RallyNieuws

MINI in Monte Carlo ‘Back to the roots’

Deze week kunnen rallyfans zich verheugen op een dubbele comeback. Niet alleen is de fameuze Rallye de Monte Carlo weer in het programma van het WRC (FIA Wereldkampioenschap Rally) opgenomen, ook staat MINI voor het eerst sinds 1968 weer aan de start van dit volgens velen zwaarste evenement uit het WRC. MINI kan terugkijken op geschiedenis vol successen in de Rallye van Monte Carlo, want in de jaren zestig ging de Mini Cooper ‘S’ in het Vorstendom drie maal met de overwinning aan de haal. Dit jaar staat de rally voor het eerst sinds 2008 weer op de WK-rallykalender.

Dani Sordo en Carlos del Barrio starten in de MINI Countryman John Cooper Works WRC met het startnummer 37. Pierre Campana en Sabrina de Castelli uit Frankrijk beleven in de MINI met startnummer 52 hun debuut in het MINI WRC Team. Sordo is met 91 starts één van de meest ervaren rijders in het startveld. In het afgelopen seizoen verbaasde de routinier met twee podiumplaatsen vriend en vijand en leverde hij een belangrijke bijdrage aan het grote succes van de MINI in het eerste testjaar. Campana kwam het afgelopen jaar met een privé-ingeschreven MINI voor het eerst aan de start van een WRC-rally. In de Rallye de France behaalde hij met een negende plaats tot nu toe zijn beste resultaat. Campana wordt, net als vóór hem Loeb, gesteund door de Franse autosportorganisatie FFSA.

Voor het seizoen 2012 staat het MINI WRC-team onder leiding van Dave Wilcock, tot nu toe Technisch Directeur, een positie die hij zal combineren met die van Teamchef. David Richards blijft als adviseur bij het team betrokken. “Dave heeft het afgelopen seizoen bewezen dat hij over alle capaciteiten beschikt die nodig zijn om leiding te geven aan het team. Ik ben overtuigd dat het MINI WRC Team onder zijn aanvoering nog een paar fikse stappen vooruit zal zetten,” aldus de directeur van Prodrive, David Richards. Beide rijders hebben vorige week in Zuid-Frankrijk getest, waarbij ze ook getraind hebben op wegen met sneeuw.

Dave Wilcock
“Het is ongelooflijk om bij de terugkeer naar Monte Carlo na veertig jaar in de voetsporen te treden van de originele Mini Cooper uit de zestiger jaren. Maar net als toen zijn ook nu de omstandigheden op de besneeuwde trajecten verraderlijk. De bandenkeuze lijkt in deze rally altijd op een loterij. De route is overigens voor iedereen bijna helemaal nieuw en wij hebben vorig jaar diverse malen bewezen dat de MINI John Cooper Works WRC uiterst competitief is. Dani kan niet wachten om het gaspedaal in te trappen en Pierre wil zijn fans in zijn thuisrally niet teleurstellen.’

“Ja, ik rijd hier met veel plezier,” zegt Dani Sordo. “De proeven zijn echt mooi. We hebben uitvoerig getraind en ik ben tevreden over de auto. Ook hebben we de banden getest en we staan er goed voor. De omstandigheden zullen bepalend zijn. Momenteel is het droog en ligt er weinig sneeuw, maar dat kan snel veranderen.”

Dirk Hollweg, chef van MINI Motorsport: “Na het voor ons succesvol verlopen seizoen 2011 in het WRC met de MINI Countryman John Cooper Works WRC kijken we uit naar de Monte Carlo Rallye. Hier hebben we fantastische successen gevierd en het is een evenement met een grote traditie. Wij gaan met Dani Sordo en Pierre Campana in het MINI WRC Team evenals met onze MINI-privérijders het nieuwe seizoen in en wij hopen op nog meer positieve resultaten voor de MINI Motorsport-familie.”

Geschiedenis en achtergrond
Geen rallyfan zal de successen vergeten van de Mini in de Rallye Monte Carlo in de jaren zestig. Paddy Hopkirk won in 1964, Timo Mäkinen in 1965 en Rauno Aaltonen in 1967. Na drie jaar afwezigheid is de Rallye Monte Carlo, die voor de tachtigste keer wordt verreden, weer op de WRC-kalender opgenomen. Hij duurt met vijf dagen langer dan de andere WRC-rally’s. De start vindt plaats in Valence en de laatste klassementsproef wordt in het vorstendom Monaco verreden. De ceremoniële start is op dinsdagavond 17 januari, terwijl de laatste proef van 5,16 kilometer de ‘Power Stage’ in Ste Agnes – Col de la Madone is. De totale lengte van de Rallye de Monte Carlo bedraagt 1.780,47 kilometer, waarvan 433,36 wedstrijdkilometers.

MINI WRC
De MINI WRC is gebaseerd op de MINI Countryman en wordt aangedreven door een 1.6-liter turbomotor die is afgeleid van de MINI serieproductiemotor. Deze krachtbron is door BMW Motorsport ontwikkeld voor gebruik in kampioenschappen die onder de FIA Series 2000 reglementen worden verreden, waartoe ook het FIA World Touring Car Championship behoort. Hierin komt onze landgenoot Tom Coronel uit met een BMW 320 TC. De MINI WRC is ontwikkeld door Prodrive, één van de meest ervaren en gerespecteerde autosportorganisaties. Deze onderneming uit Banbury in Engeland heeft maar liefst zes World Rally Championship titels op zijn naam staan.

Bron: MINI / BMW Group

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com