RallyNieuws

Nog een paar weken

Nog een paar weken dan start in Nederland het nieuwe rallyseizoen. Het seizoen wordt weer geopend met de Circuit Short Rally op het Cicruit Park Zandvoort. Op de inschrijvingslijst zijn op het moment van schrijven slechts enkele inschrijvingen terug te vinden.

Ook wordt er hard gewerkt om weer twee rally’s op de kalender te krijgen. In Werkendam is men bezig om de Altena Rally nieuw leven in te blazen. Helaas gaat dat voor 2014 niet meer lukken. Men blijft echter hard werken om vanaf 2015 weer de wedstrijd jaarlijks op de kalender te krijgen. In Putten wordt hard gewerkt aan de Rally van Putten. Deze nieuwe wedstrijd staat in principe voor 10 mei op de agenda.

Over hoe de diverse nationale (open-) kampioenschappen er uit gaan zien is nog niet duidelijk. Veel rijders hebben besloten een eigen kalender op te stellen en geen kampioenschap te gaan rijden. Voor sommige rijders is dat een door budgettaire beperkingen ingegeven keuze, voor anderen door onvrede. Ook zijn er rijders die in het buitenland ervaring op willen doen.

Daarnaast zijn er ook nog teams naarstig op zoek naar een navigator. Rallyteam Breda heeft onlangs de wedstrijden waarin ze willen deelnemen vrijgegeven. Een mix van Nederlandse en Belgische wedstrijden. Een navigator lijkt er officieel nog niet te zijn. Men moet op zoek naar een nieuwe navi voor René Wawrzyniak aangezien Christiaan van der Rijssen in 2014 bij Johan Faes zal gaan navigeren. Wie in de DS3 R1 naast Góska op de navigator stoel zal plaatsnemen is evenmin bekend gemaakt.

Diter Toprek heeft na zijn uitstapje in de GTC Rally zijn Lady weer opgebouwd. In Hengelo vorig jaar reed hij alweer mee tijdens de Conrad Euregio Rally. Voor dit jaar zocht hij een nieuwe navigator. Deze heeft hij inmiddels gevonden in de persoon van Dennis Lippens. Dennis maakte eerder al deel uit van zijn serviceteam en behaalde in 2013 zijn navigator licentie. Dennis heeft eerst wat navigator ervaring opgedaan en in 2014 gaat het duo de strijd aan in de 350Z Challenge.

Kevin van Deijne heeft onlangs bekend gemaakt dat hij in het nieuwe Junior-ERC deel zal gaan nemen. Een kampioenschap voor rijders onder de 26 jaar als onderdeel van het FIA European Rally Championship. De deelnemers rijden met een R2 wagen waarbij Kevin de Ford Fiësta R2 meeneemt. Daarnaast rijdt hij een beperkt programma van de vier grote wedstrijden in Nederland, de TankS Ralle de ELE Rally, de GTC Rally en  de Hellendoorn Rally.

Ook zal de Peugeot Sport Cup in 2014 ook daadwerkelijk van start gaan. In 2012 werd deze cup aangekondigd bij ADK Rallyrent en de belangstelling destijds was groot. Vooralsnog gaat de cup met drie auto’s van start. Een aantal geïnteresseerden moest om financiële redenen uiteindelijk afhaken. Martijn van Hoek had al snel een 206 opgebouwd en reed als enige in 2013 nagenoeg volgens cup specificaties in een aantal Nederlandse wedstrijden. Uiteindelijk heeft hij besloten van deelname aan de cup af te zien. Een cup waarbij de auto is gebaseerd op de Peugeot 206 GTI. De komende week wordt door de leden de kalender voor 2014 bepaalt.

De Peugeot 206 van MvH Rallyteam staat inmiddels te koop. Wat zijn plannen zijn als de wagen verkocht is houdt hij nog even voor zich. Er wordt links en rechts druk gespeculeerd over welke auto hij zou gaan aanschaffen.

Voor veel rijders geldt dat het steeds moeilijker wordt om het benodigde budget rond te krijgen. Een heel kampioenschap rijden is dan zo goed als onmogelijk. Helaas geldt dat ook nog steeds voor die rijders wiens internationale kwaliteiten bekend zijn. Om op dergelijk niveau te presteren is een goede sponsor noodzakelijk. Een sponsor die inziet dat het niet alleen geld kost maar ook geld kan opleveren door het aanboren van nieuwe markten en daarbij gebruik kan maken van de (inter-)nationale bekendheid van de rijder om het product te promoten.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com