Mats van den Brand en Eddy Smeets waren afgelopen zaterdag 13 april goed op weg om de rallydraad met de BMW M3 weer op te pikken met een klinkend resultaat. Vertoevend op de 12de plaats algemeen en riant aan de leiding in de RACB M-Cup beslisten enkele stenen en een gracht met een betonnen duiker er echter helemaal anders over.
Mats van den Brand
Na de koprol in de Rally van Haspengouw, vooral te wijten aan het feit dat ik niet lekker in mijn hoofd zat, had ik de voorbije weken hard gewerkt om goed voor de dag te komen in Tielt. Mijn fysiek onderhoud ik sowieso met dagelijks sporten maar na Haspengouw was er op mentaal vlak ook werk aan de winkel. Dat was op momenten zeer confronterend maar ik wilde op dat gebied absoluut mijn belofte aan het team nakomen. Dat leverde trouwens een prachtjob door de M3 tijdig terug klaar te hebben. Ook met Eddy moest ik bepaalde zaken uitpraten. Persoonlijk wist ik dat de TAC een zware wedstrijd zou worden voor mij en mijn navi. In de eerste ronde was ik niet tevreden over mijn tempo. Niettemin stonden we op kop met een tiental seconden voorsprong. Vanaf KP 5 zaten Eddy en ik al bijna aan het gekende tempo van vroeger. Veel mensen zullen nu weer zeggen dat het té hard was maar dat was deze keer zeker niet de oorzaak van de crash. Op dit moment wil ik alle supporters, volgers, collega’s en rallykenners danken voor de fijne woorden van troost. Ik zit op dit moment erg diep en alhoewel ik er graag terug bij zou zijn in de Sezoensrally, denk ik eerder dat het voorlopig even niks meer gaat zijn…
Eddy Smeets
Ik heb maar één woord voor deze opgave en dat is “onverdiend”. Haspengouw was een domme fout van Mats. Deze keer was het brute pech op het slechts mogelijke moment want zowel Mats, ik als het hele team kunnen dit missen als kiespijn. Door niet genoeg te snijden, schoof de M3 over de neus weg. Het rechter achterwiel raakte een betonnen muurtje en dat katapulteerde ons de lucht in. De M3 is erg gehavend en omdat Mats ook nog enkele M3’s voor klanten moet klaarstomen, is het niet zeker dat onze auto klaar geraakt tegen de Sezoensrally. Vorig jaar werden we met vier zeges maar vice-kampioen in de M-Cup. Met het kleine verschil in de puntentelling zijn onze kansen op die titel nu al minimaal, zeker gezien de stevige en grote concurrentie van onze M-Cup collega’s. Daarnaast zijn we geen team dat speculeert op pech of opgaves van anderen. Het komt er nu op neer om alles en iedereen terug klaar te krijgen voor een volgende wedstrijd. Welke dat wordt, zien we nog wel maar we gaan wel zeker terug op de rallypaden verschijnen.
bron: PB Mats van den Brand
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie