RallyNieuws

Feestje Swaanen en Van Loon ruw verstoord

Daar waar op voorhand iedereen dacht dat de strijd om de overwinning van de Brabantse ELE Rally een strijd tussen de beide thuisrijders Jeroen Swaanen en Erik van Loon zou gaan worden, bleek Bob de Jong oppermachtig.

Tijdens deze slopende strijd bleken Swaanen en Van Loon niet opgewassen tegen de underdog Bob de Jong in zijn wat oudere Mitsubishi Lancer WRC ’05. De ervaren navigator Björn Degandt coachte Bob de Jong naar de welverdiende overwinning.

Voor Swaanen was het de eerstekeer dat hij in competitie de Citroën C4 WRC bestuurde. Op de donderdag voorafgaand aan de ELE Rally testte hij voor het eerst met het Franse kanon. Naarmate de strijd vorderde kreeg Jeroen de wagen steeds beter onder de knie. Uiteindelijk wist hij vijf van de 19 klassementsproeven op zijn naam te schrijven. De achterstand bedroeg steeds tussen de 10 en 20 seconden. Op KP13 vond hij echter zijn Waterloo. Bij het (over-) corrigeren raakte hij een boom en daarmee een wiel kwijt.

Voor Erik van Loon was het einde ook voortijdig. Na zijn uitstapje op de vrijdagavond was het klassement al bekeken. Toch startte hij op de vrijdagochtend in zijn Ford Focus WRC ’09.  Van lange duur zou het echter niet zijn. Problemen met zijn motor noopten hem tot opgave. Hij probeerde al langzaam rijdende de service nog te halen. Na KP9, de Strijpse Kampen, moest hij zijn wagen aan de kant zetten.

Voor Bob de Jong was dat het moment  Jeroen Swaanen uitviel het moment dat hij wist de overwinning in handen te hebben.  De tweede in het klassement, Jasper van den Heuvel, lag op ruim twee minuten achterstand. Bob hoefde dus alleen maar gecontroleerd uit te rijden.  Daarmee scoorde hij zijn eerste overwinning in een grote wedstrijd en achttien jaar nadat zijn vader deze wedstrijd won. Hij staat nu eerste in het Open Nederlands Rally Kampioenschap.

Jasper van den Heuvel wist, mede geholpen door het uitvallen van de WRC wagens vóór hem de tweede plaats te behalen. Daarmee was hij ook gelijk de eerste in de klasse N4.  Johan Faes werd tweede op ruim zes minuten achterstand. Martin van Iersel werd derde op nog eens ruim 42 seconden achterstand op Faes.

De ELE Rally bewees opnieuw een zware wedstrijd te zijn.  Er stonden 74 deelnemers in verschillende klassen aan de start. Uiteindelijk waren het er ‘slechts’ 38 equipes die de eindstreep wisten te bereiken.  Op vrijdag viel Kevin Kooijman met de Mitsubishi Lancer EVO X al uit na KP1. Het serviceteam van Hans Weijs Motorsport moest alle zeilen bijzetten om de EVO op zondag te kunnen laten rijden. Hij zou echter KP10 niet meer bereiken.

Bijzonder was het uitvallen van een aantal deelnemers op KP4. Daar bleek een lintje in een boom het rempunt te betekenen. Een official haalde dit lintje echter weg na de eerste doorkomst.  Een aantal teams verkeken zich daardoor op hun rempunt en schoven allen op hetzelfde punt van de weg af.

Saillant detail vormt het feit dat Kevin Abbring, rijdend in de Mistubishi Lancer EVO X, als voorrijder tijden neerzette die bij de top van het veld hoorden. Naast hem zat geen navigator maar een gast die eens mag ervaren hoe het is om een rally te rijden.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com