Bron: Dakarspeed
Enorme pechdag voor DakarSpeed
Gisteren, vroeg in de ochtend, reed het serviceteam van het bivak om aan de lange verbinding te beginnen. De wedstrijdtruck startte pas om later. Al vroeg kwamen de problemen, de servicetruck verliep vertraging op door het scheuren van de turboslang. Er werd van alles geregeld om te kijken of dit te maken was…
Helaas was er niemand die toevallig de turboslang bij had. Dit werd dus improviseren, met veel ducktape en slangenklemmen werd de truck weer aan de gang geholpen. Zo hielden ze het echter maar 200 km. vol, opnieuw werd er van alles geïmproviseerd. En toch weer met resultaat. Opluchting alom!
De servicetruck liep weer en kon zijn weg vervolgen op de verbinding die team DakarSpeed over het Andes naar Chili zou brengen. Een lange verbinding, die meer leek op een rallyproef dan op een verbindingsetappe.
Ondertussen was ook de wedstrijdtruck gestart aan de 4e Etappe. En dat ging weer als de trein!
Een super goed begin, de bemanning kwam meteen in het goede ritme. En dat was terug te zien in de tijden; WP 1 en WP2 werden op 11e en 12e plaats geklokt. Ook in de duinen ging het in eerste instantie echt heel soepel.
Totdat 70 km. voor de finish het noodlot toesloeg, het vermogen van de truck viel weg en ook de koppeling begon te slippen. Dit hield in dat het equipe een duin niet op kon komen. Er werd snel gekeken wat er aan de hand was. Er werd geprobeerd en gerepareerd… dit mocht echter niet baten. De truck liep niet meer harder dan 45 km. per uur, wat inhield dat de proef afmaken bijna onmogelijk was.
Team DakarSpeed besloot dan ook om binnendoor naar het bivak te gaan. Door het missen van deze waypoints is in principe,volgens de officiële regels, het klassement over. Er zal sowieso veel straftijd worden toegekend, maar als dat de enige sanctie blijft, als het team dan in de wedstrijd mag blijven, dan is dat voor het gehele team een opluchting.
De officiële uitspraak van de ASO jury horen we als het ochtend wordt in het bivak, dit zal over enkele uren zijn. Zolang deze beslissing niet definitief valt, zal team DakarSpeed gewoon starten aan Etappe 5.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe