RallyNieuws

Ondanks versnellingsbakproblemen toch overwinning

Zaterdag 9 juli, iets voor één uur ’s middags. De rallyequipe start in de Exotic Green Rally. Een thuiswedstrijd voor zowel rijder als navigator. Er zijn twaalf zware klassements-proeven die in vier secties gereden worden. Met vier teams in klasse HA15 is het de uitdaging om als eerste te eindigen. Aan het begin van de rally komen de proeven tussen Etten-Leur en Zundert en op industrie-terrein Vosdonk. Het zijn lange proeven, meer dan 15 kilometer. Aandacht en concentratie zijn dan ook van cruciaal belang bij rijder en navigator.

De proeven rondom
Etten-Leur zorgen voor veel afwisseling op het parcours. Stukken met veel flauwe bochten waar de snelheid oploopt tot 180 km per uur en stukken onverhard met veel bomen en sloten, waar een miniem foutje veel schade of het einde van de rally betekent.

Genoeg service tijd?
De eerste twee proeven heeft de equipe het gevoel dat de auto niet lekker rijdt. De auto komt niet echt op gang, al verlopen de eerste twee proeven zonder problemen. Pech hebben ze op klassementsproef 3: de versnellingsbak scheurt bij het nemen van een jump en de derde versnelling is niet meer te gebruiken. Door de ervaring van Jacco Hartog lukt het ze de stop-finish te halen en kan de auto gelukkig naar de service gebracht worden. De kundige monteurs beginnen direct te sleutelen. Voor het wisselen van de versnel-lingsbak is in principe 30 minuten beschikbaar.

Tik-tak, tik-tak…
Langzaam tikt de tijd weg en na 28 minuten komt de complete versnellingsbak los van de auto. Maar daarna moet de nieuwe er nog onder. De extra service tijd van 15 minuten gaat in. Met de hulp van monteurs van andere rallyteams lukt het uiteindelijk om de versnelling weer op zijn plaats te krijgen. Met nog 14 minuten en 14 seconden op de klok meldt de equipe zich bij de tijdcontrole om de tweede sectie te mogen rijden. Door het tijdgebrek zit alleen de vijfde versnelling niet op de juiste plaats, waardoor deze niet gebruikt kan worden én mist ook de bodemplaat.

Ongeluk
De tweede sectie begint met een neutralisatie op proef 4 vanwege een ongeluk. Een rallyauto raakt van de weg en rijdt een 17 jarig toeschouwer aan. Deze kan gelukkig echter na controle in het ziekenhuis weer naar huis. Op de andere twee proeven doet de equipe het rustig aan om geen verdere schade op te lopen. De eerste plaats in klasse HA15 komt daardoor echter wel onder druk te staan. Nummers twee en drie komen snel dichterbij. De tweede service wordt gebruikt om de vijfde versnelling en de bodemplaat weer terug te plaatsen. De bodemplaat is zeker nodig, omdat de proef bij Rijsbergen en de zeer lange en spannende proef ‘De Hel XL’ grote stukken onverhard heeft.

Het donker in
De derde sectie komt de equipe zonder problemen door en zo maken zij zich op voor de nacht. In het donker zijn de proeven van Rijsbergen en Achtmaal extra spannend. Omdat er weinig lantarenpalen en reflectieborden staan moet Jacco Hartog goed kijken waar bochten beginnen. Samen met het coachende werk van navigator Harm van Koppen, rijden ze steeds maar een paar  seconden langzamer dan in het daglicht. De voor-sprong loopt weer op tot anderhalve minuut op de nummer twee in de klasse.

Gewonnen!
Als afsluiter van de Exotic Green Rally mag de equipe naar Roosendaal om op industrieterrein Borchwerf een rondkoers te rijden. Dit gaat goed al mist de auto wel zijn sper differentieel. Die zorgt ervoor dat je toch wat sneller door bochten heen kan komen met veel minder glijden. De twee overgebleven teams in de klasse komen wel iets dichterbij, maar als de equipe aankomt bij de finish in Etten-Leur weten ze het zeker: ze hebben de wedstrijd gewonnen! Ze zijn 30ste in het algemeen klassement en eerste in klasse HA15. Wat was het weer een mooie rallydag!

Dankwoord
Jacco Hartog en Harm van Koppen willen de monteurs van het eigen team én van alle andere rallyteams bedanken: “Zonder jullie hadden we de wedstrijd niet uitgereden. Jullie hebben een unieke prestatie geleverd door goed en gestructureerd samen te werken. Dat is rallysport. Bedankt!

Tekst: RTM Rallysport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com