Afgelopen weekend werd de 38e editie van de Twente Rally verreden. Het zou een wedstrijd worden waarin veel ging gebeuren. Aan de start van de reguliere rally stonden 87 deelnemers en bij de Historics waren 55 deelnemers ingeschreven.
Hulpdiensten
Op zaterdagavond stonden de deelnemers aan de start van de eerste van de in totaal 16 klassementsproeven. Dat het een enerverende avond zou gaan worden kon niemand nog bevroeden. Bij de Historics was het de equipe Roland Postma en Mika Postma die alle hulpdiensten activeerden. Nadat beiden uit het wrak van de BMW 325i waren gehaald en werden afgevoerd naar het ziekenhuis, was het de beurt aan de reguliere rally. Daar was het raak voor de equipe Michael Kamper en Henk van de Brug. Zij konden, net als Postma, de BMW afschrijven. Hierbij werd zelfs een traumahelikopter ingeschakeld. Hoewel de opgelopen letsels voor een aantal serieus te noemen was, bleek het uiteindelijk voor geen van de betrokkenen levensbedreigend en werd de equipe met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.
Daarnaast deed zich ook een medisch noodgeval voor bij een der aanwonenden van het parcours. Ook dit zorgde voor een neutralisatie. De zaterdagavond werd dus voortijdig gestopt, waarbij er deelnemers waren die nog geen meter hadden gereden. Al met al ging de Duitser Bjorn Satorius aan de leiding liggend de nacht in. De bandenkeuze speelde een belangrijke rol. De verwachte regen bleef uit, terwijl diverse deelnemers regenbanden hadden gestoken.
Wisselingen
Op de zaterdagochtend waren en diverse wisselingen om de koppositie. Bjorn Satorius begon de dag in leidende positie. Op de proef Stepelo eindigde hij in een diepe greppel. De Zweed Stiq Andervang nam de leiding over, maar verloor die al snel weer aan Gert-Jan Kobus. Kevin van Deijne stond op een derde plaats met de Hyundai. Een rondkoers, zoals die over het industrieterrein in Hengelo, is niets voor Stiq Andervang. Hij houdt meer van gravel.
In de laatste boucle van vier proeven weet Gert-Jan Kobus de koppositie vast te houden en zelfs te vergroten. Op ruim 51 seconden is het Stig Andervang die de tweede plaats weet vast te houden. Daar is hij erg blij mee, vooral gezien het materiaal waar hij mee rijdt. De Skoda staat op een gravel-onderstel en de banden zijn tweedehands. Een lekke band zorgde ervoor dat Kevin van Deijne naar een vierde plaats terugviel in het klassement, achter Ingo ten Vregelaar. Daarmee was het volledige podium voor Skoda rijders.
Uitvallers
Op de zaterdagavond begon het uitvallersfestival met een paar flinke klappers, waarbij men de adem inhield hoe het met de deelnemers zou gaan. Ook op zondag waren een paar flinke klappers te melden. Deelnemers die bij eerdere crashes waren gestopt om te helpen, waren nu ineens zelf de klos. In het definitieve eindklassement staat bij een 21 deelnemers een DNF vermeld.
Tekst: Edwin Hengelman
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie