Op zaterdag 17 juni werd rondom Hardenberg de Vechtdalrally verreden. Verdeeld over acht proeven lagen 89 wedstrijdkilometers op de deelnemers te wachten. Eén van deze deelnemers was Roald Leemans die, samen met navigator Christiaan Paul van Waardenburg, de Citroën DS3 R3T bemande.
Realiteit
De jonge Brabander startte vanaf een twaalfde positie en wist uiteindelijk twee plaatsen te klimmen om zo op een tiende plaats te eindigen. “Op dit moment zit er niet meer in. Timo van der Marel staat met de Opel Adam R2 vóór ons. Op papier zou onze wagen de Opel bij moeten kunnen houden, of zelfs achter ons kunnen laten. De realiteit laat echter anders zien. Timo beschikt naast een snelle auto echter ook over een enorme schat aan ervaring waar je u tegen zeg,” realiseert Roald zich. “Hij kent zijn auto inmiddels door en door en kan er alles uit halen wat er in zit. Nog verder naar voren staat het echte zware werk, daar kan ik nooit tegen op!”
Potentie
Hoewel de DS3 R3T veel potentie heeft, komt dat er nog niet helemaal ten volle uit. “We zijn nog druk aan het zoeken naar de juiste setup. Mede dankzij de hulp van Hans Weijs hebben we al flinke stappen voorwaarts gemaakt. Het stuurgedrag is al vele malen neutraler geworden en dat scheelt echt enorm in wat we met de wagen kunnen doen. Op het onverhard van de Vechtdalrally merkten we echter ook dat de achterkant van de DS3 steeds weg sprong. Hier bleek de sporing niet te zijn zoals we hadden gewild.”
Potentieel
“Ondanks dat we nog niet het gehele potentieel van de auto kunnen benutten, ben ik niet ontevreden over het resultaat in de Vechtdalrally. Ik maakte wel wat kleine foutjes maar kon gelukkig voorkomen dat we serieus in de problemen kwamen. We hebben de wedstrijd beheerst uitgereden om toch weer kilometers te maken zonder in de problemen te komen. We hadden ook nog een lekke band op de zesde klassementsproef te verwerken,” kijkt Roald terug.
Struikelblok
Nu de auto weer in de werkplaats staat kan het team weer doorgaan met onderzoeken hoe deze zo goed mogelijk voor Roald kan worden afgesteld. Opnieuw zal Hans Weijs betrokken worden bij het aanpassen van de DS3 zodat Roald zijn eigen potentieel kan laten zien. “Ik zou graag willen weten waar ik nu sta,” zegt Roald. “De auto is echter nog het struikelblok. Ik heb nog niet het gevoel dat ik nu weet hoe snel ik ben. Dat frustreert eigenlijk wel een beetje. Ik weet dat het tijd kost om de auto goed te krijgen. Er worden nu flinke stappen gemaakt en ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt met de auto. Tot die tijd moeten we maar het best er van maken.”
GTC Rally
De volgende wedstrijd voor het team is de GTC Rally. Deze wedstrijd, met als thuisbasis Roosendaal, geldt voor het team als hun thuiswedstrijd. In het seizoen 2016 wist vader Ronald met zijn herkenbare gele Mitsubishi Lancer Evo V als derde over het finishpodium te komen. Zijn deelname dit jaar is nog niet bevestigd. Wel vast staat dat Roald zijn DS3 R3T aan de start brengt. “Ik ga er vanuit dat we dan weer een paar flinke stappen vooruit hebben kunnen zetten. Er wordt in ieder geval met man en macht aan gewerkt. Intussen ga ik door met de workshops en evaluaties vanuit de KNAF Academy om zelf ook progressie te blijven maken,” zegt Roald tot slot.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe