RallyNieuws
Timo van der Marel - Porsche 911 GT3 - Vechtdalrally 2008
Timo van der Marel - Porsche 997 GT3 - Vechtdalrally 2008

Van Porsche tot crisis

De afgelopen periode was, en is er nog steeds, veel te doen in rallyland. Niet dat het zo spannend is in de kampioenschappen of langs de proeven. Integendeel; het seizoen is feitelijk nog niet eens begonnen. Dat het rommelt in Rallyland is al langer bekend maar de afgelopen paar weken bereikte het gerommel opnieuw een ‘hoogtepunt’.

Het begon allemaal met de inschrijving van een Porsche 911 GT3 voor de Circuit Short Rally. Timo van der Marel wilde met deze wagen, waarmee zijn vader jarenlang de adrenaline bij het publiek deed stijgen, in actie komen tijdens de Circuit Short Rally. Hij kreeg echter nul op zijn rekest toen hij zijn plannen bij de KNAF/BSR bekend maakte.

Timo van der Marel - Porsche 997 GT3 - Circuit Short Rally 2012
Timo van der Marel – Porsche 997 GT3 – Circuit Short Rally 2012

Aangezien het lang duurde eer er duidelijk werd gemaakt waarom Timo niet met de Porsche mocht starten, waren de speculaties over het wie en waarom niet van de lucht. De één wist het nog beter dan de ander. Ook waren de verwensingen en zelfs verwijten aan het adres van leden van zowel Rally Club Holland als KNAF/BSR, niet meer op één hand te tellen. Ook binnen het bestuur van Rally Club Holland was niet iedereen op de hoogte van het besluit, evenmin over wat de reden van het besluit was.

Bestuurslid Antoine van Ballegooijen, stelde een aantal kritische vragen aan zijn voorzitter, Martin van Iersel. De vragen waren vrij eenvoudig; was hij als voorzitter van Rally Club Holland inderdaad bij het besluit betrokken en zo ja, waarom hij had (mede-) het besluit genomen, zonder het voltallig bestuur te consulteren. Stomverbaasd was Antoine dan ook dat het antwoord niet de gevraagde uitleg bevatte, maar dat de voorzitter, volledig uit het niets, aandrong op het vertrek van Antoine van Ballegooijen uit het bestuur. In een telefoontje werd Van Ballegooijen aansluitend de toegang tot de nieuwjaarsbijeenkomst van Rally Club Holland ontzegd, goed- dan wel kwaadschiks. Gelukkig zegevierde hier het gezond verstand en heeft het zover niet hoeven komen. Uit stukken die EventandSportNews in handen wist te krijgen, blijkt dat van unanimiteit in het bestuur, ondanks dat dit beweerd werd,  geen sprake was. Zelfs de secretaris, die normaliter alle communicatie verzorgt,  was niet van het gebeuren op de hoogte.

Ook het feit dat tijdens de nieuwjaarbijeenkomst  van Rally Club Holland uiteindelijk toch géén Algemene Ledenvergadering Vergadering zou worden gehouden, leverde geen vrienden voor de club op. Het bestuur wilde geen ALV meer houden, ondanks dat deze op de initiële uitnodiging stond. De afgelopen jaren werden deze vergaderingen nauwelijks door de leden bezocht. Een aantal leden stond er desondanks op dat er tóch een ALV diende te worden gehouden waarna het bestuur, bij monde van Martin van Iersel, toch overstag ging en beloofde deze vóór één mei uit te schrijven.

In een verklaring op haar Facebook pagina liet het bestuur van Rally Club Holland weten dat tijdens de nieuwjaarbijeenkomst een aantal punten ter tafel zijn gekomen, waaronder een bestuurscrisis en een mogelijke verkiezing voor nieuwe bestuursleden. Deze zouden door het bestuur, waar volgens hen Antoine van Ballegooijen geen deel meer van uitmaakt, niet van toepassing zijn. Daarnaast doet het bestuur, opnieuw zónder Van Ballegooijen, erg haar best duidelijk te maken dat zij geen enkele bemoeienis hebben, en hebben gehad met het feit dat de Porsche van Timo van der Marel niet meer is toegestaan.

Op het wereldwijde ‘smoelenboek’ laaide een flinke discussie op over de kwaliteiten van de bestuursleden. Er werd flink opgeroepen massaal lid te worden om veranderingen in bestuur en beleid teweeg te brengen. Of dit ook gaat gebeuren zal later nog moeten blijken. Veel, voornamelijk oud-leden, hebben het gevoel dat de club, die ván rijders vóór rijders zegt te zijn, diezelfde rijders niet meer serieus neemt. Zij wachten eerst af tot een ander bestuur is aangesteld eer ze zich weer vertegenwoordigd (willen) voelen.

Ook KNAF/BSR kreeg publiekelijk de wind van voren. Er zijn zelfs rijders die zich inmiddels hardop afvragen of de KNAF in de toekomst van de rallysport af wil, of ze alleen nog heil zien in de autorensport. De KNAF/BSR kwam uiteindelijk tóch met een verklaring. In deze verklaring stonden enkele passages die openbaar gemaakt mochten worden. Deze passages hadden betrekking op de weigering van Van der Marel’s Porsche. Dit zou liggen aan het feit dat de KNAF de regels en homologaties van de FIA wil volgen. Dezelfde FIA heeft de klasse R-GT in het leven geroepen waar de Porsches in zouden mogen acteren. Veel van de Porsches zouden dan wel eerst voor veel geld omgebouwd moeten worden waarna voor nog eens veel geld een homologatie kan worden aangevraagd. Daarnaast wil de KNAF de klasse S21, waar de Porsche nu in zou moeten rijden, opheffen in 2017.  Daarom zullen nieuwe aanvragen voor deze klasse niet worden gehonoreerd.

Er stonden in de brief van de KNAF ook een aantal passages die aan een aantal personen direct waren gericht. Deze delen van de brief waren niet voor publicatie bestemd. Desalniettemin heeft het bestuur van Rally Club Holland, opnieuw zonder Van Ballegooijen, besloten deze brief integraal op haar Facebookpagina te publiceren. De KNAF/BSR zag zich daarop weer genoodzaakt haar excuses aan genoemde personen aan te bieden voor het feit dat deze brief publiekelijk werd gemaakt.

Of er een toekomst blijft voor de Nederlandse rallysport is nog maar zeer de vraag. Als beslissingen niet, of (te) laat, worden gecommuniceerd, als er geen vertrouwen is tussen bestuur en leden, als rijders vinden dat in het buitenland rijden nog de enige optie is, als persoonlijke belangen mee tellen, als een mug een olifant wordt en als communicatie niet hét sleutelwoord wordt dan is de sport ver van het spreekwoordelijke huis.

Uiteraard is schriftelijk aan de voorzitter van Rally Club Holland, Martin van Iersel, om een reactie gevraagd. Een reactie op dit verzoek is echter uitgebleven.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com