RallyNieuws

Gerard de Rooij blijft leider in het algemeen klassement

Een psychologisch spelletje is de politiek correcte vertaling van ‘Loprais een beetje opnaaien’. Dat is wat Gerard de Rooy deed in de achtste etappe van de Dakar 2012. De Rooy wist dat hij een beetje tijd moest toegeven op de Tsjech, maar dat weerhield hem er niet van Ales Loprais, die de etappe won, wat te pesten. “Ik ben kort achter hem blijven rijden en heb voortdurend de sentinel ingedrukt. Elke keer als hij in zijn spiegels keek, zag hij mij. Daar kreeg hij flink de zenuwen van.”

De proef over 477 kilometer van Copiapo naar Antofagasta was een zeer snelle, maar verraderlijke. “Een verre van gemakkelijke etappe,” oordeelde De Rooy, die ruim twee minuten verloor op zijn achtervolger Loprais in het klassement. “Ik moest wel behoudend rijden om geen lekke banden te rijden. Maar ik wilde wel de schade beperkt houden qua tijd. Je kon hier meer verliezen dan winnen. Honderden kilometers plankgas is niets voor mij.”

Pas kort voor het einde van de proef kon De Rooy voorbij aan Loprais door een ander pad tussen de heuvels te kiezen. “Dat vond hij natuurlijk niet fijn. Maar we zijn hier niet om vriendjes te worden. Ik wil gewoon winnen en als ik Loprais daarvoor af en toe een beetje moet zieken, doe ik dat met alle plezier.”

Hans Stacey vond achteraf dat hij iets te voorzichtig had gereden. “We hoorden een knal en waren bang dat er een nop van de band was geschoten. Even later hoorden we er nog een. Toen zijn we gestopt om voor de zekerheid een band te wisselen. Achteraf gezien was dat niet nodig geweest. Ome Jan (de Rooy, red.) vond ook dat ik beter had kunnen doorrijden. Maar ik ben zuinig op het materiaal en ik wil niet van de regen in de drup belanden door lek te rijden. Ik wist dat ik de krachten over 477 kilometer moest verdelen.” Stacey consolideerde zijn derde plaats in het klassement, maar verloor iets op Ales Loprais. In de etappe werd Stacey vijfde.

Miki Biasion zette de derde tijd neer en passeerde in het klassement Hans Bekx. De rally is voor Biasion totaal anders geworden sinds hij zaterdag veel tijd verloor door een kapotte koppeling in de duinen. “Mijn doel en mijn rol zijn veranderd. Ik had het liever anders gezien, maar ik kan leven met een ondersteunende rol als dat betekent dat er een Iveco wint.”
Biasion reed voorzichtig, met als belangrijkste doelen niet lek rijden en De Rooy uit de wind houden. “Dat bleek de juiste tactiek.” Toch had de Italiaan geen fijne dag. “Ik heb 200 kilometer in het stof van een Kamaz gezeten. Pas toen ik er voorbij kon, schoot het een beetje op.”

ALGEMEEN KLASSEMENT
Er zijn door Loprais en Gerard wel wat tikken uitgedeeld aan de volgers van beide leiders. Gerard heeft zijn voorsprong op Loprais zien verkleinen tot 15:39 minuut. Het gat met Hans ‘Racey’ Stacey de nummer 3 daarentegen is nu opgelopen tot 48:06 minuut.

MORGEN
Etappe 9 komt alweer in zicht en brengt de deelnemers van Antofagasta naar Iquique. Een special over 430 kilometer, in het middendeel na 310 kilometer gravel en rotsachtige ondergrond krijgt men wederom een neutralisatie van 126 kilometer. In het 2e deel van de special eindigt de proef met 46 kilometer zand en duinen. Het moet een fascinerend slotstuk worden waarbij de deelnemers finishen bij het bivak van die avond. De opgegeven vertrektijd voor de special is 11:52 uur voor de trucks maar de laatste dagen hebben we gezien dat de DAKAR organisatie regelmatig een uurtje voor loopt op het afgegeven tijdschema.

Wordt vervolgd…..

Bron: Iveco

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com