RallyNieuws
Dennis Kuipers & Robin Buysmans - Ford Fiesta RS WRC - Hellendoornrally 2016
Dennis Kuipers & Robin Buysmans - Ford Fiesta RS WRC - Hellendoornrally 2016

Hellendoornrally, daar moet je bij zijn!

Vijf-en-dertig Hellendoorn Rally’s, het is bijna niet voor te stellen. In het jaar van de eerste ’12 Uren van Hellendoorn’ bestond de mobiele telefoon nog niet, hadden we nog geen internet, was Doe Maar de meest populaire popgroep van ons land en werd Keke Rosberg (de vader van Nico) wereldkampioen in de Formule 1. Lang geleden dus. En nu staat editie 35 voor de deur, luisterend naar de mooie naam Eurol Hellendoorn Rally. Op vrijdag 16 en zaterdag 17 september gaat het los.

In die 35 jaar kwamen nationale en internationale rallygrootheden als Jan van der Marel, Stig Andervang, Dieter Depping, Bert de Jong en Armin Kremer winnend over het finishpodium – en nu noemen we alleen nog maar de rijders die twee of meer keer wonnen. En dan hadden we natuurlijk de regionale helden Erwin Doctor (winnaar in 1988, 1989 en 1990), Erik Wevers (2003, 2005, 2008 en 2009), Peter van Merksteijn jr. (2011 en 2012) en Dennis Kuipers, die vanaf 2013 de snelste was.

Dit weekeinde staat de 35ste editie op de kalender. Met een paar vernieuwingen, want stilstand is achteruitgang. Meest opvallend: een nieuwe hoofdsponsor, Eurol. Helemaal nieuw is de smeermiddelengigant uit Nijverdal natuurlijk niet, want het bedrijf was al een tijdje aan de rally verbonden. Vanaf deze editie heeft ze echter ook haar naam aan het evenement gegeven. Tweede nieuwtje is ook niet helemaal nieuw, hoewel we voor de klassementsproef Markelo een heel eind terug moeten in de tijd. Vrijwel alle rijders en een hele hoop toeschouwers kennen de proef nog niet. Compleet nieuw is het derde evenement dat naast de Eurol Hellendoorn Rally en de Hellendoorn Short Rally verreden wordt: de Hellendoorn Legend, een wedstrijd voor rallyauto’s die gebouwd zijn tussen 1955 en 1985, waarin niet de pure snelheid maar de regelmatigheid bepalend is voor het eindklassement.

Voor de rest zijn veel van de ingrediënten die zich in het rijke verleden van de rally bewezen hebben ook weer onderdeel van de komende editie. De proeven vormen een mooie mix van bochtige asfaltweggetjes, gravelstroken en zandpaden in Salland en Twente, start en finish zijn in de gezellige Dorpsstraat van Hellendoorn en de overzichtelijke centrale service is op industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal. En uiteraard staat een groot deel van de Nederlandse rallytop aan de start, inclusief drievoudig winnaar Dennis Kuipers met zijn Ford Fiesta WRC, want ‘Hellendoorn’, daar moet je bij zijn!

Het wedstrijdschema lijkt op dat van de voorgaande jaren. Na de start, op vrijdagavond 16 september vanaf iets voor zeven uur ’s avonds in de Dorpsstraat in Hellendoorn, staan de eerste vijf klassementsproeven op het programma. Voor het grootste deel in het donker, altijd spectaculair, met de Luttenbergring als drievoudige publieksproef. Zaterdag 17 september gaan de deelnemers ’s ochtends om 9.00 uur op pad voor de tweede etappe, met in de ochtend proeven rond Hellendoorn en Nijverdal en in de middag de teruggekeerde proef op het industrieterrein van Almelo en de nieuwe, ‘oude’ klassementsproef bij Markelo. De finish is ook weer in de Dorpsstraat in Hellendoorn. ’s Avonds rond kwart voor negen uur staat de winnaar daar op het podium. Het laatste deel van het wedstrijdschema op zaterdagmiddag vormt ook weer het decor van de Short Rally, terwijl de deelnemers aan de Legend alle proeven ook minstens één maal afleggen. Je ziet dit weekeinde dus drie wedstrijden voor hetzelfde geld!

Veel geld ben je sowieso niet kwijt. De entree voor de twee verschillende klassementsproeven op vrijdagavond en de publieksproef Almelo is 5 euro, voor de andere proeven 3 euro per persoon. Kinderen tot 12 jaar mogen gratis kijken. Om op het serviceterrein op industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal rond te kunnen kijken, ben je ook 5 euro kwijt, kinderen betalen 2 euro. Een passe-partout voor het hele weekeinde kost 15 euro, dan ben je als toeschouwer overal welkom. De eerste vijfduizend kopers van een passe-partout krijgen bovendien een informatiepakket, met een overzichtskaart van alle klassementsproeven, een programmamagazine en nog veel meer.

Plaats reactie

1 reactie

  • Zo de mensen die jarenlang alles goed vonden, ook als ze om moesten rijden, of geen familie konden bezoeken tijdens de rally etc. Die mogen nu entree betalen?
    Einde van de rally in zicht als dit zo door gaat.
    Wat waren er mooie jaren, en hoe zien we de rally achteruit gaan.

    Je kan mensen die overlast tollereren niet gaan belasten met je uit de hand gegroeide hobby.
    Hellendoorn rally, de naam zegt het al, was een rally waar mensen uit de gemeente en buiten de gemeente graag naar toe gingen. Dat zal nu anders gaan worden.

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com