RallyNieuws

ELE Rally: Zonder technische problemen gefinisht!!

Gefinisht in de ELE Rally! Na het uitvallen in Sulingen al in het begin stadium van de rally was dit onze eerste grote rally en waren we gebrand om de finish te halen.  Donderdagavond en vrijdag overdag verkenning en vrijdagavond de eerste vier proeven gereden op snelheid. Eerste proef nog even het gevoel met de auto weer krijgen. We hadden nu onze eigen differentieel er weer onder. Dat maakte echt verschil met het uit de bocht komen. Dat ging zoveel soepeler en sneller nu!

Eerste twee proeven in het licht en daarna deze twee proeven in het donker. In het donker rijden was voor ons de eerste keer. Vooraf was dat natuurlijk een beetje spannend, maar Marieke vond het in het donker rijden zelfs makkelijker. In het licht kijkt Marieke soms nog te veel mee of de notes wel kloppen en of ze nog wel goed zit. Dan ben je steeds net wat later met de notes doorgeven.  In het donker kan je dat niet. Je ziet simpelweg helemaal niets en Bas rijdt dan zo snel in het donker, dan wil je als navigator opeens wel heel rap die notes oplezen, anders ben je echt bang dat de rijder een bocht mist. In het donker besef je dan pas echt dat je de rijder door de proef moet praten. Het gaat zo verschrikkelijk snel, dus de enige keuze die je hebt, is vertrouwen op je notes en jezelf en gewoon op blijven lezen. Heel erg gaaf dat je voelt dat het goed gaat en dat Bas dan ook zo hard durft zonder zicht. We waren maar 5 seconden langzamer op diezelfde eerste proef in vergelijking tot in het licht!

Op Somerlo hadden we de eerste keer in een gladde bocht toch teveel gas geven en stonden we achterstevoren, donut gemaakt en weer verder! Verder geen gekke dingen, de eerste dag goed doorgekomen!

Zaterdag waren er in totaal 15 proeven. Ging prima, steeds beter. Elke proef maak je onderweg wel wat mee. Twee keer bleef de handrem hangen. De eerste keer denk je dat er wat mis is met de motor, dan duurt het even een paar seconden voordat je weet wat er aan de hand is. Het koelvloeistof lampje ging ook branden onderweg, maar de temperatuur liep gelukkig niet op. Op een gegeven moment trilde de auto op hoge snelheid als een gek. We wisten wel dat te veel zand in de velgen hiervan de oorzaak kon zijn, maar je bent er toch niet helemaal gerust op of er iets mis is. Op een rondkoers hebben we ook een keer achter een auto gezeten waar we niet langs konden. En natuurlijk hebben we onze momentjes gehad dat we bomen, sloten en stoepranden op een centimeter misten.

Wintelre was een bijzondere proef, de helft onverhard. We hoorden van mensen achteraf dat zij vol over het overhard gingen, maar dat durfden we echt niet aan met alle kuilen en gaten op sommige stukken, uitrijden is nog steeds het hoofddoel. Strijpse kampen was ook een heel technische proef over een militair oefenterrein en moeilijk om te navigeren. Eerste twee keer ging het oplezen nog niet perfect, maar in het donker ging het weer helemaal goed. Toen waren we in het donker gewoon net zo snel als de tweede keer in het licht en de derde tijd in de cup! In het donker is het voor Bas nog wel moeilijk om het rempunt te bepalen op de lange rechte stukken. De note is dan bijvoorbeeld ‘650 meter voor container haaks rechts’, maar een container licht niet op in het donker en daar kom je dan wel met topsnelheid op afrijden. Dus bij de lange stukken in het donker soms wel te vroeg geremd. We moeten in de notes meer gaan werken met rempunten in zulke situaties.  Onderweg ook ergens een van de opzet lampen verloren, waarschijnlijk op St. Oedenrode waar we op het onverharde op een bepaald stuk te hard gingen en de auto echte klappen maakten.

De hele rally hebben we mooie onderlinge strijd gehad met Rob Verhees en Timothy Kion. Rob is dit jaar ook begonnen na een vroegtijdig afgebroken 1e seizoen vorig jaar. Bij de eerste paar proeven hebben wij tijd laten liggen doordat we er toch weer even moesten inkomen. Dus na de eerste dag lagen we 28 seconde achter op hun. De volgende dag kwam er steeds meer vertrouwen in de auto en de notes en konden we meer strijd leveren. Uiteindelijk pas op KP 18 Rob kunnen inhalen.

Bij de laatste drie proeven krijg je ook een beetje spanning of je de finish wel gaat halen, je bent dan zo dichtbij gekomen. Heel blij en voldaan gevoel om voor het podium te staan en te wachten tot je erop mag!!

Ook weer heel veel dank aan onze servicemensen Jan, Yoeri en Daniel. Dit was nu onze eerste lange rally en dan moet er opeens veel gebeuren op de service in korte tijd. Velgen van al het zand ontdoen, vloeistoffen controleren, lampen erop en tanken. Voor een klein team is dit doorwerken!

Tekst: Slob Motorsport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com