RallyNieuws
Ott Tanak - Ford Fiesta WRC - ADAC Rallye Deutschland 2017
Ott Tanak - Ford Fiesta WRC - ADAC Rallye Deutschland 2017

Ott Tänak behaalt eerste winst voor M-Sport in ADAC Rallye Deutschland

Ondanks alle successen die Malcolm Wilson met zijn M-Sport in het verleden behaalde, wist hij de ADAC Rallye Deutschland nog niet op het palmares van zijn team bij te schrijven. Met de winst van Ott Tänak, zijn tweede dit jaar, is die ban uiteindelijk gebroken. Ook op het podium staat zijn teamgenoot Sébastien Ogier. De Fransman koos, na het opgave van Thierry Neuville op de zaterdagmorgen, voor de punten en niet voor de winst.

Visitekaartje

Verassend is de tweede plaats voor Andreas Mikkelsen in de C3 WRC. Hij doet daarmee goede zaken voor zichzelf. Hij had een overeenkomst voor drie wedstrijden en heeft zijn visitekaartje hiermee afgegeven. Of dit zich vertaalt in nog meer deelnames voor het Franse merk zal volgens hem nog moeten blijken. Hij kijkt inmiddels naar 2018 en zoekt een team waarmee hij in 2018 voor de titel kan strijden.

Modder

Dat de ADAC Rallye Deutschland geen gemakkelijke wedstrijd zou zijn, was van te voren wel duidelijk. In droge omstandigheden al niet en in natte omstandigheden al helemaal niet. In de aanloop van het evenement viel er al heel veel regen. De opbouwploegen van de verschillende teams stonden tot aan hun knieën in de modder en de vrachtwagens konden het gras niet op. De organisatie stortte tonnen grind over het serviceterrein uit te storten om het toch nog enigszins toegankelijk te houden.

Saarbrücken

De donderdagavond begon onder goede omstandigheden. In een verkeerstechnisch volledig vastgelopen Saarbrücken was daar de presentatie aan het publiek, gevolgd door de nabijgelegen publieksproef. Daar schakelde Kris Meeke zichzelf al vroegtijdig uit voor een goede klassering door tegen een betonnen afzetting te rijden. Met de Skoda Fabia R5was het de Tjech Jan Kopecky die als WRC2 rijder het klassement aanvoerde. De toprijders realiseerden zich dat op deze publieksproef de wedstrijd niet gewonnen kon worden en reden daarom enigszins terughoudend.

Regenbanden

Op de vrijdagmorgen begon de wedstrijd pas echt. Het weer was inmiddels volledig omgeslagen. Op het programma stonden de proeven in het Moezelgebied. Nagenoeg alle rijders lieten zich daar wel een keer verassen op de gladde en natte wegen. Menig wijnrank moest het ontgelden. De keuze voor de banden was nu nog belangrijker dan in Duitsland normaliter het geval is. Werd eerst nog gekozen voor een harde of zachte band en een aantal rijders kozen zelfs voor een combinatie daarvan. Later werden toch voornamelijk regenbanden gebruikt. Sébastien Ogier gaf aan dat hij nog nooit op de regenbanden van Michelin had gereden en daarom enigszins huiverig was om ze laten monteren. Het weer op de vrijdagmiddag liet echter weinig andere opties over.

Downforce

Onfortuinlijk was vooral Dani Sordo van het Hyundai Motorsport team. Hij schoot door en gleed met zijn i20 Next Generation WRC de nodige meters naar beneden. Via Rally2 kon hij op de zaterdag zijn weg vervolgen. Zijn collega Thierry Neuville beschadigde het bodywork en de splitter aan de voorkant van zijn i20 WRC. Daarmee verstoorde hij de aerodynamica van zijn wagen en verloor alle downforce. Ook in de tweede omloop maakte hij kennis met het groen naast het parcours. Ook de Toyota Gazoo Racing rijder Esapekka Lappi beschadigde zijn auto in de wijngaarden rondom de Moezel. De Toyota Yaris WRC raakte één van de vele muren langs de wegen in de wijngaarden. “Er lag te veel modder op de weg en ik ging er te snel overheen. Daardoor raakte ik in een slip en raakte de muur. Dat beschadigde de ophanging aan de linkerkant en moest vrijdagmiddag opgeven,” aldus Lappi.

De zaterdag kende prima weersomstandigheden. De regen had plaats gemaakt voor zonneschijn. Op klassementsproeven als de (kleine) Pantzerplatte waren echter nog wel natte plekken te vinden, vooral onder de bomen waar de zon niet bij kon komen. Die natte plekken waren in de middagomloop echter wel verdwenen.

Slachtoffer

Het eerste slachtoffer van de zaterdag was de Hyundai Motorsport rijder Thierry Neuville. Hij beschadigde zijn wielophanging linksachter en moest de strijd staken. Uiteindelijk kreeg hij het euvel gerepareerd en kon hij zelfstandig terug naar de service rijden. Hij startte op de zondag weer via Rally2 om te proberen in de afsluitende Power Stage nog een aantal punten te pakken. Die punten kunnen aan het eind van het seizoen nog wel eens van groot belang blijken te zijn in de strijd om het kampioenschap. De zowel befaamde als beruchte proef de Pantzerplatte maakte veel slachtoffers onder de banden.

Pech

Eén van de slachtoffers was de dit jaar al door pech geplaagde Kris Meeke. Hij startte op de zaterdagochtend via het Rally2 systeem nadat hij tijdens de publieksproef in de stad Saarbrücken de ophanging van zijn rechter voorwiel stuk reed op een afzetting. Een mechanisch probleem zorgde ervoor dat hij na proef 15 zijn C3 WRC uiteindelijk toch aan de kant moest zetten. De Duitser Pontus Tidemand kreeg te maken met een lekke band. Het rubber kwam los van de velg en beschadigde een flink deel van het bodywork van zijn Skoda Fabia R5. Desondanks zou Tidemand op de zondagmiddag toch het kampioenschap in het WRC2 voortijdig binnen halen. De winst was hier echter voor opnieuw een M-Sport rijder, de Fransman Eric Camilli.

Winst

Op de afsluitende zondag waren het niet de M-Sport rijders die de snelste tijden lieten noteren. Zowel in het WRC als het WRC2 lag het Britse team aan de leiding. Dat ze die winst niet uit handen hebben willen geven lag voor de hand. Het zou ook de eerste overwinning voor hen zijn in Duitsland. In de Power Stage had Ogier graag de overwinning behaald en was hij in het eerste deel van de proef wat te voorzichtig geweest. Hij wilde echter ook niet te veel ‘pushen’ en zo een grote kans op de overwinning verspelen. “Ik kon bij de start nog even de livetiming zien en zag dat Neuville geen toptijd had gereden en buiten de punten was gevallen. Ik wilde daarom geen enkel risico lopen deze overwinning en de daarbij behorende punten te verspelen. Er had wel wat meer ingezeten maar ik ben tevreden en kies voor het kampioenschap,” aldus Sébastien Ogier. “Het zijn weliswaar punten voor een derde plaats, maar dat zijn er nog altijd meer dan Neuville heeft weten te behalen. Die punten kunnen aan het einde van het seizoen wel eens erg belangrijk zijn.”

Contract

Andreas Mikkelsen sloot zijn contract voor drie wedstrijden met de ADAC Rallye Deutschland af. Het silly season is weer begonnen en een goed resultaat is natuurlijk erg belangrijk voor de onderhandelingspositie. Andreas kon of wilde nog niet aangeven of er dit jaar opnieuw een deelname voor Citroën zal volgen. Ook voor het seizoen 2018 is nog niets duidelijk. De volgende wedstrijd is over zes weken in Spanje, daar hoopt hij meer duidelijkheid te kunnen geven.

Hoewel volgens Sébastien Ogier de Ford Fiesta WRC in basis een goede auto is, is er voor de verdere ontwikkeling support nodig van een constructeur. Hij hoopt dan ook dat Ford, zeker als M-Sport het kampioenschap in het WRC weet te behalen, opnieuw weer in zal stappen. “M-Sport is het enige team zonder de steun van een fabrikant. Die steun is eigenlijk onontbeerlijk om het tegen de overige teams op te kunnen nemen,” aldus Ogier. “Het liefst blijf ik ook volgend seizoen bij M-Sport want het jaarlijks wisselen van een team schiet in mijn ogen niet op. Je moet weer opnieuw wennen en je weer helemaal instellen op de andere auto,” gaat Ogier verder.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com