RallyNieuws
Troela
Troela

Klimmersbenen

Het jaarlijks weerkerende fenomeen dat dagen eerst langer worden en dan opeens weer korter, is wederom in volle gang. Als je er over nadenkt, klopte deze uitspraak natuurlijk niet want dagen blijven 24 uur duren. Het gaat om de tijd dat er geen zaklamp, knijpkat, of tegenwoordig wat populairder, een lichtje op een mobiele telefoon nodig is om iets met het menselijke blote oog te kunnen zien. Een lange inleiding om te zeggen dat het wielerseizoen in volle gang is.

Naast de rallysport ben ik een groot liefhebber van de wielrensport. Vooral veldrijden en bergetappes kunnen mijn aandacht lang vasthouden. En dan zowel in de vrouwelijke als in de mannelijke variant. Voor de duidelijkheid niet de bergen maar de deelnemers aan de wedstrijden.

Een jaar of 14 geleden ben ik op vakantie geweest naar Italië en het reisdoel was de Stelvio. Diverse autobladen en –programma’s hadden mijn interesse gewekt voor deze reusachtige berg. Het moest geweldig zijn om daar eens zelf te rijden. Dat was het ook. Afgezien van de drukte in het hoogseizoen waardoor de snelheid soms wel erg laag lag. Diverse keren is de berg bedwongen met de Ford Fiesta. Mijn toenmalige ik sportte niet. Mijn huidige ik heeft al een aantal jaren geleden het fietsen ontdekt dus moet ik maar weer eens een keer die kant op en dan de stalen ros daar uitlaten. Hoewel, een viaduct over een snelweg vind ik al een stevige klim. Niet echt een blijk van klimmerstalent of het bezit van klimmersbenen. Of zou het toch de bovengemiddelde lengte in combinatie met het bovengemiddelde gewicht zijn?

Gaat dit eigenlijk nog een beetje over de rallysport? Maar natuurlijk. Tijdens de uren van af de bank kijken naar beklimmingen en afdalingen van de wielrenners (m/v) zie je als rallyliefhebber ook heel veel prachtige weggetjes die zo in een klassementsproef voor rallyauto’s kunnen worden opgenomen. Zou dat niet mooi zijn als we dat hier in Nederland hadden?

Over Nederland gesproken. Tijdens een bezoek aan het EK veldrijden heb ik kennis gemaakt met de VAM berg in Drenthe. Mooi wielrengebied op en rond een kunstmatige berg. Vlak naast deze berg wordt een tweede, hogere berg gebouwd. Op deze bulten moet in de toekomst toch een fantastisch rallyproefje kunnen worden neergelegd. Uiteraard nog niet te vergelijken op een proef op een natuurlijke berg. Maar voor mij als bewoner van de prachtige Noordoostpolder waar alle wegen zo goed als recht zijn en het maximale hoogteverschil, afgezien van die enkele viaducten en een sporadische brug, ongeveer 0,1 millimeter is, is de VAM berg al bijna het Walhalla van de rallysport. En de wielrensport uiteraard. Misschien moet ik deze Drentse berg maar eerst eens op de fiets gaan bedwingen voordat ik naar Italië afreis. Zal nog een hele opgave worden. Iets met gebrek aan klimmerstalent en/of klimmersbenen. Of is het toch de lengte en het gewicht?

Over rally gesproken want dit is tenslotte een rallycolumn, hebben de Nederlandse rallyfans eigenlijk wel klimmersbenen? Dergelijke benen zijn handig als de nu al beruchte proef op de VAM berg bezocht gaat worden. Wellicht eerst maar even een trainingskamp organiseren? De Noordoostpolder is daar niet echt geschikt voor. Ik zit nu te denken aan de Stelvio. Uiteraard gaat de fiets mee. De Stevio beklimmen per auto, fiets en benenwagen. Daarna zal de VAM berg wel een klein beetje tegenvallen ben ik bang.

Bron: Troela

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com