RallyNieuws

Het temmen van een circusleeuw

Een slimme leeuwentemmer vraagt zich regelmatig af of een roofdier wel te vertrouwen is? Ongetwijfeld hebben de slimme monteurs van Vakgarage Bert Bruil zich dat ook afgevraagd toen ze zich afgelopen weekend ontfermde over een rallyauto van het Franse merk met ‘t bekende logo. De PEUGEOT specialist Oerlemans uit Nijnsel had afgelopen winter deze als donor ter beschikking gesteld en met zijn hulp had het MvH Rallysport-team vakkundig een jong welpje in het nest gelegd; het nieuwe blitse rallywapen was een feit en luisterde naar de naam 206 GTi.

Alweer voor de 49e keer stonden afgelopen vrijdag de rallyfans te trappelen in afwachting van stofwolken, smeltend asfalt en smeulende remschijven wanneer de acrobaten op vier wielen hun rituele dans opvoeren langs hermetisch afgesloten paden, wegen, bermen, sloten en Brabantse eiken. Ook vanuit onze regio hadden zich twee jonge maar ohhh zo ambitieuze “dompteurs” aangemeld om voor de derde maal deel te nemen aan het oudste rallycircus van ons land; de roemruchte ELE Rally. Vorige jaren betrof het nog een act met een oude leeuw; de Peugeot 205 GTi. Dit jaar hadden navigator Bob Wille uit Son (18) & Martijn van Hoek uit Acht (23) dit nukkige roofdier met pensioen gestuurd. Om in 2014 te kunnen deelnemen aan de nieuwe Peugeot Sport Cup hebben ze op de valreep dus een nieuwe koning van de rallyjungle klaar gestoomd.

Om zo’n leeuw gracieus-, precies en in recordtijd door alle hoepels te laten springen in de pistes hebben ze vorige maand succesvol een internationale rally gereden als test in de buurt van Sulingen (D). Deze zoektocht naar kinderziektes bleek geen overbodige luxe want het team kwam er bepaald niet zonder kleerscheuren af.

De eerste rallydag rondom Helmond wordt probleemloos afgesloten als 37e van in totaal 74 deelnemers. Die eerste vier proeven van bekwaamheid leveren geen problemen op en de auto luistert prima als coureur Martijn er de zweep over gooit.

Op de tweede dag is het na 3 omlopen uit met de pret als de eerste donkere wolken zich samenpakken en het onvoorspelbare roofdier zijn schaduw vooruit werpt. Dit alles ten gevolge van een overenthousiaste coureur die de grenzen opzoekt van dit voorwiel aangedreven bommetje maar een paaltje over ’t hoofd ziet. Een lichte rijdbare schade net voor het rechter achterwiel is het gevolg. Problematischer is de schade rechts voor waar de draagarmen van de voorwielen, de linker buitenspiegel en de stuurstang niet bestand zijn tegen de invloeden van een varkensrug en een slootje. Snel en vakkundig weten de MvH monteurs e.e.a. toch te fixen binnen de gestelde tijd van 30 minuten.

Later die middag blijkt het pechspook opnieuw toe te slaan wanneer de einddemper loskomt van de uitlaat en ook de schakelstang midden op de klassementsproef breekt. Zonder aarzelen springt Bob uit de auto en duikt onder de motorkap. De auto wordt in de tweede versnelling geduwd en in slakkengang vervolgen onze helden de route en zoeken ze vanuit Wintelre nogmaals de serviceplaats op. Ook nu zijn de slimme monteurs watervlug, precies en optimistisch. Met nog 5 minuten op de klok weten zij opnieuw de zwaar gewonde leeuw op te lappen en kan de equipe z’n weg vervolgen voor de avondproeven. Waar zouden we zijn zonder ducktape?

Dat er wel degelijk veel potentieel zit in het team en de auto blijkt als er aansluitend op de 14e omloop in Sint Oedenrode een 11e tijd algemeen wordt geklokt. Toch is de pret van zeer korte duur wanneer de slijtageslag een definitief spoor trekt en het hoofd moet worden gebogen door een motorsteun die afbreekt enzo de multiriem eraf loopt en de stuurbekrachtigingpomp die stuk loopt.
De servicebus herbergt veel onderdelen maar helaas niet deze eerste twee; GAME OVER.

De handdoek wordt voor nu in de ring gegooid maar komende weken worden gevuld met het likken van de wonden door Automotive schadeherstel Leenders en aansluitend Van Geffen Reclame. Op weg naar succes en plezier zal de MvH circustent worden opgezet rondom Etten-leur bij de volgende rally.

Dankzij voorwaardelijke steun van: IMEX, Metafa, Profclean Europe, P. Heijl Automaterialen, Eurol, Metaal Recycling Son, Bermans Jeanshouse, Tandartspraktijk van den Bol & Theo v.d. Berg zal de leeuw dus sterker dan ooit terugkeren op ’t strijdtoneel.

Tekst MvH Rallysport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com