Het autosportjaar begint zoals gewoonlijk sterk met enkele internationale topevenementen zoals de Dakar, de Rally van Monte-Carlo en de Rallye Neige & Glace, maar ook in België worden de wegwedstrijden binnenkort hernomen. Op 23 en 24 februari zal Landen “the place to be” zijn voor alle Belgische autosportliefhebbers en fans uit de omliggende landen. Het doet deugd vast te stellen hoeveel journalisten en toeschouwers uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en zelfs van verder speciaal naar Haspengouw komen voor de openingsmanche van het Belgisch rallykampioenschap.
Feestdagen
Terwijl iedereen genoot van de feestdagen, was Topspeed Rally Club Haspengouw volop bezig met de voorbereidingen van de 21ste editie van de Rally van Haspengouw. In 2017 was deze rally het startschot van een weergaloos kampioenschap dat spannend bleef tot in de laatste meters…. Zal het BRC dit jaar opnieuw de verwachtingen inlossen?
Budget
Om de deelnemers aan het kampioenschap voor te stellen, is het nog veel te vroeg. Iedereen is nog volop bezig met budget te zoeken, maar we hebben uit betrouwbare bronnen vernomen dat de meute R5 wagens ook in 2018 weer present zullen zijn, om er ongetwijfeld een spannende wedstrijd van maken. Samen met de achterwiel aangedreven BMW’s, Porsches en anderen, zullen zij weer zorgen voor het nodig spektakel op de soms wel erg gladde Haspengouwse wegen.
Na het openen van de inschrijvingen zal duidelijk worden wie een gooi gaat doen naar de nationale titel 2018.
Parcours
Kwestie parcours, wordt er gekozen voor de gekende waarden. We beginnen in Halle-Booienhoven, terug van weggeweest, waar natuurlijk de bekende passages op de kasseien niet mogen ontbreken. KP Gingelom is de volgende die de deelnemers mogen betwisten, en dit ongewijzigd tegenover 2017.
Spektakel
Hierna verplaatsen de wagens zich naar Heers en Horpmaal, ook niet onbekend natuurlijk. Kp Heers is een rondkoers geworden, waardoor er constant spektakel zal te zien zijn op de slechte strook verhard die op deze proef te vinden is. Horpmaal, is eveneens ongewijzigd tegenover 2017, alhoewel er wel minstens 1 boom minder naast het parcours staat. Al deze kp’s zijn tussen de 12 en 15 km lang, en worden 3 maal gereden, in totaal goed voor een kleine 160 km klassementsproeven. Zoals steeds wordt er rond de klok van 8:00 uur gestart op zaterdag, om na een goed gevulde rally dag omstreeks 19:00 uur de eindwinnaar op het podium te kunnen verwelkomen.
Kampioenschap
Naast het Belgian Rally Championship, samen met de Historics en M-Cup deelnemers, zal er eveneens een manche van het Criterium kampioenschap verreden worden. Deze deelnemers zullen ongeveer 110 km tegen de tijd afhaspelen, zodat we na 2 passages weten wie de winnaar wordt. Ook de Gitter Regularity is weer van de partij, en deze zullen na de Criterium deelnemers mogen aantonen dat rijden volgens een opgelegd gemiddelde niet zo eenvoudig is.
Gevuld
Er staat dus een goed gevuld programma klaar op 24 februari in Landen en omstreken. Vergeet dit zeker niet aan te stippen in je agenda…
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe