WRC
Van donderdag 16 augustus tot en met zondag 19 augustus wordt in het zuiden van Duitsland de ADAC Rallye Deutschland verreden. Deze wedstrijd vormt dan ook de negende ronde van het wereldkampioenschap rally, het FIA WRC. Ook maakt deze wedstrijd deel uit van de ADAC Opel Rallye Cup, waarin met de Opel Adam wordt gestreden. Aan de start staan dan ook beide equipes van Rallysport Utrecht. Daarmee komt voor de mannen een lang gekoesterde droom uit.
Super Special
Op donderdag is er ’s middags de zogenaamde Shakedown, waarbij de teams nog testkilometers kunnen maken en nog last minute aanpassingen aan de setup van de auto kunnen maken. ’s Avonds gaat dan de wedstrijd daadwerkelijk van start met een Super Special in St. Wendel, waar ook de ceremoniële start plaatsvindt. Deze Super Special is een korte klassementsproef en geldt als opwarmertje voor zowel rijders als publiek.
Bostalsee
Verdeeld over de vrijdag, zaterdag en zondag werken de deelnemers nog eens 17 klassementsproeven af. De 18e en daarmee laatste klassementsproef, geldt als de Power Stage. Hier kunnen de deelnemers extra punten vergaren voor de stand in het kampioenschap. De wedstrijd eindigt op het finishpodium op het serviceterrein aan de Bostalsee. In totaal leggen de deelnemers bijna 326 kilometer op snelheid af.
Opel Adam
Het team van Rallysport Utrecht werkt hard aan de preparatie van de beide Adams. Na de deelname aan de ADAC Rallye Stemweder Berg zijn de versnellingsbakken van beide auto’s gedemonteerd en voor een volledige revisie naar Holzer Motorsport geweest. De Rallye Wartburg moest wegens zakelijke verplichtingen worden overgeslagen. Dat gaf het team wel de gelegenheid extra tijd in de voorbereidingen voor de ADAC Rallye Deutschland te steken. Langzaamaan worden de ‘to-do lijsten’, nadat ze eerst steeds langer leken te worden, korter. Op maandag 13 augustus reist het team af naar de Bostalsee om de dagen daarop de verkenningen te kunnen gaan doen.
Speciaal
In de Opel Adam met startnummer 205 zijn Martin Menzing en zijn navigator Peter van Teunenbroek te vinden. In de Opel Adam, die het startnummer 206 draagt, zitten Ernst Kranenburg en Wout de Klerk. “We hebben deze wedstrijd al een lange tijd op ons lijstje staan,” zegt Ernst. “Nu eindelijk zijn we in de gelegenheid deel te gaan nemen. We rijden veel wedstrijden in Duitsland maar deze is toch wel heel bijzonder. Het geslinger op de smalle weggetjes tussen de wijnranken door op vrijdag en de monsterproef de Panzerplatte op zaterdag zijn toch wel heel speciaal.”
Klassement
“Het is moeilijk in te schatten waar in het klassement we zullen eindigen. In de Opel Rallye Cup zitten een paar serieus snelle jonge honden. Een plek in de middenmoot zou, zeker voor Ernst, mogelijk moeten zijn. Belangrijkste is echter om de auto aan de finish te brengen. Dan is de wedstrijd voor ons pas echt geslaagd,” besluit Martin Menzing.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe