RallyNieuws

WRC van start op het Franse asfalt

Aankomend weekend gaat het WRC circus van start tijdens de Rally van Frankrijk. Deze wedstrijd bestaat uit 22 klassementsproeven met een totale lengte van 404,14 kilometer met een totale lengte, inclusief de verbindingsetappes, van 1404,89km en dat alles op een volledige asfalt ondergrond

De shakedown is op donderdagmorgen en de eerste proef, Straatsburg, start om 16:30u. Vrijdag om 9:23u begint SS2 en zondag om 16:00u wordt de winnaar op het finishpodium verwacht.

Voor Citroën wordt het een belangrijke wedstrijd. Hier kunnen Loeb en Elena hun negende opeenvolgende wereldtitel binnenhalen. Alleen hun teamgenoten Hirvonen en Lehtinen staan er nog tussen. Loeb hoopt in zijn thuiswedstrijd zijn fans niet teleur te stellen zoals vorig jaar. Hij viel toen uit.

Naast het rijderskampioenschap kan Citroën ook de titel binnenhalen bij de constructeurs. Dat is de achtste titel. De lat ligt dus hoog en er is veel te verliezen. Het asfalt wisselt constant en kan erg glad worden, helemaal als het regent.

Hirvonen en Lethinen namen deel aan de Rally in de Vosegen en wisten deze te winnen. Daarbij hebben ze verschillende asfalt setup’s geprobeerd. De omstandigheden waren erg lastig en volgens hem de lastigste op asfalt voor zover hij zich kan herinneren.

Hirvonen ziet op voorhand al geen manier om Loeb te verslaan onder normale omstandigheden. Hij is er dus op uit zichzelf steeds te blijven verbeteren en de maximale punten te scoren om zo Citroën aan de nodige punten te helpen voor het constructeurskampioenschap.

Bij Ford is men er op gebrandt om na het succes tijdens de Rally van Wales het succes voort te zetten in Frankrijk.

De bandenkeuze is hierbij van essentieel belang. De combinatie van een vroege herfst en het onvoorspelbare weer in de bergen legt een grote druk op de schouders van Ford’s weermannen.

Latvala eindigde als vierde in 2010 en 2011. De goede resultaten in Duitsland en Wales hoopt hij voort te zetten in Frankrijk. Realist als hij is weet hij dat het erg moeilijk zal zijn om op asfalt Loeb van een eerste plaats te houden. Desondanks blijft dat wel zijn doen.

Solberg won deze wedstrijd al eens in 2003. Het evenement vond toen plaats op Corssica. Zijn beste resultaat in de Alsas is een derde plaats in 2010. Volgens hem valt het met de slijtage van de banden wel mee en is de juiste keuze het meest belangrijk.

Voor Volkswagen komen de equipes Ogier/Ingrassia en Mikkelsen/Fløene in actie. Voor Ogier is het zijn eerste wedstrijd in dienst van Volkswagen en de Skoda Fabia S2000 in zijn thuisland.

Het team uit Wolfsburg is tot nu toe in negen van de tien wedstrijden gestart. Daarbij werd negen keer een klasseoverwinning behaald. Desondanks blijft het enige doel ervaring op doen en het finishpodium halen om zo belangrijke ervaring op te doen voor volgend jaar. Dan gaat het team deelnemen aan het WRC met de Polo R WRC.

Mikkelsen heeft al een paar weken niet meer achter het stuur van een rallywagen gezeten maar zal in Frankrijk zijn kwaliteiten op asfalt weer mogen tonen. Hij is blij om zijn jogging schoen te mogen inwisselen voor de brandvrije schoenen.

Hij hoopt op goed weer voor de toeschouwers. Ook omdat de S2000 klasse, SWRC, meerdere deelnemes kent waardoor er een interessante strijd kan ontstaan.

Bij Prodrive denkt men dat Dani Sordo opnieuw een podium finish kan behalen. Sinds de rally van Duitsland is de software voor de motor en de versnellingsbak aangepast. Het schakelen gaat nu nog sneller.

Yvan Muller, normaal een WTCC rijder, bestuurt de tweede MINI. Hij heeft hiervoor 60km in een MINI afgelegd op het testcircuit van Prodrive. Hij moest hierbij zijn rijstijl aanpassen aan de vierwielaandrijving van de MINI.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com