RallyNieuws
Dennis Kuipers & Robin Buysmans - Ford Fiesta WRC - Hellendoornrally 2017
Dennis Kuipers & Robin Buysmans - Ford Fiesta WRC - Hellendoornrally 2017

KNAF/BSR presenteert plannen voor de toekomst

Dat de Nederlandse rallysport zich op een hellend vlak bevindt is een veel gehoord statement langs de klassementsproeven en op social media. Ook de deelnemerslijsten lieten de afgelopen jaren dalende aantallen deelnemers zien. Het afgelopen seizoen echter liet zien dat er weer een stijging in het aantal deelnemers valt te bespeuren. Initiatieven als de Dutch R5 Challenge en de 206 Rally Cup hebben hieraan zeker bijgedragen. Dat neemt niet weg dat men bij de KNAF/BSR zich realiseerde dat er meer moest gebeuren.

Werkvelden

Op verschillende vlakken binnen de rallysport moeten er zaken veranderen. Zo is het licentiebeleid aangepast, wordt er met organisatoren gesproken om de wedstrijden aantrekkelijker te maken en zijn de klassen en homologaties aangepast. In samenwerking met diverse werkgroepen heeft het Bestuur Sectie Rally een aantal belangrijke besluiten genomen en het eerste van drie werkvelden, namelijk dat van de deelnemers, gepresenteerd. Dit vormde volgens de nieuwe voorzitter van het BSR, Bart Luijbregts, de eerste prioriteit. De andere twee werkvelden, de organisatoren en de officials, zullen op hun beurt ook onder de loep genomen worden.

Verdwijnen

In Duitsland is het al jaren een feit, in België worden ze nog gedoogd: de world rally cars. In Nederland is er door het BSR voor gekozen om deze auto’s helemaal niet meer toe te staan. Daar waar bij onze zuiderburen de auto’s voor de individuele wedstrijden nog worden gedoogd, voor het kampioenschap tellen ze al een paar jaar niet meer mee, zullen deze wrc’s in Nederland niet meer aan de start kunnen verschijnen. De toppositie die de wrc’s op de rallyladder innamen zal vanaf 2018 worden ingenomen door de auto’s uit de klasse R5. Langer werd al aangekondigd dat de klasse S21 zal komen te vervallen. Dat krijgt inderdaad ook in 2018 zijn beslag.

Nieuw

Het BSR heeft er voor gekozen om niet alleen maar klassen te laten verdwijnen, er komt op diverse niveaus ook iets terug voor de (potentiële) deelnemers. Zo zijn er een aantal nieuwe groepen in het leven geroepen. Deze maken het mogelijk om op verschillende niveaus en met nagenoeg elke gewenste auto te gaan rallyrijden, waarbij het vermogen tot 300pk kan oplopen.

Groep-G

In de Groep-G is er ruimte voor standaard auto’s met een Nederlands kenteken, gebouwd vanaf het jaar 2000. Atmosferische motoren mogen een maximale inhoud hebben van 3.5 liter, terwijl de turbomotoren maximaal een 2 liter motorinhoud kennen. Deze auto’s mogen niet eerder gehomologeerd geweest zijn en mogen een maximaal vermogen ontwikkelen van 300 paardenkrachten die op alle vier de wielen mogen worden afgegeven. Ook auto’s als de Nissan 350Z zullen in deze klasse hun nieuwe plek vinden.

Groep-P

In de Groep-P, de Productieklasse, krijgen standaard showroom auto’s een plek. Hierin zitten auto’s vanaf bouwjaar 2005 en zijn ‘slechts’ tweewiel aangedreven. De gegevens van deze auto’s moeten vermeld zijn in de EG CoC verklaring en in de Autoweek Car-database.

Groep-N

In de Groep-N komen de auto’s die wel uitgehomologeerd zijn, nog aan hun homologatie voldoen, maar waarvan die homologatie nog geen 25 jaar is overschreden. Dit zijn dan de Youngtimers. Een benaming die eerder al door een aantal organisatoren werd gebruikt om zo een meer gelijk speelveld te creëren.

Groep-H

Naast de Groep-G, Groep-P en Groep-N is er ook een Groep-H in het leven geroepen. In deze groep zitten enerzijds auto’s uit de tot de FIA Sporting Regulations (Appendix K) behoren en anderzijds de Nationaal Historische klasse welke zijn uitgehomologeerd plus 25 jaar. Ze dienen echter wel te voldoen aan de homologatie van toen. Deze Groep zal in 2018 een eigen Challenge krijgen en in 2019 een officieel Nederlands kampioenschap.

Afstemmen

Het BSR heeft voor deze twee nieuwe klassen, Groepen P en G, gekeken naar de Duitse ADAC. Het is dan ook met de ADAC in gesprek om deze klassen met elkaar af te stemmen, zodanig dat met auto’s uit deze klassen ook aan Duitse wedstrijden kan worden deelgenomen en de Duitse rijders ook in Nederland kunnen starten. Ook hoop het BSR deze klassen met onze zuiderburen te kunnen afstemmen, opdat ook in België met deze auto’s kan worden gereden.

Proto

In een aantal landen duiken steeds vaker zogenaamde Proto’s op. Wagens die op het onderstel van een Mitsubishi Lancer staan, maar waarvan het koetswerk lijkt op een WRC. Ook in Nederland is een dergelijke Proto gebouwd en onlangs als X-auto in België ingezet. Lang werd er gespeculeerd of deze Proto’s ook in Nederland toegelaten zouden gaan worden. Nu de nieuwe klasse indelingen bekend zijn, blijkt dat er voor de Proto in Nederland geen plaats is.

Licentie

Waar voorheen een beginnende rijder een short licentie kreeg om deze na een aantal short wedstrijden te kunnen omzetten naar een ‘echte’ rally licentie, zal dit verdwijnen. Er is nog maar één licentie. Wel is het zo dat een beginnende rijder een Aspirant licentie krijgt die dan omgezet wordt naar een definitieve licentie. Deze kan dan weer opgewaardeerd worden naar een EU, of Full International License. In een periode van vier jaar dient de bezitter dan wel minstens éénmaal te hebben deelgenomen. Gebeurt dit niet, dan zal de licentie weer afgewaardeerd kunnen worden, tot zelfs weer terug naar een Aspirantlicentie.

Plaats reactie

1 reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com