RallyNieuws
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - ADAC Rallye Deutschland 2017
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - ADAC Rallye Deutschland 2017

Henk Vossen trapt vijftigjarig rallyjubileum af met de Rally van Monte Carlo

In 1968 maakte Henk Vossen met een Saab 96 zijn debuut in de rallysport. Nu, vijftig jaar later, is de Limburgse ondernemer nog steeds actief in zijn zo geliefde sport. En nog steeds op WK-niveau. Op donderdag 25 januari zal hij, samen met navigator Radboud van Hoek, in zijn Ford Fiesta R5 het startpodium van de Rally van Monte Carlo bestijgen.

Tricky

De Rally van Monte Carlo staat te boek als een van de vier legendarische autosportwedstrijden, samen met de Grand Prix van Monaco, de 24-uur van Le Mans en de Indianapolis 500. Je bent dus een gezegend mens als je aan een van die evenementen kunt deelnemen. Helemaal als je al de respectabele leeftijd van 72 jaar hebt bereikt. Henk Vossen rijdt de Rally van Monte Carlo echt niet alleen voor het plezier, hij wil er ook een verdienstelijke klassering kunnen halen. Aan een gebrek aan terreinkennis zal het niet liggen. Al in 1979 reed hij met een Opel Kadett zijn eerste ‘Monte’ gevolgd door nog zeven deelnames. “Die Kadett had alleen achterwielaandrijving en daarmee blijf je makkelijk in de sneeuw hangen. Nu hebben we vierwielaandrijving en dat maakt wel het verschil.” Voor de Tegelse rallycrack leveren de – dikwijls besneeuwde en beijsde – bergwegen hoegenaamd geen verrassingen meer op, alhoewel…. “Het blijft een tricky onderneming. Zeker als de zon schijnt en het onlangs heeft gesneeuwd. Dan is het ene stukje asfalt mooi opgedroogd maar kom je dan door een bocht in de schaduw dan kun je zomaar onderuit gaan op een plak ijs. Je gaat dan van maximale grip naar spekglad. Gelukkig rijden we wel met spijkerbanden. Heb je die niet dan ben je kansloos.”

Vertrouwen

Afgelopen jaar reed Vossen de ‘Monte’ voor het eerst met zijn kersvers verworven Ford Fiesta R5 en dat was voor hem behoorlijk wennen. Desondanks werd de equipe op een fraaie 39e plaats geklasseerd. Inmiddels heeft hij er met de Ford al twee WK-rally’s en drie nationale wedstrijden op zitten en dat schept vertrouwen. “Ik weet nu wat je met deze auto kunt verwachten, al zal het als er sneeuw ligt toch weer een apart avontuur worden”. Vossen rijdt met Radboud van Hoek, een zeer ervaren navigator, die echter geen ervaringen in de Rally van Monte Carlo heeft. “Maar alles hangt af van de onderlinge communicatie en dat zit tussen ons wel snor. We hebben eerder met elkaar gereden. Zoals in de WK Rallye de France, waar we met de Mitsubishi Evo derde in de Groep N werden,” zegt Henk Vossen.

Alpen

Maandag en dinsdag zijn de verkenningen waarbij de equipe alle klassementsproeven alvast tweemaal zal rijden. De 86e Rallye Automobile Monte Carlo start op donderdag 25 januari om 17.50 uur op de Place du Casino, in hartje Monaco. Die avond worden er twee klassementsproeven in de Alpen afgewerkt, waarna 150 km naar de stad Gap wordt gereden. Vandaar uit worden op vrijdag zes proeven gereden, op zaterdag vijf en op zondag nog eens vier, waaronder die welke over de beruchte Col de Turini voert. Dan is de rallykaravaan inmiddels weer terug in Monaco, alwaar om 13.58 uur het finishpodium volgt. De deelnemers hebben dan 1.642 km gereden, waarvan 389 op snelheid.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com