In de Eurol Hellendoornrally 2017 wachtte Bernhard ten Brinke de eerste confrontatie van het jaar met de Nederlandse top in vergelijkbare R5-rallywagens. De door Skoda Nederland ondersteunde rallyrijder bleef op de spekgladde wegen van Twente en Salland alle directe concurrenten voor met zijn Skoda Fabia R5. Twaalf proeven op de grens rijden bracht de dagzege in de Eurol R5 Challenge en een mooie tweede plaats achter winnaar Dennis Kuipers.
Herfstweer
Het vroege herfstweer verhoogde de moeilijkheidsgraad van deze Eurol Hellendoornrally enorm. Hevige regenbuien, plaatselijke buien, drijfnat, licht vochtig of – ook – droge omstandigheden; Bernhard en zijn navigator Davy Thierie kwamen het allemaal tegen op de 12 klassementsproeven.
Zwaarder dan WK Duitsland
“Je moest per proef soms drie of vier keer je rempunten aanpassen, omdat het ene asfalt in het nat meer grip gaf dan het andere. Als ik deze Eurol Hellendoornrally vergelijk met de WK Rally van Duitsland van anderhalve maand terug, dan is deze rally echt veel moeilijker. Met dank aan het weer”, vertelde Bernhard ten Brinke.
Listig
In die listige omstandigheden nam het Nederlands/Belgische duo vanaf de allereerste proef met grote stappen afstand van de concurrentie in de Eurol R5 Challenge. Hierbij aangemoedigd door ruim 400 gasten van Skoda Nederland en de andere sponsoren die de actie op de klassementsproeven van dichtbij meemaakten. Op 10 van de 12 klassementsproeven was de Skoda Fabia R5 met startnummer 4 de snelste R5 rallywagen. En daarbij gaf de Skoda geen krimp.
Sporen 50cm diep
“Ook niet op het onverhard waarbij de sporen soms wel vijftig centimeter diep waren en het meer leek op modderworstelen”, lacht Bernhard. “Er is een voorbumper gesneuveld, dat was alles. De Fabia rijdt niet alleen geweldig, maar is ook sterk. En dat konden we dit weekeinde goed gebruiken.”
Beloond
Na 170,3 kilometer op maximale snelheid werden Bernhard en Davy beloond met een maximaal resultaat: de tweede plaats achter de ontastbare Dennis Kuipers in zijn snellere WRC-auto en de winst in de Eurol R5 Challenge. “Ik ben blij dat we hier staan. Het was een heftige rally”, vertelt Bernhard.
Bijna minuut voorsprong
“Dat Dennis te snel zou zijn, wisten we van te voren. Het feit dat we hier de Eurol R5 Challenge winnen met bijna een minuut voorsprong op Hermen Kobus, de kersverse kampioen in de Challenge, zegt wel iets over hoe hard we hebben gereden.”
Einduitslag
1. Kuipers-Buysmans (NL-B, Ford Fiesta WRC) 1.37.28,2
2. Bernhard ten Brinke- Davy Thierie (NL-B, Skoda Fabia R5) +1:29.5
3. Kobus-De Wild (NL, Skoda Fabia R5) +2:29,1
4. Van Deijne-Verschuren (NL, Ford Fiesta R5) +6:47,2
5. Jonasson-Jonasson (SE, Skoda Fabia R5) +7:34,1
6. Vossen-Barschot (NL, Ford Fiesta R5) +9:26.3
7. Kirtley-Jones (GB, Subaru Impreza WRC) +10:14,8
8. Van Iersel-Visser (NL, Mitsubishi Lancer Evo X) 10:25,8
9. Andersen-Johansen (DK, Mitsubishi Lancer Evo X) +11:59.0
10. Altena-Aaltink (NL, Opel Manta) +12:21,5
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe