RallyNieuws
Jim van den Heuvel

Op bezoek bij… Jim van den Heuvel

Voor deze ‘op bezoek bij’, blijf ik dit keer dichter bij huis. De reis gaat naar het ‘Kippendorp’, ofwel Barneveld. De entree van het bedrijfspand, de locatie voor de afspraak van vanavond, is volledig donker maar de deur is open. In de werkplaats er achter brand echter licht. Uit een servicebusje stapt de 18 jaar jonge KNAF Talent First, WRC rijder en gastheer van vanavond, Jim van den Heuvel.

Ondanks zijn jonge leeftijd heeft Jim al een behoorlijke CV in de autosport opgebouwd. Niet gek ook als hij verteld dat hij is begonnen met autorijden vanaf het moment dat hij over het dashboard kon kijken. Dat was toen hij tien jaar oud was en in Zweden, tijdens één van de clinics die het familiebedrijf daar verzorgt, over het dashboard van een Ford Sierra kon kijken. Daarna pikte hij op Niederrhein vele kilometers mee tijdens de diverse testsessies die daar werden gehouden. Daartoe gebruikte hij veelal een Mitsubishi Lancer Evo II.

Jim van den Heuvel - Ford Fiesta R2 - Hellendoornrally 2015
Op 13 jarige leeftijd begon Jim zijn carrière in de RST Junior Cup. Dat seizoen won hij zes van de zeven races. Eén keer werd de jongeling achterste voren geduwd, waardoor de winst in rook opging. In het jaar erop haalde Jim alsnog zijn gram. Hij won alle races en stonden er twee bekers op de kast. Na deze twee succesvolle seizoenen in de RST Junior Cup stapte de jongeling over naar het circuit.

Jim behaalde zijn racelicentie maar moest toen een teleurstelling verwerken; hij mocht vanwege zijn leeftijd niet starten. Zodra hij een jaartje ouder was geworden kon hij terugkomen. Er werd daarom nog een jaar RST Junior Cup gereden en prompt kregen de twee kampioensbekers van de vorige jaren, gezelschap van een derde beker.

Jim was inmiddels 16 jaar geworden en daardoor kon hij eindelijk op het circuit starten. Zowel met de Mitsubishi Colt als in de Mazda MX5 reed hij aansprekende resultaten. Ook verwezenlijkte Jim één van zijn doelen op het circuit, een endurance race rijden, samen met zijn broer Jasper.

In 2015 werd Jim, inmiddels vele kilometers ervaring rijker, uitgenodigd deel te nemen aan de in het leven geroepen KNAF Academy. Deze hogeschool in de autosport begeleidt aanstormende talenten in het verwezenlijken van hun doel. Voor de dan 17 jarige Jim van den Heuvel is dat wereldkampioen rally worden. Terwijl zijn achttiende verjaardag wordt afgewacht volgt Jim diverse workshops aan de KNAF Academy en rijdt hij diverse races op het circuit. Daarna mag hij, als hij zijn rijbewijs heeft gehaald, deel gaan nemen aan rally’s.

Jim van den Heuvel - Ford Fiesta R2 - GTC Rally 2015
Eindelijk is het lange wachten voorbij en kan Jim laten zien wat hij waard is. Tijdens de Hellendoornrally zal Jim starten met de Ford Fiesta R2. De regels staan namelijk niet toe dat de jongeling kan starten in een kanon als de Mitsubishi Lancer Evo X. Gestart vanaf een 36e plaats klom het duo op naar de 19e plaats algemeen. Ook in de GTC Rally ging het voortvarend en klom Jim van de 29e naar de 16e plaats. In Hengelo viel de equipe op de achtste van de negen proeven uit. Doch zijn visitekaartje was inmiddels wel afgegeven. Dat blijkt ook wel uit zijn prestaties tijdens de Franse Rallye du Var. Jim startte vanaf een 145e plaats om uiteindelijk op een 38e plaats te finishen.

Op de vraag of Jim tegen verlies kan is zijn reactie een volmondig ja! “Maar…., dan moet het wel eerlijk gaan en niet zoals in het eerste jaar in de RST Junior Cup een keer gebeurde,” voegt hij er aan toe. “Normaal ben Ik niet iemand die chagrijnig zijn helm in een hoek gooit en de hele wereld de schuld geeft. Ik ben dan zelf niet goed genoeg geweest. Ik probeer te kijken naar wat er fout ging en dus de volgende keer beter moet. Destijds in de RST Junior Cup vond ik het voorval zó ontzettend oneerlijk dat ik, opgefokt door de adrenaline, even minder diplomatiek heb laten weten dat ik er anders over dacht,” geeft hij toe. “Ik kan goed tegen kritiek maar die moet dan wel gegrond en onderbouwd zijn.”

Op de vraag hoe Jim tegen de huidige situatie in de rallysport aankijkt, waar de beschuldigingen en verwijten via voornamelijk social media niet van de lucht zijn,  laat hij hoofdschuddend zijn hoofd zakken. “Het is onvoorstelbaar wat daar allemaal gezegd en vooral geschreven wordt. Er zijn mensen die achter de schermen heel veel tijd en ook geld in de sport steken om die uit het slob te trekken, om deelnemers te kunnen laten starten die anders thuis konden blijven. Om ze dan zó publiekelijk af te slachten, op bijvoorbeeld Facebook, begrijp ik totaal niet. Veel van de mensen die daar van alles maar roepen, weten niet wat er zich allemaal afspeelt en waarom bepaalde dingen zijn zoals ze zijn.”

Jim van den Heuvel - Ford Fiesta R2 - GTC Rally 2015
Opnieuw een desolate uitdrukking op het gezicht van Jim als hij geconfronteerd wordt met de, veelvuldig langs de proeven gehoorde, opmerkingen dat ‘men’ het raar vindt dat hij erg snel een rally licentie heeft kunnen krijgen. Dat, in tegenstelling tot andere deelnemers, Jim niet eerst twee sprints heeft hoeven rijden en wel héél snel een internationale licentie kreeg. Hoe kon hij namelijk  anders starten in Frankrijk tijdens de Rallye du Var en in Zweden tijdens het WRC?

“De KNAF mág dit beslissen. Ze hebben mij verkozen tot talent en ik heb aan kunnen tonen over voldoende kennis en wagenbeheersing te beschikken. Ik ben drie jaar op rij RST Junior Kampioen, ik heb op het circuit veel ervaring opgedaan, tijdens onze Clinics in de sneeuw in Zweden en ook op Niederrhein heb ik veel gereden. Tijdens de rally’s vorig jaar heb ik ook laten zien dat ik mee kan komen. Ik vind het jammer dat er mensen zijn die er zo over denken maar ik laat dat ook zo snel mogelijk van me afglijden.”

Zijn gezicht fleurt direct weer op als het gesprek over zijn deelname aan de Rally van Zweden gaat. Jim nam daar met een Evo N4 wagen deel aan het WRC2 kampioenschap. “Ik ben zó blij dat dit mogelijk is gemaakt door zowel de sponsoren als natuurlijk ons eigen bedrijf, Van den Heuvel Motorsport!  Een gevoel van euforie, van ‘Yes!!’ ging door me heen toen ik uiteindelijk aan de start van de eerste proef stond.”

“Dat gevoel werd direct ook weer een beetje overschaduwd omdat we op ‘oude’ banden stonden. De eerste proef was tijdens de verkenningen een gravelproef. Daarom hadden we banden, met spikes, gemonteerd die tijdens de tests ook al gebruikt waren. Op die banden zijn we vanaf de service ook naar de proef gereden. De organisatie bleek ’s nachts echter water op de proef te hebben gesproeid, waardoor toch een ijslaag was ontstaan. Daardoor hadden we met die min of meer kapot gereden spikes veel minder grip dan op gerekend was.”

“In de daarop volgende ‘tire fitting zone’ werden twee nieuwe banden, die we bij ons hadden, gemonteerd. Ook werden twee gebruikte banden gewisseld voor nieuwe. De derde en vierde proef reden we dus met vier nieuwe banden en was de grip vele malen beter,” analyseert Jim.

“Het was wel erg gaaf om overal Nederlanders tegen te komen! Dat we uitvielen was natuurlijk heel erg jammer. Van te voren heb ik maar erg weinig kunnen rijden met de Evo. Thuis heb ik een paar rondjes in de buurt kunnen rijden en in Zweden heb ik ook maar 35 kilometer kunnen testen. Desondanks heb ik een enorme vracht ervaring op kunnen doen.”

“We hebben een drie jaren plan opgesteld,” verteld Jim over zijn toekomst. “Mijn ultieme doel is om wereldkampioen te worden. Dit drie jaren plan moet me een goede opstap geven om dat doel te bereiken. Ik droom hier al lang van en ik wil er alles aan doen om dat doel te halen.”

In de werkplaats waren de laatste lichten inmiddels allang uit, het industrieterrein ligt er stil en verlaten bij. Hoogste tijd om afscheid te nemen. Het alarm werd ingeschakeld en de deur op slot gedaan. Buiten werden de handen nog eens geschud waarna ik de motor van de auto startte om weer huiswaarts te keren.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com