RallyNieuws

Informatiqueteam wint 350Z Kampioenschap!

Hellendoorn-  De Schutte Informatisering Hellendoorn Rally afgelopen weekeinde telde, naast het Nederlands kampioenschap,  ook mee voor de BioMCN 350Z Nissan Challenge.

Het tweedaagse evenement in het Sallandse Landschap geldt als een van de zwaarste Nederlandse rally`s. Een flinke portie onverhard, avondproeven tijdens de vrijdag, kortom ingrediënten te over voor een pittige wedstrijd.

In de Challenge stonden ditmaal alle deelnemers aan het vertrek,  het kampioenschap kon één wedstrijd voor het einde beslist worden. Het Informatique rallyteam moest dan ook vooral punten voor het kampioenschap pakken om de eerste plaats veilig te stellen. De aanloop naar de wedstrijd begon niet zo als een equipe het graag ziet. Op weg naar Hellendoorn kreeg de servicebus al te maken met een klapband. Alsof dit nog niet genoeg was, lekte de 350Z remvloeistof bij het afladen. Een remcup had het begeven door de extreme belasting tijdens de Amsterdam Short Rally.

De eerste klassementsproef op vrijdagavond werd onverwacht besproeid door een fikse regenbui. Waar regenbanden op hun plaats waren reden de Nissan’s allen op slicks.  De keuze voor zachte slicks viel voor Antoine Biesheuvel/Astrid de Geus en Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen net iets gunstiger uit. De Informatique Nissan stond op slicks met een harder compound. Na de zes klassementsproeven op vrijdagavond mochten van den Berg en Schillemans als leiders gaan slapen.

“Kado hebben we het zeker niet gekregen gisteravond,”vertelt Marco Schillemans zaterdagmorgen, ”twee komma zes seconden op Dirk is zeker niet ruim te noemen, we zullen flink aan de bak moeten.” Biesheuvel had last van een onwillige benzinepomp en verdween zaterdagmorgen uit de strijd. Garvelink gaf zo goed partij dat halverwege de wedstrijd beide equipes  gelijk stonden.

De negende proef bracht het verschil. Van den Berg: “De eerste maal dat we op het onverhard kwamen worstelden we daar flink met de grip. Daar gebaarde Ton Versluis (Andel), rallysupporter van het eerste uur, dat we de zijkant moesten nemen. We namen het fietspad dat er lag en hadden op dit asfalt natuurlijk gelijk grip, we wonnen zes secondes op Dirk.” Het consolideren van de voorsprong viel niet gelijk mee. “De Nissan’s zijn zeer competitief aan het worden, er zit haast geen verschil in de auto’s. Dat zie je aan het feit dat de verschillen steeds kleiner worden en er regelmatig door verschillende equipes de snelste tijd gezet wordt. Je wint de wedstrijd door constant in de top drie te zitten.”De Nissans lieten in deze wedstrijd met veel onverhard, waar een vierwiel aangedreven auto flink wat voordeel kan halen, behoorlijk wat Mitsubishi Evo’s achter zich.

De laatste proeven gingen Garvelink en thuisrijder Dick Bloemendaal genavigeerd door Arjan Wissink er nog eens voor zitten om de kampioen in spé van de eindoverwinning af te houden.” De schrik zat er echter goed in toen op KP 15 Dirk ineens 14,3 seconden terug pakte. Toen moesten we op de laatste KP toch nog flink aan de bak. Dat is gelukt met 15,5 seconden voorsprong hebben we de winst kunnen pakken. Missie geslaagd, Theo kampioen.” Lacht Schillemans aan de finish.

Op het kampioenschap bij de navigatoren heeft Schillemans zelf geen invloed meer. De Nispenaar rijdt de East Belgium Rally samen met Ferry Biesheuvel in de Subaru. Bij winst of een tweede plaats van Bloemendaal is zijn navigator Arjan Wissink kampioen. Bij een derde plaats voor de Twentse equipe is Schillemans kampioen ondanks het gelijke aantal punten. Dan telt namelijk het aantal overwinningen. “Ik zal er in ieder geval  alles aan doen want ik had aan Marco een prima navigator,”besluit van den Berg.

Tekst: PB Marco Schillemans / Informatique
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com