarbij werd ook gereden over het eigen fabrieksterrein. Deze proef wilde Peter graag op zijn naam zetten en dat lukte hem uiteindelijk ook. Dennis reed een derde tijd.

Nog voordat hij de strijd aan kon gaan was de mogelijkheid een goede klassering voor Erik van Loon en Harmen Scholtalbers reeds verkeken. Zij kregen op de vrijdagavond nog vóór de start problemen met de versnellingsbak van de Ford Focus WRC. Via Superrally konden ze op de zaterdagochtend alsnog van start gaan. Hij zou echter de finish niet zien. Op KP Marle raakte hij met zijn achterwiel een boomstronk. Hij beschadigde daarbij zijn ophanging en moest opgeven.

Terug van weggeweest was Mark van Eldik in een Subaru Impreza S12 WRC. Mark vond het na een paar jaar afwezigheid weer eens leuk om mee te doen. Aan zijn rijstijl was een paar jaar afwezigheid in ieder geval niet te zien. Hij gleed en drifte als vanouds over de proeven. Uiteindelijk wist hij de zevende plaats vast te houden.

Peter Versluis was minder fortuinlijk. Hij zou de finish van KP11, de industrieterrein proef in Almelo, niet zien.  Voor de gelegenheid had hij een Ford Fiesta RS WRC gehuurd. Qua tijden kon hij vanaf het begin geen echte vuist maken. Na KP10 stond hij op een 13e plaats algemeen.

 

Op bijna twee en een halve minuut achter de winnaar was het  Bob de Jong die samen met Kees Hagman de Mitsubishi Lancer WRC ’05 naar de zesde plaats in het klassement reed. Na de eerste twee proeven was een derde plaats in het klassement zijn deel. Na de derde proef zakte hij echter af naar de zevende plaats. Een lekke band op KP3 was hiervan de oorzaak. Deze zevende plaats zou hij vasthouden tot de voorlaatste proef. Tijdens de laatste proef wisselde hij van plaats met Mark van Eldik.

Deze wedstrijd leverde ook een aantal kampioenen op. Arjen de Koning en Hein Verschuuren sleepten het Rallyclinic Nederlands Rally Kampioenschap in de wacht. Met hun Mitsubishi Lancer EVO7 A8 behaalden ze in totaal 405 punten in de wacht.

In de klasse H15 waren het Jacco Hartog en Joyce Ruiter die met de Opel Astra GSI  het kampioenschap behaalden in eveneens het Rallyclinic Nederlands Rally Kampioenschap. In hun eigen klasse was het alleen de tweede keer Notter, KP6, die ze niet wonnen. Deze was voor Eep Borgers met eveneens een Opel Astra GSI.

In de 325i Challenge was het de equipe Sjef Meersschaert/Debbie Everse die de titel van de Challenge naar zich toe trokken. Na de overwinning in 2012 zijn ze nu opnieuw de winnaars van de 325i Challenge.

Bij de Nissans was het Leo van der Eijk die samen met navigator Annemieke Hulzebos de eerste plaats wist te bereiken. De titel ging echter naar Mats van den Brand en zijn navigator Eddy Smeets. De tweede man in het de Challenge, Antoine van Biesheuvel, wist de finish niet te bereiken. Het puntentotaal dat Mats dir jaar wist te vergaren is zo groot dat dat niet meer in te halen is.

Grote pech was er voor Will Bruins en Mark Schuitert. Na lang en veel zoeken en sleutelen hadden ze de problemen met vooral de motor van de Opel Astra G Kitcar opgelost dachten te hebben. Problemen met de koppeling gooiden echter reeds op KP1 onverwacht roet in het eten.

Ook André van Middendorp wist niet verder te komen dan KP1. Een lekkage en vlammen onder de motor dwongen hem tot opgave.

Voor Harry Kleinjan eindigde het weekend in een grote mineur. Hij werd uit de wedstrijd was gehaald vanwege tegen de rijrichting in rijden, na het missen van een splitspunt. Volgens Kleinjan doordat de losgeraakte lampenbak hem het zicht ontnam. Vanwege het bijzondere karakter van zijn auto en het spektakel dat dit ook voor het publiek opleverde is hem door de organisatie aangeboden om op de zaterdag te starten in de shortrally. Kleinjan is hier op ingegaan. Alles ging goed tot de rondkoers op het industrieterrein van Almelo. Daar verremde hij zich en knalde op een betonnen afzetting die hem lanceerde en op de kop in het water deed belanden. Met behulp van direct in het water gesproken marshalls konden de twee rijders ongedeerd uit de wagen klauteren. De wagen leek totall los te zijn maar Kleinjan verwacht zelf volgend jaar weer aan de start te staan.

 

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com