RallyNieuws

Straf vd Berg in Exotic Green levert Biesheuvel winst!

Na een 12-tal proeven leek Theo van den Berg de Exotic Green Rally, de 5e ronde van de BioMCN 350Z Challenge een zekere overwinning naar huis te rijden, maar door een klein inklok-foutje op Kp Rijsbergen kreeg hij na de wedstrijd alsnog een minuut straf. Daardoor wonnen Antoine Biesheuvel en William de Graaf, werden Dirk Garvelink en Anton van Limpt tweede voor vd Berg en Astrid de Geus die genoegen moesten nemen met plaats drie.

In de Bio MCN 350Z Challenge gingen alle equipes behalve die van Rene Walraven/Niels Kroeze, die op het rijden van nog een paar demo’s 2011 laat voor wat het is, van start en in de door financiële problemen geplaagde wedstrijd, die vanwege toereikend  budget van twee dagen naar één dag teruggebracht was, was al voor de start duidelijk dat wie in opening fase niet op z’n qui-vive was de verdere wedstrijd wel kon vergeten. De raad kwam het beste aan bij Theo vd Berg en z’n tijdelijke navi Astrid de Geus, die op de eerste van de twaalf proeven het snelste opende. Nog 7 scratches zouden volgen in Theo’s poging de wedstrijd naar zich toe te trekken wat hem ook aardig lukte.

Antoine Biesheuvel/William de Graaf
Niet alleen Dick Bloemendaal en Arjan Wissink maar ook Antoine Biesheuvel en z’n tijdelijke co-piloot William de Graaf zetten de achtervolging in. De thuiswedstrijd is en blijft speciaal voor de mannen zeker deze keer omdat er tactisch van navigatoren gewisseld was. “Voor de rally uiteraard grapjes genoeg gemaakt als zouden er team orders liggen voor het 1 minuut te vroeg in klokken, andere vroegen om het rekening nummer van Astrid,” gniffelt Antoine nog een dag na de wedstrijd. “Vreemd is de gang van zake omtrent die tijdstraf wel want Theo was gewoon de snelste en heeft eigenlijk gewoon gewonnen,” verzekert Biesheuvel die zelf ondanks alle perikelen een prima wedstrijd kende. “We hadden een paar kleine problemen met de auto maar die werden op de 1e service door het team van Vitron snel verholpen,” meldt hij terwijl hij alvast wijst op z’n achterbumper. “Ik heb iets met dat ‘ding’. Ik heb hem 3 keer geraakt tijdens de rally en dus bleven we maar plakken en plakken. Ik vond het beregezellig met alle rijders, jammer dat we dit keer niet allemaal aan de finish zijn gekomen.” Het volgende avontuur waar Biesheuvel naar toe werkt is de Rally van Oberehe in de Duitse Eifel waar hij samen met vip-trailer chauffeur Wijnand Colijn als co-driver zal starten.

Dirk Garvelink/Anton van Limpt
In de Exotic Green Rally hebben Dirk Garvelink en Anton van Limpt bewezen nu definitief tot de top van de Nissan 350Z Rally Challenge te behoren. Na 160 kilometer rallyproef kwam het Brabantse koppel als tweede over het finishpodium in Etten-Leur. En dat ondanks technische tegenslag.

De Exotic Green Rally besloeg 160 kilometer, verdeeld over 12 klassementsproeven. Op zich een aardig compacte rally dus, zodat het zaak was om van meet af aan vol op het gas te gaan. Helaas kwam het er bij de Nissan 350Z van Dirk Garvelink niet helemaal van. Vanaf de eerste klassementsproef was er een probleem met de brandstofpomp, die te weinig druk leverde. Ook nadat de pomp na de eerste 3 KP’s was verwisseld, bleef het euvel hardnekkig bestaan.

Bij de service van de tweede serie KP’s kon vervolgens niets reëels worden gevonden, wat alleen maar meer vraagtekens opleverde. Maar vanaf proef 7, de start van de tweede helft van de wedstrijd, was het probleem min of meer vanzelf verdwenen. Op dat moment had de Brabantse equipe al aardig wat tijd ingeleverd, wat een bescheiden 4e plaats onder de 6 deelnemers had opgeleverd. Met een motor die nu wel het volle vermogen kon leveren ging Dirk Garvelink op jacht naar de concurrentie en met resultaat. Vooral op de ruim 18 kilometer lange proef ‘De Hel’ – een van de klassiekers uit de nationale rallysport – gaf Dirk Garvelink een staaltje van zijn kunnen want hij was er duidelijk sneller dan de concurrentie, waardoor hij doorstootte naar de derde plaats. Op die positie kwam hij ook in Etten-Leur over het finishpodium maar daar bleek dat meervoudig kampioen Theo van den Berg ergens een foutje had gemaakt en 1 minuut straftijd had opgelopen, waardoor Dirk Garvelink en Anton van Limpt naar de tweede plaats doorschoven, achter Antoine Biesheuvel en William de Graaf.

Voor de Bladelse campinghouder Garvelink was het resultaat een geweldige opsteker. “We hebben eind vorig jaar een flinke klapper gemaakt en die is lang tussen mijn oren blijven hangen. En dit seizoen hebben we een paar keer domme pech gehad. Maar we hebben nu laten zien dat we, als het materiaal goed is, ons met de snelsten in de klasse kunnen meten. In september hebben we de Hellendoorn Rally en dat zou voor ons wel eens een mooie afsluiter van het seizoen kunnen worden. De resterende wedstrijden kunnen we helaas niet rijden omdat ik dan al vol met de voorbereiding van Le Dakar bezig ben. Daar gaat dan verder al mijn tijd in zitten”, aldus Garvelink, die in die monsterrally in Zuid Amerika als teammanager zal optreden voor het XDakar-team.

Theo van den Berg/Astrid de Geus
Theo van den Berg en Astrid de Geus houden gemengde gevoelens over aan de wedstrijd en dat is begrijpelijk. Op maar liefst acht van de twaalf KP’s eindigt de Informatique-equipe als eerste, daarbij een keer een gedeelde eerste plaats en verder top drie tijden, hét recept voor een overwinning zou je zegen. In de einduitslag staat Van den Berg in de klasse echter op de derde plek. Te vroeg ingeklokt klink het opeens na de wedstrijd. “Niet zover ik weet,” laat Astrid daarop weten.

De equipe kreeg bij de tijdcontrole voor KP Rijsbergen een minuut straftijd toebedeeld die pas zichtbaar werd nadat de officiële uitslag was opgehangen. Theo: “Ik was mij er niet van bewust dat er een fout gemaakt was. Nu alles bestudeerd is blijkt dat we eerder op Borchwerf echt een minuut te vroeg geklokt hebben waardoor een tijdstraf van minuut is opgelegd. Pas op Rijsbergen werden we op de hoogte gebracht van de penalty,” vult van den Berg ontstemt aan. “De samenwerking ging juist prima, de eerste paar klassementsproeven moest Astrid even wennen aan het andere systeem dat ik gebruik ten opzichte van Antoine.” Astrid verving tijdelijk haar zwager Marco Schillemans die andere rallyverplichtingen tijdens deze Exotic Green editie had.

Wars van alle aanbiedingen, zelfs kampeerbonnen mocht ze ontvangen als ze van den Berg de verkeerde kant op zou sturen, loodste de Geus de 350Z bekwaam over de twaalf West Brabantse proeven. De grappen over omkopingen en dergelijke waren dit weekend in het kamp van de 350Z Challenge dan ook niet van de lucht, wat opnieuw tekenend is voor de goede onderlinge sfeer. Theo nogmaals: “Ze zou op vakantie gaan naar de zon maar dat zal nu wel de Garvelink Camping “De Achterste Hoeve” in Reusel worden,” grapt hij. Voor het kampioenschap is echter nog niet zo veel schade aangericht. “Drie punten in twee wedstrijden bij elkaar  sprokkelen is al voldoende,” relativeert van den Berg de opgelopen schade.

Erwin Klippel/Robin Klippel
Het vooraf besproken streven een podiumplaats te behalen tijdens de thuiswedstrijd lukt de gebroeders Klippel niet. Men valt weliswaar binnen de punten maar gezien de omstandigheden was de 4e plaats in de cup het hoogst haalbare. “In het totaalklassement was dat een keurige 18e plaats,” resumeert Erwin nog even. “Dat de 350Z-rijders erg aan elkaar gewaagt zijn blijkt wel uit het feit dat de wagens keurig achter elkaar eindigden op de 15e t/m de 18e plaats.

De opening van de twee broers is sterk: een supersterke tweede tijd bij de 350Z’s. Echter op de eerste industrieproef te Etten-leur werd een stoeprand geraakt met als gevolg een lekke band, een kapotte velg en een rechter achter-ophanging die niet meer doet wat hij doen moet. Op de plek waar Erwin zou hebben moeten scoren wordt nu dik tijd ingeleverd. Tijdens de service wordt alle schade weer hersteld en kan men weer zonder problemen verder met de tweede boucle van 3 proeven. Het gaat er, ook bij de Klippels, hard aan toe want de 350Z –piloten zijn meer en meer aan elkaar gewaagd. “De avondproeven Rijsbergen, Achtmaal en Borchwerf hadden in ons voordeel moeten zijn,” legt Robin uit, “maar nu zijn we zelf de dupe.” Op de proef Rijsbergen werd al een keer gespind en bij de VIP tent in Achtmaal gaat het duo nog een keer goed in de rondte waarna een kans op het podium toch echt verkeken is. Geen podium dit keer maar wel belangrijke punten waardoor de Klippels nu een fraaie 2e plaats in de Challenge innemen.

Dick Bloemendaal/Arjan Wissink
Bloemendaal en Wissink mogen dan niet aan de finish gekomen zijn, toch begon men goed. “We hadden vooraf een goed gevoel over deze rally omdat het voor het merendeel prachtige proeven zijn met veel variatie,” vertelt de rijder. “We begonnen de eerste proeven dan ook goed totdat we een beetje aan het sukkelen kwamen omdat ik de auto niet fijn vond sturen, voornamelijk teveel onderstuur,” dacht hij. “Na de service hebben we de afstelling gewijzigd en ging het wat beter, maar echt in het ritme kwamen we niet. De tijden bleven dan ook duidelijk achter bij wat we normaal gesproken gewend zijn. Helaas kwam ons oude remprobleem weer spontaan tevoorschijn op de industrieterreinproef KP9, en ik werd hierdoor waarschijnlijk uit de concentratie gehaald want een bocht later raakten we een stoeprand, exact op het punt waar ook Jur van Ruiten zijn Waterloo vond. De touche had een afgebroken trekstang tot gevolg en daarmee was onze uitval een feit. Ironisch genoeg was het een reparatie van niets want het serviceteam wist de stang na afloop binnen enkele minuten te vervangen. De wedstrijd zat er echter al op en daarmee verloren we belangrijke punten. Na de vakantie gaan we helemaal voor de Hellendoorn- en de East Belgian Rally. Beide wedstrijden kwamen we vorig jaar (als we de deelname van gastrijder Stig Andervang in de Hellendoorn even niet meerekenen) als sterkste uit de bus en dat willen we dit jaar graag nog eens over doen.”

Jur van Ruiten/Wim Koeten
Nog iemand die wel goed begon maar voortijdig naar huis mocht is het tweetal Jur van Ruiten en Wim Koeten. Al tijdens de verkenning ontdekken ze welke zware wedstrijd ze wel niet te verorberen krijgen. “Na het verkennen op donderdag waren we echt onder de indruk van deze rally. “Veel, lang en alles erop en eraan,” weet Jur nog te vertellen.

Van Ruiten: “Elk jaar is het weer een feest om hier te mogen rijden en dat ondanks onze pech hier: van gescheurde carterdeksels, een afgebroken hoofdstroomkabel tot een complete BMW afgeschreven op een boom (K#T geen remmen filmpje)… Dit jaar dan toch helaas geen finish terwijl dat zeker wel het doel was.” Meteen op de eerste proef bleek al dat we nog steeds niet de snelheid hebben om vooraan mee te doen: zowel het vermogen in de auto als de durf en lef van de bestuurder zitten nog niet op het juiste niveau. Dus toen maar besloten om op safe de finish te halen.”

Helaas veroorzaakte een ‘ondergerubberde” T-haaks-rechts op industrieterrein de Borchwerf de eerste echte problemen. “Te hard de haakse bocht in en door het vele rubber op de weg, onderstuurd zo tegen de stoeprand aan,” resumeert Ruiten. “Eerst linksvoor tegen de stoeprand – velg links voor compleet van de naaf afgebroken – om vervolgens met een klap ook met het linker achterwiel tegen de stoeprand aan te klappen: ik was er zeker van dat de hele ophanging scheef stond.”

Snel heeft men toen op de proef het voorwiel vervangen en kon men met een normtijd naar de service rijden. Daar wisselden de monteurs van Bas Koeten Racing binnen de 30 minuten de linker en rechter voorophanging, waarvoor hulde! Echter, de sporing en de camber van de auto stonden zo ongelukkig dat de auto lastig te sturen was. “Dit was binnen de servicetijd niet meer te repareren. Dus rustig uitrijden!”

Jur vervolgd: “Alles werkte prima tot we de verkeersdrempel midden in het dorp Achtmaal net even te hard op- en overvlogen… Bij de landing was het letterlijk “krak” en de aandrijving was meteen, volledig weg. Over en uit!”  Daags na de wedstrijd was nog onduidelijk wat er nu precies gebeurd was. “99% kans dat er een aandrijfas gebroken is,” vertelt Wim terwijl hij de auto precies voor de kroeg geparkeerd had. En voordat ik uitstapte, had ik al een Jupiler in mijn handen gedrukt gekregen… Dat hielp als troost, enigszins… “Mooie rally, jammer van het stuurfoutje en de problemen op de drempel in Achtmaal: maar de sponsor SGS inclusief alle gasten, hadden een mooie rallydag. Ook dat is heel belangrijk want zonder sponsors, geen rallysport!

René Walraven/Martine van den Berg
René Walraven besloot voor de Exotic Green Rally het kampioenschap niet verder te vervolgen maar zo nu en dan nog een wedstrijd te pakken. Z’n eerste uitstap wordt de Rally Oberehe die in augustus verreden wordt, Theo van den Berg zal daar als nul-rijder van start gaan.

Volgende ronde: Ronde 6 – Schutte Automatisering Hellendoorn Rally

De BioMCN 350Z Challenge gaat op 16 en 17 september verder tijdens de Schutte Automatisering Hellendoornrally.

Uitslag BioMCN 350Z Challenge ronde 5 – Exotic Green Rally
1. 30 Antoine Biesheuvel – William de Graaf in 1:37.18.1
2. 32 Dirk Garvelink – Anton van Limpt +26.6
3. 27 Theo van den Berg – Astid de Geus +40.0 (+pen. 1.00)
4. 29 Erwin Klippel – Robin Klippel +1:06.6

DNF:
31 Jur van Ruiten – Wim Koeten – Gebroken aandrijfas op de Hel
28 Dick Bloemendaal – Arjan Wissink – Stoeprand op Borchwerf

Stand BioMCN 350Z Challenge na ronde 5 – Exotic Green Rally
Rijders:
1.  Theo van den Berg 90 pnt.
2.  Erwin Klippel 67
3.  Dick Bloemendaal 65
4.  Antoine Biesheuvel 63
5.  Dirk Garvelink 45
6.  Jurian van Ruiten 40
7.  René Walraven 29

Navigatoren:
1.  Marco Schillemans 75 pnt
2.  Arjan Wissink 65
3.  Robin Klippel 52
4.  Anton van Limpt 45
5.  Astrid de Geus 41
6.  Wim Koeten 40
7.  William de Graaf 37
8.  Niels Kroeze 29
9.  Marcel van Elven 15

Lees meer over de 350Z Challenge

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com