RallyNieuws

Rustdag komt als geroepen

Het Riwald Dakar Team kende gisteren mooie momenten, maar ook mindere goede. Zo kwamen Bernhard ten Brinke (#314) en Gert Huzink (# 337) met mooie tijden binnen, maar had Erik Wevers de zwaarste dag van de Dakar tot nu toe. Hij heeft samen met zijn Belgische navigator Fabian Lurquin de nacht doorgebracht in de woestijn. De rustdag kon voor hen niet op een beter moment komen.

Erik Wevers en Fabian Lurquin: nacht in de woestijn
Erik Wevers kende in het tweede deel van de zware etappe op zaterdag de nodige tegenslag. Erik Wevers vertelt: “De versnellingsbak is geraakt door een rots op de route. We zagen de rots liggen, dachten nog: links erlangs, rechts erlangs, of er midden overheen en hopen dat het goed gaat.” Dat laatste werd het en het ging niet helemaal goed. Sterker nog: de versnellingsbak moest het ontgelden. “Doordat onze snelle truck van Richard Huzink snel ter plaatse was en een versnellingsbak kon leveren hebben we na heel wat gesleutel toch nog onze weg kunnen vervolgen. Maar het geluk was blijkbaar niet aan onze zijde. Toen we weer reden, kwamen we vast te zitten, schuin met de neus van de Mitsubishi naar beneden, wat betekent dat de wagen niet langer van brandstof wordt voorzien. Dat werd dus scheppen, scheppen en scheppen. Omdat het inmiddels donker werd, besloten we dat het verstandiger was in de duinen te overnachten. De duinen op de route zijn zo steil, dat je ondanks onze verlichting niets ziet. Levensgevaarlijk, want je hebt geen idee wat je te wachten staat achter een duin.”

Het werd dus overnachten voor de mannen. En ze waren niet de enige. Erik: “Wat ik allemaal gezien heb onderweg, niet te geloven, zoveel vrachtwagens en auto’s die vastzaten, sommige vrachtwagens helemaal onderin een duinkom, die komen daar echt niet meer uit! Wat dat betreft hebben we geluk gehad, we wilden vanmorgen rond half acht vertrekken, maar door de mist zagen we nog niets. We hebben dus gewacht tot de mist wegtrok en zijn toen onze etappe af gaan maken. Dat we uiteindelijk als 94e zijn gefinisht is vreselijk zuur, zeker omdat het zo goed ging de laatste dagen.” Ook dit is Dakar, maar liever niet voor equipe #317. De rustdag kwam als geroepen voor Erik Wevers en zijn navigator: zo kan de equipe zich even herstellen, de ervaringen gebruiken, de narigheid achter zich laten en vooruit kijken naar de dagen die komen gaan.

Een telefoontje uit Parijs voor Richard Huzink
Wie zeker uitkijkt naar de dagen die komen gaan, is Richard Huzink. Hij reed gisteren een prima race met de T4 GINAF truck van het Riwald Dakar Team. Richard Huzink: “Ik moet zeggen dat ik het tweede deel van de 7e dag het mooist vond tot nu toe. Het is vreselijk zwaar, maar dat rijden in die duinen, dat ligt me wel. Ook hebben we gisteren aardig wat hulp mogen verlenen. Uiteraard aan Wevers, welke we een versnellingsbak hebben gebracht. En daarnaast kregen we een telefoontje uit Parijs, er lag een camerawagen van de organisatie op zijn kant, deze hebben we rechtovereind geholpen. We zijn gisteren dan wel als laatste truck binnengekomen, de 28e van die dag, maar de overigen stonden nog in de duinen. Dat geeft nogmaals aan hoe zwaar het gisteren was.

Riwald Dakar Team verleent bijzondere gunst aan directie ASO
Vandaag dan dus de rustdag in Copiapo. Voor veel teams best even wennen om een dag niet te rijden. Voor de technici gaat het werk gewoon door, maar voor de rijders en hun navigatoren is het een ander verhaal. Ze komen in een ander ritme terecht en moeten uitkijken dat de aandacht niet verslapt. Dat maakt de Dakar zo zwaar. De rustdag is door het Riwald Dakar Team goed benut. Alle teamleden zijn even goed onder handen genomen door de chiropractor. Vanmiddag werd het routeboek doorgesproken, en er was tijd om even met andere coureurs bij te praten.

Bernhard ten Brinke had vandaag een hele bijzondere invulling van de ochtend: hij mocht de directie van de ASO (organisatie Dakar) inclusief 6 medewerkers én de president directeur van Rolex meenemen de duinen in. Bernhard: “We zijn gevraagd door de ASO om deze gunst te verlenen, we hebben net buiten het bivak met deze groep een mooi rondje kunnen rijden door de duinen. Het was voor de directrice van de ASO een grote verrassing en ze heeft zichtbaar genoten.”

De rest van de ochtend hebben Matthieu en Bernhard benut om de dempers te testen. “Ze staan inmiddels iets zachter afgesteld zodat we minder klappen op de banden te verduren krijgen. We hopen hierdoor nog constanter te kunnen gaan rijden gedurende de tweede week van Le Dakar,” aldus ten Brinke.

Morgen rijdt de Dakar karavaan noordwaarts van Copiapó naar Antofagasta, aan de kust van Chili. De etappe bedraagt 722 kilometer, waarvan 477 bestaat uit de special stage en 245 kilometer verbindingsroute.

Bron: Riwald Dakar Team

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com