RallyNieuws

Monte Carlo verraderlijk

Vandaag is het seizoen in het WRC weer begonnen. De eerste ronde van het kampioenschap wordt verreden in en om Monte Carlo. Een rally welke na enkele jaren afwezigheid weer opgenomen is in het WRC.

Op het rijders front hebben zich een aantal verschuivingen voorgedaan. Zo is Mikka Hirvonen na jaren trouwe dienst bij Ford naar Citroën gegaan. Jari-Latvala is daarbij in het team een plaatsje opgeschoven en is nu als de nieuwe nummer één van het team aangewezen. Hij heeft gezelschap gekregen van Petter Solberg. Petter heeft een éénjarig contract met het team waar hij ooit zijn carriëre in het WRC begon.

Bij Citroën heeft Loeb voor twee jaar bijgetekend. Er werd al rekening gehouden met zijn vertrek uit de actieve rallysport. Het vertrek van Daniël Sordo naar het team van MINI heeft ruimte gemaakt voor Mikko Hirvonen om teamgenoot te worden van Loeb.

Nieuwkomer is MINI. Sordo is de eerste rijder van het nieuwe fabrieksteam. Daar waar het in eerste instantie de bedoeling was om Chris Meeke als tweede rijder in het zetten heeft men bij MINI er toch voor gekozen om de tweede auto te laten rijden door betalende rijders. In 2011 was het voor MINI een test jaar en in 2012 willen ze in ieder geval met één auto het volledige seizoen rijden. Chris Meeke zal een aantal malen dit seizoen toch achter het stuur van de MINI Countryman John Cooper Works WRC kunnen plaats nemen.

In SWRC is Proton de nieuwkomer. Proton is al jaren actief in oa het IRC. De wagens worden bestuurd door P.G. Andersson en Basso.

Dit jaar zal het nieuwe fabrieksteam van Volkswagen met twee Skoda Fabia S2000’s deelnemen. De eerste fabrieksrijder, Sebastian Ogier, heeft aan zijn zijde oa Kevin Abbring. Kevin is opgenomen in het Junior programma van Volkswagen. Dit jaar zal gebruikt worden om het team aan de omstandigheden in het WRC te laten wennen en de feitelijke auto, de Polo R WRC, door te ontwikkelen op basis van de ervaringen welke worden opgedaan met de Fabia.

Het was nog even onduidelijk of de Noor Hennig Solberg zou gaan starten. De wagens waren reeds in Monte Carlo maar de deal was nog niet definitief rond. Nu Hennig op de 16e plaats staat na de eerste dag zijn de financiële zaken klaarblijkelijk last minute alsnog afgrond. Samen met Matthew Wilson vormt hij het Go Fast World Energy World Rally Team. De Fiësta RS WRC’s zijn in zwart/rode livery uitgedost.

Het programma van het FERM WRT is nog niet bekend. Dennis Kuipers staat dan ook niet aan de start in Monte Carlo. Hopelijk zal de nabije toekomst duidelijkheid verschaffen omtrent de plannen en de haalbaarheid.

De eerste dag van de Monte Carlo heeft al de nodige slachtoffers opgeleverd. De nieuwe kopman van het Ford team, Jari-Matti Latvala heeft het parcours onvrijwillig verlaten. Ook Peter van Merksteijn heeft het einde van de dag niet gehaald. Dat overkwam ook onze zuiderbuur, de Belg Thierry Neuville in zijn Citroën DS3 WRC.

De wegen waren op delen droog en stroef en op andere plekken lag er gewoon ijs. De keuze van de banden is daarbij van cruciaal belang. Henk Vossen omschreef het rijden met de sneeuwbanden op de droge gedeelten als het rijden met vier lekke banden.

De weersvoorspellingen geven veel sneeuw aan. Dat betekent dat de deelnemers niet alleen snel maar ook voorzichtig en soms wel terughoudend moeten rijden. Er staan nog veel proeven op het programma de komende dagen.

De stand na dag één luidt:
1. Sébastian Loeb (Citroën DS3 WRC)
2. Daniel Sordo (MINI WRC)
3. Petter Solberg (Ford Fiësta RS WRC)
4. Sébastian Ogier (Volkswagen Fabia S2000)

11. Kevin Abbring (Volkswagen Fabia S2000)
53. Henk Vossen (Mitsubishi Lancer EVO X)

Tekst: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com