RallyNieuws

FABORY-team moet Sallandse strijd staken door kapotte hoofdschakelaar

Met een onbevredigd gevoel toog het Reuselse FABORY-rallyteam j.l zaterdag weer huiswaarts. Na een goede start de dag ervoor zorgde de techniek van hun Mitsubishi Lancer EVO9 voor een ongewilde en ongeplande opgave.

Een paar weken geleden besloot captain Johan Faes van het FABORY team na het goede resultaat in de Amsterdam Short-rally de drie laatste wedstrijden van het kampioenschap alsnog samen met zijn vaste kompaan Arie Lekkerkerker in de hotseat te rijden. Vanaf die beslissing s is nog hard gewerkt om het materiaal nog eens goed onder handen te nemen en alles op punt te zetten door de technici. Zo verscheen men j.l vrijdag in het Sallandse Hellendoorn klaar om van start te gaan.
De uit twee etappes bestaande Hellendoornrally – vaak genoemd als mooiste rally van ons land – begon goed voor de FABORY-equipe. De vrijdagavond waarop de eerste zes van de in totaal 16 klassementsproeven verreden werden sloot men met een veelbelovende derde plaats in de standaard N4 klasse op 53 seconden achter de leider. “Op zich is dit de juiste tactiek voor deze wedstrijd; de vrijdagavond doorkomen want op zaterdag is alles nog mogelijk,” liet de FABORY-rijder zich toen nog optimistisch ontvallen.

Met gepast enthousiasme begon de FABORY-rijder dus aan de tweede dag van de met 25 procent onverhard in haar parkoers als zwaar bestempelde rallyklassieker. Er moest wel strijd geleverd worden met opponenten Adwin Hoondert en Martin van Iersel die respectievelijk eerste en tweede stonden in de tussenstand maar dat op handen zijnde gevecht leek Faes niet uit zijn concentratie te halen. Deze concurrenten moest hij de baas kunnen en zeker op een parcours als dit, wat hem zo goed ligt.
Toen Faes en Lekkerkerker zaterdagochtend vroeg klaar zaten in hun EVO en in het vooronder de motor tot leven trachtten te wekken gebeurde er niets. “Een raar gevoel dat je klaar zit en de auto zal het maar niet doen,” Faes dacht er liever niet over na en deed nog een paar reanimatiepogingen. Al gauw werd de hulp versterkt door een powerpack te lenen. Het haalde weinig uit want toen die aangesloten werd klapten de zekeringen er uit en vertikte alles het,” resumeert Faes nog even. “Achteraf bleek dat laatste positief want anders hadden we wellicht de computer met het motormanagement ook nog verloren. Een dure schadepost weet ik.” Uiteindelijk bleek dat de hoofdstroomschakelaar was doorgebrand zodat de accu niet het juiste vermogen aan de startmotor kon leveren.

De standaardklasse leverde na de proeven op zaterdag het volgende trio op het podium op: 1. Adwin Hoondert/Ruud Koole; 2. Martin van Iersel/Sylvia Visser; 3. Antoine van Ballegooijen/Johan Findhammer (allen in een Mitsubishi EVOX).

Het FABORY-team zal zich op de thuisbasis richten op de volgende wedstrijd en dat is de op de rallykalender debuterende Veka-Euro-Auto Altena Rally in de omgeving Werkendam/Nieuwendijk welke zich op zaterdag 13 oktober als halve thuiswedstrijd aandient.

Tekst: Fabory team
Foto: Edwin Hengelman (archief)

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com