RallyNieuws
Kris Meeke & Paul Nagle

Kris Meeke en Citroën gaan samen nieuwe uitdagingen aan

Citroën Racing heeft bevestigd de komende drie jaar gebruik te maken van de diensten van Kris Meeke en zijn navigator Paul Nagle. Zijn voornaamste taak in 2016 zal het mede ontwikkelen van de rallywagen voor het seizoen 2017, het jaar waarin de bestaande regels worden verruimd en de wagens breder en sneller worden.

Eerder dit seizoen was Meeke al gespot bij de fabriek van Hyundai Motorsport in het Duitse Alzenau. Dat voedde de speculaties dat hij in 2016 wel eens van werkgever zou kunnen verruilen. Tijdens de presentatie van Hyundai’s nieuwe wagen echter bleek van naam Kris Meeke echter geen sprake.

In 2013 trad de nog relatief onervaren Kris Meeke toe tot het Citroën Abu Dhabi World Rally Team en ontwikkelde zich daar tot één van de weinige rijders die de gevestigde orde kon uitdagen. Inmiddels is Meeke 34 WRC ervaringen rijker en won dit jaar in Argentinië zijn eerste wedstrijd.

Kris Meeke boekte de afgelopen jaren flinke progressie maar behield altijd ruimte voor verbetering. Zoveel ruimte zelfs dat de teambaas Yves Matton openlijk twijfel liet bestaan of de keuze voor Meeke wel de juiste was geweest en dat zijn toekomst bij Citroën allerminst zeker was.

De competitief ingestelde Meeke twijfelde lang of hij op het aanbod van Citroën in moest gaan. Ineens was daar echter een deadline waarop hij uiterlijk zijn beslissing kenbaar moest maken. Oorzaak hiervan was de sluiting van de inschrijving van de Rally van Monte Carlo. “Er waren diverse mogelijkheden maar ik koos ervoor om bij Citroën Racing te blijven. Zo kan ik de vruchten plukken van al het werk van de afgelopen jaren. Het is ook een manier om he team te bedanken voor het in mij gestelde vertrouwen. We kennen elkaar erg goed en dat is erg belangrijk bij het ontwikkelen van een nieuwe rallywagen. Ik volg het ontwikkelen en bouwen van de nieuwe wagen op de voet en kan niet wachten in te mogen stappen. Ik ben erg enthousiast over de nieuwe FIA reglementen voor 2017, waarbij de wagens krachtiger en spectaculairder worden. Ik ben blij deel te mogen uitmaken van zo’n succesvol team als Citroën Racing.”

“Met het vooruitzicht op de ontwikkeling van het nieuwe project, wilden we een ervaren toprijder met een gedegen technische kennis,” aldus Yves Maton. “Kris was ontegenzeggelijk de beste keuze en we zijn verheugd dat hij bij ons wil blijven. We delen een gezamenlijke geschiedenis met twee seizoenen in het JWRC met een Super2000 en de laatste jaren met de DS3 WRC. Het belangrijkste deel van zijn carrière ligt echter nog voor hem met het ontwikkelen van en het behalen van successen met de opvolger van de Xsara, C4 en DS3 WRC. Daarnaast zal hij ook in een aantal wedstrijden van het WRC deel blijven deelnemen,” besluit Yves Maton.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com