RallyNieuws
Rick Janse & Toon Berns - Opel Adam - ELE Rally 2016
Rick Janse & Toon Berns - Opel Adam - ELE Rally 2016

HART rond pittige ELE rally met succes af

De 52e ELE rally is ook dit jaar met succes afgerond. Mede dankzij Détech ingenieursbureau heeft het Han Automotive Rally Team (HART) de gehele ELE rally rondom Eindhoven kunnen rijden. Deze rally hebben ze met succes uitgereden, maar dat ging niet zonder slag of stoot.

Donderdag middag rond een uur of zes begon het verkennen voor de equipe. Rick Janse (coureur) had al ervaring met rally buiten het circuit, maar voor Toon Berns (navigator) was dit de eerste rally na Zandvoort. Desondanks stonden de proeven redelijk vlot op papier en had de equipe zelfs bij het verkennen in het donker weinig moeite met het benoemen van alle bochten.

Vrijdagochtend mocht de equipe weer op pad om de laatste vier van de acht proeven te verkennen. Hier mochten ze dan ook eindelijk de altijd mooie Strijpse Kampen verkennen; een proef, geheel uitgestippeld op legerbasis Sint Oedenrode. Helaas waren er bij de buitenproeven een hoop stukken onverhard uitgehaald vanwege de zware regenval van de dagen voor het evenement. Toch mocht dit de pret niet drukken; er waren veel verschillende soorten proeven, van industrie proeven waar de bochten dicht bij elkaar liggen tot buitenproeven waar op hoge snelheid tussen de bomen door gereden zou worden.

Eindelijk kon er vrijdag avond dan begonnen worden aan de rally. Drie proeven zouden twee keer gereden worden met een service van 20 minuten er tussen. Op klassenmentsproef 1 kwam de equipe er al gauw achter dat er een stuk in het begin verkeerd verkend was. Hier door moest de coureur een stuk op zicht rijden, zonder notes. Ondanks dat reed hij netjes op snelheid door en was er geen slechte tijd neergezet!

Bij de start van KP2 ging het minder goed; direct na de start brak de linker aandrijfas van de Opel Adam. Hierdoor moesten KP2 en KP3 met aandrijving op maar één wiel uitgereden worden. Het serviceteam heeft toen een geweldige prestatie neergezet: in 20 minuten tijd was de kapotte aandrijfas gewisseld voor een andere en was de auto weer afgetankt en helemaal klaar om weer te vlammen!

KP4, 5 en 6 gingen geweldig. De equipe manoeuvreerde zich in het donker zonder verdere problemen en mooi op snelheid over de rallypaden rond Eindhoven. Met een uitermate tevreden gevoel ging het team naar bed om zich op te maken voor nog een geweldige dag rally, waar nog elf proeven te verrijden waren.

KP7, 8 en 9 werden de volgende dag rond het middag uur verreden. Ondanks een af en toe zompig rempedaal ging alles goed en heeft de equipe laten zien dat het in staat is om hard te rijden. Na een relatief eenvoudige service kon er weer van start gegaan worden aan dezelfde drie proeven.

Bij KP10 heeft de Opel Adam op hoge snelheid een paal geraakt. Gelukkig heeft deze alleen de linker zijspiegel en het linker zijscherm geraakt, maar dat had anders af kunnen lopen. Deze paal heeft echter weinig invloed gehad op de equipe; zij bleven stevig doorrijden en hebben de proef netjes uitgereden.

Na de proef kreeg de equipe echter problemen; de koelventilator wilde niet meer aanslaan en de motortemperatuur liep op. Dit zorgde voor een chaotische start op Strijpse kampen, maar desalniettemin bleef de equipe netjes doorrijden. Het repareren van de fan na KP11 lukte helaas niet, waardoor er met haast naar de volgende proef gereden moest worden. Hier aangekomen was de equipe in alle haast vergeten de kofferbak te sluiten. Ondanks de open kofferbak reed het echter een mooie tijd en kon de equipe snel weer terug naar service, waar de fan weer gerepareerd werd.

KP13 ging als een speer, helaas is KP 14 geneutraliseerd en werd dus niet verreden. Hier kwam de Adam goed doorheen,  waardoor het serviceteam eindelijk weer eens een rustige service had.

Toen kwam het laatste boucle: knallen op een schitterende industrieproef, vol gas tussen de bomen door en dan weer terug de industrieproef op. De industrieproef lag de kleine, felle Opel Adam wel. Over de fietspaden en door de chicanes heen lieten Rick en Toon zien waar ze goed in waren.

KP16 was echter een stukje lastiger. Het onverhard lag er slecht bij en na herhaaldelijke waarschuwingen van zowel andere rijders als van marshalls besloot de equipe om deze proef (die in het donker werd verreden) eerst rustig aan te doen. Rustig aan doen wilt niet zeggen dat ze langzaam reden, maar wel dat ze eerst even keek hoe het onverhard er bij lag. Op deze proef heeft de Opel Adam helaas een boom van dichterbij gezien dan hij zou willen en een chicane iets ruimer gemaakt, maar de schade valt allemaal gelukkig erg mee.

De equipe heeft veel geleerd en is super blij met het uitrijden van deze uitdagende rally en zal over twee weken weer in de omgeving Hardenberg verschijnen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com