RallyNieuws
Hans Stacey - Dakar 2015

Rijders en Trucks helemaal klaar voor tweede Dakar week

Bron: Team Iveco | De Rooy | Petronas

De rustdag is halverwege als we voorzichtig de tussenstand opmaken van een eerste enerverende week Dakar 2015. Het moet gezegd, de IVECO’s van zowel Hans, Gerard als Pep houden zich tot op heden fantastisch. Domme pech wordt voor Gerard in de 4e etappe hard afgestraft met een royaal tijdverlies. Hans heeft door allerlei kleine foutjes nog niet het ritme

Service klaar voor het avondeten.
“Zelden hebben we op de rustdag zo vroeg de kleppen van de servicetrucks dicht kunnen gooien. Nog voor het avondeten zal alles gereed zijn,” zo meldt Chef Service Hugo Duisters. “We hebben alleen kleine dingen gehad, zo hebben we gisteravond de schokdempers allemaal uit voorzorg vervangen. Ook de versnellingsbak uit Gerard zijn auto hebben we preventief gewisseld. Zijn gevoel zei hem dat de bak minder fijn begon te schakelen. In zo’n geval nemen we nooit risico en kiezen we het zekere voor het onzekere. Aangezien we nu ook mooi de tijd hadden is die klus ook geklaard. Nu zijn ze de bumpers nog even opnieuw aan het richten en uitdeuken, daarna zien de trucks er weer allemaal als nieuw uit.” Laten we hopen dat de IVECO’s Powerstar en Trakker ook de volgende 5 etappes hun mannetje zullen staan en wederom veilige, zekere kilometers maken met onze rallyrijders.

Tussenstand
De voorlopige tussenstand is er één waarbij we op moeten boxen tegen de suprematie van de KAMAZ rijders. Hans staat 6e op 2:05:24 van Mardeev, zijn beste prestatie tot nu is een 1e plaats in de openingsspecial. Pep heeft een 10e plaats bereikt op 5:38:23 uur. Hij komt telkens net na de top-10 binnen en mag tot nu toe op een constante eerste rallyweek terugkijken. Gerard staat ondertussen alweer 14e maar komt van ver. Hij is zich vanaf een 32e plaats aan het terugvechten. Zijn einddoel is nu een top-10 klassering, daarvoor moet hij nog ruim 1:20 uur inlopen op vier voorgangers in het klassement.

Hans Stacey
“Het mag duidelijk zijn dat ik met een paar lekke banden en wat stuur- en navigatiefoutjes nog niet tevreden ben. Mijn ambities liggen altijd enorm hoog, daardoor maak ik het voor mezelf en mijn teamgenoten nooit eenvoudig. Iedereen die me goed kent weet dat ik me voor 100% zal geven en in het heetst van de strijd geen blad voor de mond zal nemen.” Het siert de Bestenaar dat hij zich bloot durft te geven en altijd weer snel kan relativeren.

Hans vervolgt, “Bernard der Kinderen is sinds jaar en dag mijn vaste monteur. Ik kan me geen betere wensen, een op en top techneut die altijd 2 stappen vooruit blijft denken. Met mijn nieuwe navigator, Serge Bruynkens, heb ik deze eerste week nog wat communicatie puntjes gehad. Als het op de kleinste details aan komt moet je elkaars woorden op waarde kunnen schatten en dat proces kost een paar dagen. Serge’s kennis en kunde van het routeboek zijn onmisbaar in de cabine.

We hebben vanmorgen nog een keer gezamenlijk de ambities voor de komende week doorgesproken en tot de conclusie gekomen dat we het aan ons beider stand verplicht zijn om de strijd aan te gaan voor een tweede etappeoverwinning.” De winst van Hans in de eerste etappe smaakt duidelijk naar meer, samen met Serge en Bernard is de 504 er klaar voor.

Gerard de Rooy
“Ik baal van het kleine foutje dat me uiteindelijk bijna 7 uur achterstand op heeft geleverd. In die vierde etappe was het vrij snel duidelijk dat er van mijn plannen en ambities voor Dakar 2015 nog maar weinig terecht zouden komen. Nu is het zaak om nog terug de top 10 in te rijden zodat ik uiteindelijk toch nog met een voldaan gevoel naar huis kan. Uiteindelijk hoop ik ook in de komende 5 etappes nog een keer als winnaar over de streep te komen. De laatste 2 dagen liepen goed maar ontbrak het blijkbaar net aan een beetje extra geluk. Ons pa heeft me overigens al een 1e overwinning toegedicht. Hij had keurig uitgerekend dat als je de marathonetappe als één rit ziet ik die dan toch met verve had gewonnen.” Een brede glimlach verschijnt om de mond van Gerard. Helaas weet hij dat de feiten anders zijn, we hopen nog het nodige van de 501 en zijn bemanning te horen.

Special 9
Morgen verlaten we na 5 dagen Iquique om de 9e en tevens laatste etappe in Chili te starten. Het wordt een rit van 540 kilometer. Na een verbinding van 51 kilometer volgt de special van 451 kilometer. Deze zal, helaas niet de voorliefde van Hans en Gerard, overwegend uit snelle pistes bestaan met harde paden vol rotsen en stenen. Er zit een leuk stukje zand bij maar dan hebben we het over nauwelijks 40 kilometer en dat zal het verschil over de gehele route waarschijnlijk niet maken. Na de special rijdt men nog 37 kilometer verbinding tot aan de volgende etappeplaats Calama. Gerard [501] start als 2e truck om 12:27 uur (GMT -3), Hans [504] als 7e om 12:37 uur en tot slot Pep [509] als 17e om 12:46 uur. Het wordt weer een route die voor alle deelnemers hetzelfde zal zijn.

Menu van de dag
De rustdag is natuurlijk geen beter moment om ook de inwendige mens eens flink te verwennen. Onze koks hebben vandaag de lokale slager zijn voorraad ‘Filete de Lomo’ weggekocht, daarbij serveren ze heerlijke bloemkool met aardappelen. Hollandser kun je het in Zuid-Amerika niet krijgen, het zijn groenten die al sinds mensenheugenis in deze regio worden verbouwd. Smakelijk eten heren!

 

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com