RallyNieuws
Ott Tänak & Martin Järveoja - Ford Fiesta WRC - Rally van Italie 2017
Ott Tänak & Martin Järveoja - Ford Fiesta WRC - Rally van Italie 2017

Eerste WRC overwinning Ott Tänak in slopende Rally van Italië

Eindelijk wist de in Letland geboren Ott Tänak een overwinning in het WRC op zijn naam te schrijven. Op het eiland Sardinië werd dit weekend de zevende ronde van het wereldkampioenschap rally gehouden. Een wedstrijd met een hoge moeilijkheidsgraad en waarin vele van zijn directe concurrenten zich verslikt hebben.

Zijlijn

Tänak maakte al twee keer eerder deel uit van het M-Sport fabrieksteam, maar werd ook al twee keer ter zijde geschoven. In een satellietteam van eerst Stobart en later DMACK bleef hij toch in het WRC rijden. Alleen in 2013 moest hij vanaf de zijlijn toekijken. Dit jaar lijkt alles op zijn plek te vallen voor hem. Hij is nadrukkelijker vooraan in het veld te vinden en staat inmiddels op de derde plaats in het kampioenschap.

Prestatie

Ook het team van Toyota Gazoo Racing zette dit weekend een sterke prestatie neer. Juho Hänninen zette als eerste Toyota rijder een snelste tijd neer maar Esapekka Lappi wist een zestal snelste tijden neer te zetten. Desondanks was het Jari-Matti Latvala die de tweede plaats in het eindklassement veroverde. Lappi werd vierde en Hänninen werd zesde. Daarmee deden ze goede zaken voor het constructeurskampioenschap, waar ze de derde plaats bezetten.

Rolkooi

Bij Citroën ging het opnieuw niet zoals verwacht, of liever gezegd gehoopt, werd. Opnieuw lag Kris Meeke er voortijdig uit. Hij rolde wederom zijn C3 WRC en beschadigde daarbij zijn rolkooi zodanig dat een herstart in Rally2 niet meer mogelijk was. Ook Craig Breen kende wederom problemen. Bij de landing na een jump beschadigde hij zijn versnellingsbak en lekte zijn C3 olie. Gelukkig kon hij zijn wel wél vervolgen door Rally2. Van een stabiele en vaste waarde was Andreas Mikkelsen. Hij verving éénmalig Stéphane Lefebvre, die de zekerheid kreeg in Polen weer in de C3 te mogen rijden. Mikkelsen reed de gehele wedstrijd achterin de top tien en eindigde op een achtste plaats. Dit zonder crashes of andere grote problemen. Daarbij verzamelde hij de zo broodnodige data voor het team.

Vermogen

Er wordt gezegd dat Hyundai dit jaar met i20 WRC de betere auto heeft. Dat zich dat niet automatisch vertaalt in de gewenste resultaten wordt op Sardinië maar weer bewezen. Hayden Paddon voerde vrijdagavond het klassement aan. In de loop van de zaterdag verloor hij die positie aan Ott Tänak. Op zondag brak hij, in de Power Stage, zijn rechter achterwiel en was de wedstrijd voor hem over. Dani Sordo had op vrijdag te kampen met problemen. Door problemen aan de turbo mistte hij ineens vermogen en speelde verder geen rol van betekenis voor het klassement meer. Desondanks ging hij toch met vier snelste tijden naar huis. De Belg Thierry Neuville won de publieksproef op de donderdagavond en één op de zaterdagochtend. Op de zondag vond hij zich uiteindelijk terug op de derde plaats. Dit door een remprobleem op de zaterdag.

Gravel

Een wereldkampioen in de auto betekent ook niet automatisch dat dat een garantie op succes is. Op Sardinië kon Sébastien Ogier geen echte vuist maken. Volgens hem heeft dit vooral te maken met het feit dat hij vroeg van start moet en zo het parcours voor zijn concurrenten moet schoon vegen. Vooral tijdens gravelwedstrijden breekt hem dit op. Toch blijft Ogier het kampioenschap aanvoeren. Mads Ostberg brak in de afsluitende Power Stage het rechter achterwiel af. Gedurende de vrijdag had hij nog uitzicht op het podium maar naarmate de wedstrijd vorderde zakte hij, ook dankzij wat lekke banden, toch wat naar achter in het klassement. Na de Power Stage moesten Ostberg en Floene noodreparaties uitvoeren om ervoor te zorgen dat ze het laatste stuk naar de service konden rijden, zonder het wiel te verliezen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com