RallyNieuws

FABORY Rallyteam wil eerste kampioenschapronde finishen

Het FABORY rijderskoppel Johan Faes en Arie Lekkerkerker schuift na de test in de CPZ Short-rally in Zandvoort enkele weken geleden, aan bij de Tank S Rally die 16 maart aanstaande rond Emmeloord verreden wordt.

Tegen het decor van de voormalige Zuiderzeebodem staat daar de eerste rally van het seizoen op het programma, een wedstrijd die vooral bij rijder Faes toch wel wat losmaakt. “Mogen we weer,” laat hij lachend los als hem gevraagd over de voorbereidingen. Aanvankelijk leek de Circuit Short-rally een goede en relaxte test voor hun Mitsubishi Lancer EVO 9 te zijn geweest maar dat gevoel werd kort na de Short toch wel anders. “Het was goed dat we geen meter meer hebben gereden want binnenin de motor bleek niet alles meer te kloppen.

Inspectie op het hoofdkwartier van het team in Reusel wees op grote motorschade en wel zodanig dat alleen een complete rebuilt het leven van de krachtbron nog kon redden. Het grootste deel van de drie weken tussen de twee opeenvolgende wedstrijden werd dus opgeslokt door het weer in de oude staat terug brengen van de EVO9. “Van oefenen zal niet veel komen,” weet de teamcaptain nu al. “We zijn de auto ook nog een paar dagen kwijt voor de nieuwe bestikkering, daarna staat hij twee dagen op een beurs en tussendoor willen we ook nog een fotoshoot doen.”

“Nu één dag lang: compacter dan ooit”
Decennia lang bestond de Tank S Rally uit twee wedstrijddagen, vrijdagavond de ouverture en zaterdag de apotheose. Dit jaar is het programma samengeperst tot één enkele dag, een zware dag die het evenement met zijn technische proeven een wel heel bijzonder karakter geeft. Een dag korter vertaalt zich hier naar 100 kilometer minder in het roadboek. Desondanks heeft organisator SANOP 156 kilometers op snelheid ingelast die voor het FABORY-team en de overige 44 deelnemers verdeeld is over 15 klassementsproeven waar we tegen namen oplopen als Kampereiland, Zwartendijk, Lindedijk en Blankenhammerdijk.

Stuk voor stuk uitdagingen die de deelnemers vanzelf wel op scherp zullen zetten zeker als men zich realiseert dat ze in compacte vorm drie keer gereden moeten worden.

Faes heeft niet echt iets speciaals met de Tank S Rally: “Ik mis de vonk met die wedstrijd. Ik krijg pas een echt lekker gevoel als we de West-Brabant Rally of de ELE rijden,” bekent hij. “Ik heb er nooit echt een topprestatie neergezet. Het rijden in het donker is in deze wedstrijd heel apart omdat je referentiepunten mist. Dat is voor iedereen hetzelfde natuurlijk, maar toch.”
Faes heeft in de korte tijd die hem aan voorbereiding voor deze wedstrijd restte het juiste strijdplan opgesteld. “Voor mij, en zeker ook voor het team, dat altijd zo hard – en vrolijk – blijft werken is het heel belangrijk om te finishen. We zetten dus in op het definitief halen van de eindstreep. Ik laat de wedstrijd gewoon op mij afkomen en dan zien we het wel,” aldus een desondanks zeer strijdlustige FABORY-teamleider.

Tekst: Fabory Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com