Duitsland wint landenduel in Sulingen

0
368
Dominik Dinkel & Christina Kohl - Skoda Fabia R5 - ADAC Rallye Sulingen 2018
Dominik Dinkel & Christina Kohl - Skoda Fabia R5 - ADAC Rallye Sulingen 2018

Traditioneel

Afgelopen vrijdag en zaterdag werd rondom het Duitse Sulingen de 31e editie van de ADAC Rallye ‘Rund um die Sulinger Bärenklaue” verreden. Een wedstrijd die traditioneel gezien ook een flink aantal Nederlandse deelnemers kent. Helaas konden zij dit jaar niet voor de winst gaan en moesten zij de winst laten aan Dominik Dinkel in de Skoda Fabia R5.

Deuntje

Op de vrijdagavond bliezen Hermen Kobus en Erik de Wild een behoorlijk deuntje mee. Na de tweede klassementsproef, een showproef op het industrieterrein van Sulingen, stond de equipe op een eerste plaats. Op de derde proef werd weer veel tijd verloren door het vele stof dat bleef hangen. “Alsof je in een hele dichte mist rijdt waarbij je maximaal zo’n 15 meter ver kunt kijken,” zegt Ford rijder Kevin van Deijne naderhand. “We moesten echt van ons gas af.” Het was Dominik Dinkel die vanaf die derde proef de eerste plaats pakte en de rest van de wedstrijd deze niet meer afstond.

Kaarten

Op zaterdag echter waren de kaarten echter heel anders geschud. Niet alleen miste Hermen de Evo updates op de Skoda Fabia R5, hij miste echter ook de scherpte. “Riedemann is heer en meester op het IVG terrein, maar Dinkel hadden we moeten kunnen hebben,” laat Erik de Wild weten. “We kwamen niet in ons ritme en hebben dure fouten gemaakt.” Het verschil met de derde plaats van Marijan Griebel was slechts één tiende van een seconde.

Populair

Voor Kevin van Deijne was het zijn eerste deelname aan deze bij Nederlanders populaire wedstrijd. Samen met zijn Belgische navigator Kris Botson wist Kevin de zesde plaats, dezelfde plaats als waarvandaan hij de wedstrijd startte, vast te houden. In de Ford Fiesta R5 bleef het duo de gehele wedstrijd door rond de zesde plaats.

Geweldig

Dominik Dinkel in zijn Peugeot 208 T16 moest er vol voor gaan om de derde plaats van Kobus te veroveren. “Tijdens de laatste klassementsproef hebben op het scherpst van de snede gereden. Veel meer zat er niet in,” aldus de Duitser. “Een geweldig resultaat voor mezelf, maar natuurlijk ook voor het hele team. Ik ben supertevreden en concentreer me nu op de volgende wedstrijd.”

Tweewiel

Bij de tweewiel aangedreven auto’s was het Jan de Winkel die, genavigeerd door Radboud van Hoek, de winst naar zich toe wist te trekken. In zijn Renault Clio R3. Jan en Radboud wisten de vrijdagavond in leidende positie af te sluiten. Op de tweede proef van de zaterdag echter was het Hermann Gassner jr. die de leiding overnam. Dat was echter van korte duur. Gassner viel met technische problemen aan zijn Toyota GT 86 CS-R3 uit. Jan de Winkel nam daarna de leiding tot aan het eind van de wedstrijd over. Voor hem was het zijn eerste deelname aan de rally in Sulingen, maar naar het zich laat aanzien niet zijn laatste.

Problemen

Na lange tijd niet meer te hebben gereden, was het Rick Arendsen die met zijn Nissan een prima wedstrijd reed. Hem bleef echter geen technische malheur bespaart. Op de vrijdagavond kon hij alleen in de tweede versnelling blijven en zaterdag brak een steun van de versnellingsbak af. Minder fortuinlijk was Leendert Lok. Hij moest op de eerste proef van de zaterdag al zijn Peugeot 206 langs de kant laten staan. De landing na een jump beschadigde zijn Peugeot 206 zozeer dat verder rijden onmogelijk werd. Ook Pierre Brouwer kon de strijd niet ten einde brengen. Een verbrande bougie deed zijn Volvo 240 stranden. Niels Kroeze moest de strijd eveneens staken. De BMW M3 viel met motorproblemen uit. Problemen waren er ook voor Gert-Jan Kobus. Hij moest de Peugeot 208 R2 parkeren. Een gat in de koeler, als gevolg van de landing na een jump op de zesde proef, zorgde ervoor dat de motor te warm werd.

PLAATS BERICHT

Please enter your comment!
Please enter your name here