RallyNieuws

Van Deijne boekt progressie op gravel

Afgelopen weekend stond Kevin van Deijne samen met navigatrice Annemieke Hulzebos aan de start van het WK-evenement Rajd Polski. De equipe reed hun Ford Fiësta R2 over het finishpodium met de 52ste plaats algemeen op zak. Wat echter belangrijker was, Van Deijne demonstreerde dat hij zich nog steeds ontwikkelt en bouwde op de snelle gravelproeven steeds meer snelheid op.

De Rajd Polski werd van 26 juni t/m 30 juni verreden rondom Mikolajki en bestond uit 24 klassementsproeven. Kevin van Deijne ging, samen met Annemieke Hulzebos, de strijd aan met de andere Fiësta’s R2. Van Deijne: “De rally bestond uit ongelooflijk snelle gravelproeven. Wij zijn niet gewend om zo hard over een dergelijke ondergrond te rijden en begonnen voorzichtig.” Ondanks dat noteerde Van Deijne de snelste tijd op de showproef Mikolajki Arena (2.50 km), nog voor de snelle jongens van de Drive DMack Fiësta Trophy (DDFT). Het vrijdagprogramma bestond uit 1 proef in Polen en 2 in Litouwen, beide tweemaal verreden. De proeven in Litouwen lagen er echter erg slecht bij, waardoor de organisatie de tweede run ervan moest schrappen. “Die 2 proeven liepen vooral door bos, waar de ondergrond muller was. Aangezien wij als een van de laatsten erover kwamen, was het ontzettend diep uitgereden. Hoewel het jammer was dat die proeven gecancelled werden, was het wel noodzakelijk.” Door een crash voor hun werd ook de tweede run van de Poolse proef geannuleerd, waardoor de equipe op vrijdag slechts 4 proeven reed.

Zaterdag werd besloten er een tandje bij te zetten om de aansluiting met de rijders van de DDFT te vinden. De eerste zaterdagproef werd echter geneutraliseerd in verband met een crash en op de tweede sloeg het noodlot toe voor Van Deijne. “Het begon erg goed en alles wat ik vol moest nemen, nam ik ook vol. Het vertrouwen was er volledig. Na een aantal kilometers ging het echter mis. We hadden 100 meter klinkers, gevolgd door een haakse bocht naar links. Ik remde tijdig, maar de grip was veel slechter dan eerder op eendere klinkers. In een poging de auto te redden week ik uit naar rechts, langs een FIA-bord. Achter dat bord bleek echter een kei te liggen, waardoor we werden getackeld en een kleine rol maakten. Door de opgelopen schade konden we niet verder.” De bocht waar dit gebeurde was dezelfde bocht waar ook toppers Latvala en Ogier in de fout gingen. De equipe kon de Fiësta R2 bovendien parkeren bij twee Citroëns DS3 die ook een rol hadden gemaakt. De teleurstelling was groot. “Door al op de 2de proef van de dag uit te vallen, missen we heel veel ervaring. We mochten op zondag wel herstarten door gebruik te maken van SuperRally, maar daarvoor ontvingen we 5 minuten straftijd per gemiste proef, in dit geval 9.’

Het serviceteam leverde fantastisch werk door de auto volledig te herstellen en zondag stond de equipe aan de start voor de resterende 4 klassementsproeven. “Drie proeven waren hetzelfde als die van donderdag. De resterende was de powerstage, waarvan wij de eerste run op zaterdag hadden gemist.” Het vertrouwen was er nog en de equipe ging verder met de ontwikkelde snelheid. Na vier dagen reed Van Deijne zondagmiddag, ondanks het uitvallen, tevreden over het finishpodium. “We hebben veel geleerd. In eerste instantie waren we wat voorzichtig, maar gedurende de wedstrijd was de progressie groot. We waren bovendien op 7 van de 10 proeven sneller dan Hugo Arellano met zijn Fiësta R2. Geen slechte referentie. Ik wil mijn team bedanken voor het goede werk dit weekend en mijn sponsors voor het mogelijk maken van het rijden van dit evenement.”

Het volgende WK-evenement voor het team is de Neste Oil Rally in Finland eind juli, maar eerst staat de GTC Rally komend weekend op het programma. Kevin en Annemieke starten met nummer 25 op de deuren. Kijk voor meer informatie op www.gtcrally.eu.

Tekst: PB Kevin van Deijne
Foto: Erik van ‘t Land

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com