RallyNieuws

Pretpark Hellendoorn

Zittend in een Franse rollercoaster, luisterend naar de naam Peugeot 205 1.9 GTI, banen we ons een weg door het Twentse landschap met achter vrijwel elke bocht een verrassing. Hoewel de uitkomst net als in de meeste actiefilms positief is, waren de scenes richting de finish slopend en welhaast niet te filmen. Dat Hellendoorn te boek staat als de zwaarste rally van Nederland is eens te meer gebleken en kadootjes worden onderweg niet vergeven. Sterker nog 40% van het deelnemersveld weet de eindstreep niet te vinden.

De dag voorafgaand aan de start biedt alle teams de kans om de klassementsproeven te verkennen zodat de navigator zijn zo genaamde Pacenotes kan noteren en fijn slijpen.  Het MvH Rallysport team heeft daarvoor een degelijke VW Golf II ter beschikking, maar een enorme onbalans in de voorwielophanging doet halverwege vermoeden dat de verkenningsauto vakkundig is gesloopt het geen na inspectie gelukkig lijkt mee te vallen.  

De generale repetitie was daarmee alles behalve vlekkeloos maar ook op rally dag 1 zijn er toch weer problemen met de motor afstelling. Ondanks enorm intensief speurwerk de afgelopen weken en legio vernieuwingen en aanpassingen blijkt “het oude lek” nog steeds niet boven water. Het gevolg is dat er tijden worden geklokt waar menig schoonmoeder met een blinddoek om onder zou duiken, maar de jeugdige brabo’s weten hun rode donderstraal wel aan de finish te krijgen van de nachtelijke proeven op de vrijdag.

Tijdens de service – voorafgaand aan rally dag 2 – gaat het serviceteam watervlug te werk om binnen de beschikbare tijd enkele settings en onderdelen nogmaals aan te passen, inshallah.
Op de eerste klassementsproef zaterdag raakt het rallyschild los zodat de auto geparkeerd moet worden om het met tape vast te plekken. Gevolg +30 seconde, maar het alternatief is veel erger; diskwalificatie e/o een boete a Euro 250,- .  Vanaf dat moment staan de xenonsterren gunstiger en zijn de rallygoden vergevings gezind. De tijden komen direct in de buurt van de concurrentie en eindelijk is er sprake van een lekkere flow.

Net als in de slaapkamer is dat lekkere gevoel maar van korte duur; Kp 11 met recht een slopende proef met zeer slechte stukken onverhard waardoor de rechter veerpootlager los komt en de twee opvolgende proeven tot de service een kwestie blijkt van schietgebedjes om te overleven. Het tempo is nu zodanig dat schoonmoeder op haar oma’s fiets fluitend voorbij steekt. Tweemaal heel veel tijd verlies( Bijna 3 minuten per proef) is natuurlijk zwaar KUrry maar blijkbaar is de pechvogel ook op bezoek bij andere Peugeots. M.a.w. er is sprake van een Houdini act wanneer pure pech bij de conculega’s ervoor zorgt dat het MvH Rallysport team per saldo opwaarts doorschuift in de ranking van de 205 Cup in de divisie 1, C3 klasse.   Aangekomen op het service park vliegt het MvH Rallysport service team op en rond de auto om binnen de tijd zowat heel de rechter veerpoot te herstellen en te maken! Waar menig monteur zich letterlijk voor op offerde om de rallyauto binnen de tijd weer klaar te krijgen! Hulde aan Giel, Angelo, Bert, Esther en Stef! Op naar de laatste 3 KP’s!

Als Martijn van Hoek en Bob Wille uiteindelijk in het holst van de nacht met vlieg en kunstwerk het finishpodium opstuiven wacht de allergrootste verrassing; ze worden onthaald met een enorme Champagedouche die de 205 cupwinnaars van de BH Rallysport en het MvH Rallysport service team over hen heen spuiten. De reden is even simpel als onverwacht; een tweede plaats en daarmee is de eerste beker een feit in het prille rallyleven van deze kemphanen. Ook Sebastiaan Loeb heeft ooit zijn EERSTE beker in ontvangst mogen nemen en bij die gelegenheid sprak hij zalvende woorden uit richting de mensen die het allemaal mogelijk maken. Ook hier een welgemeende dank voor de fantastische ondersteuning  

van het thuisfront (in het bijzonder teamchef Stef en Bert Bruil maar ook Moeder gans Esther en Ine),  Huub Oerlemans, Jeroen Swaanen, en alle sponsoren en bovenal onze vak monteurs.
Slagveld of pretpark? In ieder geval was Hellendoorn 2012 bijzonder memorabel en geeft het voldoende powerrrrrr om in de volgende VEKA Eurol Rally Land van Altena op 13 Oktober  2012 dit resultaat te herhalen.    

Wij zijn te volgen op:
Twitter: twitter.com/MvHRallysport
Facebook: facebook.com/MvHRallysport
Youtube: youtube.com/MvHRallysport

Speciale dank gaat uit naar alle bestaande en nieuwe sponsoren  die garant staan voor een onmisbare steun in de rug!

Tekst: MvHRallysport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com