RallyNieuws
Martijn van Hoek - Peugeot 206 RC - GTC Rally 2015

Achtmaal is scheepsrecht

Na vele rallies in vooral het land van de rode duivels keerde het MvH Rallysport team afgelopen weekend terug op oranje grond. Vlaamse en Waalse wegen hebben duidelijk geen windeieren gelegd want op die verraderlijke weggetjes word de basis gelegd voor wagenbeheersing die verder gaat dan fileparkeren. Precies die wagenbeheersing en het niet verder springen dan je polsstok lang is zijn zaken die uiteindelijk succes brengen in de rallysport.

In het buitengebied rondom Roosendaal stond het jaarlijkse GTC spektakel op de planning waarvoor de gehele vaderlandse rallytop ging zitten in hun rolkooi. Nadat de versnellingsbak de geest had gegeven in de Belgische Ardennen was het MvH Rallysport team erop gebrand resultaat te halen in het West Brabantse landschap.

Op de eerste Klassementsproef waren de tricky omstandigheden door gladde smalle weggetjes niet bepaald relaxed om op temperatuur te komen. De boeren zijn momenteel erg druk met de mais en aardappeloogst dus ligt het bezaaid met modder van tractoren. Gelukkig heeft Martijn al enige ervaring in deze omstandigheden, dus als geen ander weet hij zijn Franse rallykanon met glans en precisie door de glibberige paden te loodsen. Op KP2 moest al snel worden gestopt op de proef om de voorganger te blussen die in de brand was geschoten door lekkende olie op een heet uitlaatspruitstuk. Beide heren waren gelukkig tijdig uitgestapt en ongedeerd maar als eerste op de crime scene ben je verplicht te assisteren. Het schuim uit Martijn zijn blusser stond goed op druk dus het sein brandmeester kon worden gegeven. Gevolg was echter een neutralisatie van de proef.

KP3 begon de werkelijke Nacht van Achtmaal! Ervaring telt en zeker als die is opgedaan tijdens buitenlandse avonturen. Als gevolg werd er alleraardigst geklommen in het algemeen klassement. Na de laatste proef op de vrijdagavond was de opbrengst een 26ste stek algemeen met 36,2 seconden voorsprong op de concullega rijder Wolbertie in de Peugeot 206 RC, ofwel een prima tussenstand.

Zaterdag was het doel om die positie minimaal vast te houden en daarmee de RC collega voor te blijven. Er ontspon zich een spannende strijd die na KP 13 een voorsprong opleverde van 22,4 seconden. Met nog 3 proeven te gaan niet een heel veilige marge dus het koppie erbij houden en niet zenuwachtig worden …..

KP 14 problemen met de toevoer van benzine. De toevoer was onvoldoende en de oorzaak liet zich raden. Nog veel belangrijker was het euvel bliksemsnel en met vereende krachten te verhelpen. Mens en machine zijn in deze mooie sport volledig afhankelijk van elkaar; het resulteerde echter helaas wel in een normtijd. Erg zuur nadat het MvH Rallysport team bijna historie aan het schrijven was door wel heel dicht in de buurt te komen van een top 20 klassering. Van positie 21 in het algemeen klassement duikelde de Vlaams/Brabantse combinatie hierdoor naar plek 24.

Uiteindelijk zeer mooi en verdienstelijk gefinished als 24e algemeen en 1ste groep A7, waarmee de teller aan het einde van dit seizoen staat op 6x finish uit 7 gestarte rallies. 1x mechanische pech van de versnellingsbak hetgeen vaak de achilleshiel vormt als op het scherpst van de snede moet worden gestreden.  De komende wintermaanden zijn nu ideaal om wonden te likken en hard te werken om de auto te verbeteren voor volgend seizoen. De smaak van een top 20 klassering is namelijk heel zoet en het team gaat bewijzen dat ze niet van toevalstreffers houdt en graag alle zeilen bijzet om structureel nogmaals een stap te zetten in de juiste richting.

Ook in 2016 is “goed” de grootste vijand van “beter” & met hulp van de “beste” sponsoren is dat realistisch. Over de exacte plannen voor 2016 zullen we jullie z.s.m. bijpraten, maar voor nu alvast heeel hartelijk dank voor het vertrouwen in ons en jullie trouwe support.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com