RallyNieuws

Leerzaam weekend voor Kevin van Deijne

Kevin van Deijne heeft afgelopen weekend veel ervaring opgedaan tijdens de East Belgian Rally rondom st. Vith. Samen met navigator Kris Botson, normaliter de navigator van vader Tonnie van Deijne, liet de kersverse Short Rally kampioen snelle tijden noteren met de Suzuki Swift S1600, maar een kapotte dynamo gooide na 10 van de 13 proeven helaas roet in het eten. Toch keek van Deijne positief terug op het Belgische uitstapje en keerde hij met een schat aan ervaring terug naar Nederland waar hij op 13 oktober aan de start staat van de VEKA Eurol Auto Altena Short Rally.

Tijd om aan de teleurstellende Hellendoorn Rally te denken had Kevin van Deijne niet, want een paar dagen later stond de Autodrop equipe alweer aan de start van de East Belgian Rally in de Belgische Ardennen. Van Deijne wil na het behalen van de nationale Shortrally titel zoveel mogelijk kilometers maken en ervaring opdoen en waar kan dat beter dan op de uitdagende proeven in België. Helaas was de Autodrop Ford Fiësta nog niet klaar en werd de Suzuki Swift S1600 van stal gehaald om de nodige kilometers te maken. De ervaren Kris Botson nam plaats in de navigatorstoel om van Deijne over de uitdagende proeven te loodsen en hem wegwijs te maken op de Belgische paden.



Het doel van het weekend was om ervaring op te doen, maar ook om de Suzuki Swift zonder brokken aan de finish te krijgen. Over twee weken staat de Altena Short Rally op het programma en eventuele schade aan de auto zou deze deelname in gevaar kunnen brengen. De Autodrop equipe ging beheerst van start en liet tijdens de eerste proeven tijden noteren die goed waren voor een top 30 positie in het competitieve veld. Naarmate de rally vorderde kwamen van Deijne en Botson steeds meer in hun ritme en de tijden werden steeds beter. Met nog 3 kp’s te gaan was de Autodrop equipe opgeklommen naar een 27ste plaats algemeen, maar toen sloeg het noodlot toe. Een onwillende dynamo zorgde er voor dat de Suzuki Swift niet meer verder wilde en dat de equipe te laat in het parc fermé was. Hierdoor was er geen tijd meer om het euvel te verhelpen waardoor van Deijne en Botson de strijd moest staken. Toch kijkt van Deijne terug op een goede test waarin hij veel ervaring heeft opgedaan.



Kevin van Deijne: “Het was jammer dat we de laatste drie proeven van de rally niet hebben kunnen rijden vanwege een probleem met de auto. We waren goed onderweg tot er ineens allerlei lampjes begonnen te knipperen. De temperatuur van de motor bleef goed, maar de auto wilde niet meer verder. We hebben op de proef bijna 20 seconden stil gestaan en waren uiteindelijk maar 8 seconden langzamer dan de eerste ronding van deze  proef wat aangaf dat we erg snel onderweg waren. Aan het einde van de proef viel de auto weer stil en toen was het afgelopen. We hebben de auto geprobeerd aan te duwen en uiteindelijk waren we ruim 20 minuten te laat in het parc fermé. Toch hebben we een prima rally gereden en veel ervaring opgedaan. We hebben behouden gereden en toch goede tijden laten noteren. De proeven in België zijn heel anders dan in Nederland. Er zijn veel korte combinaties terwijl de Nederlandse proeven vaak uit lange recht stukken bestaan. De reden dat ik met Kris (Botson) reed, die normaal gesproken met mijn vader rijdt, is omdat Kenneth Delvaux vanwege zijn werk geen tijd vrij kon maken. Ik ben blij dat Kris de tijd heeft genomen om mij over de Belgische  proeven te loodsen.”

De volgende afspraak in de druk bezette kalender van Kevin is de VEKA Eurol Auto Altena Short Rally waar hij samen met zijn vaste navigator, Martin Nortier, zal gaan proberen om ook deze short rally winnend af te sluiten.

Tekst: Autodrop Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman (archief, shortrally Amsterdam)

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com