Op zaterdag 8 april werd, met Barneveld als middelpunt, de Centraal Nederland Rally verreden. In een internationaal startveld stond ook de inschrijving van Roald Leemans en Chris van Waardenburg met de DS3 R3T, het wapen waarmee Roald dit jaar wil laten zien over serieus potentieel te beschikken.
Remblokken
Met startnummer 11 op de flanken van de fraaie bolide zette Roald koers naar de eerste boucle om te gaan vlammen. Dat ging bijna iets te letterlijk. De remblokken die Roald had laten monteren werden te heet en de remolie ging koken. Dit had tot gevolg dat de remdruk zelf volledig weg viel. Door voorzichtig te rijden en alles af te laten koelen werd er uiteindelijk weer wat druk opgebouwd. Tijdens de service werd de remolie vervangen en een ander type remblok gemonteerd, waarna deze problemen tot het verleden behoorden.
Kuren
Gevolg was dat na de eerste boucle Roald en Chris een aantal plaatsen in het klassement waren gezakt. Ook tijdens de tweede boucle deden zich wat problemen voor. De bobine begon kuren te vertonen als gevolg van vuil dat er in geraakt was. Een tie wrap, die juist was aangebracht om dit te voorkomen, was niet goed vastgezet en daardoor losgeraakt.
zitten
Pas in de laatste rondgang kon Roald de weg naar boven weer vinden en steeg hij prompt weer twee plaatsen. In de laatste klassementsproef wilde hij er nog eens echt voor gaan zitten. Na alle issues van die dag wilde hij wel eens weten waartoe hij op de proeven bij Huinen en Zeumeren echt in staat was. Helaas moest de organisatie deze laatste klassementsproef afblazen.
evalueren
“Jammer,” zegt Roald. “De proeven waren echt wel leuk. Het ging ook, ondanks de dingetjes, best wel lekker. Ik had tijdens die laatste proef nog een keer echt vol willen gaan. Dat we ‘maar’ twee proeven hebben die we steeds rijden, is dat ik zo de auto weer beter heb leren kennen. We konden zo de veranderingen aan de auto goed evalueren en ikzelf kon mijn rijstijl weer verder hierop aanpassen.”
Lekker
“Als ik naar voren kijk zie ik alleen maar wagens in een hogere klasse. Tegen de WRC’s, de R5 en al die Mitsubishi’s kunnen we met onze voorwielaandrijver niet op. Ook de machtige BMW van Ger Haverkate gaat voor ons natuurlijk veel te hard. Om dan direct achter die wagens te staan en naar achter te kijken is best wel lekker. Directe concurrentie in onze klasse hebben we niet gehad. Ik heb me daar eerlijk gezegd ook niet echt mee bezig gehouden,” aldus Roald. Toch werd Roald negende in het algemeen klassement en eerste in de klasse RC3.
KNAF Academy
Inmiddels is Roald ook opgemerkt door de KNAF en is hij opgenomen in de KNAF Academy. In deze Academy zal Roald diverse workshops volgen, is er aandacht voor de mentale- en fysieke ontwikkeling en maken natuurlijk ook rijtrainingen onderdeel uit van het pakket. De KNAF Academy is er voor rijders in alle taken van de Nederlandse autosport. Om in aanmerking hiervoor te komen, moet de jongeling allereerst in positieve zin zijn opgevallen en worden voorgedragen.
“Blijkbaar zijn er mensen die zien wat ik wil en ook vinden dat ik op de goede weg ben. Dat is al een mooie bevestiging voor wat ik aan het doen ben en de ambities die ik heb. Ik ben erg blij toegelaten te worden tot de KNAF Academy,” zegt Roald.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe