In 2017 veranderen de nodige regels met betrekking tot de World Rally Cars. De wagens worden krachtiger en zullen er agressiever uit gaan zien en wellicht ook klinken. Al enige tijd is Toyota met de Yaris, die gebouwd wordt door het team van Tommi Mäkinen, Citroën die met de nieuwe C3 aan het testen is in een camouflage livery en Volkswagen die met de Polo R WRC al flink veel getest heeft.
Lange tijd bleef het stil uit de kampen van M-Sport en Hyundai. Van deze laatste zijn inmiddels de eerste foto’s verschenen die laten zien dat het team wel degelijk bezig is met het testen. Hiervoor gebruikt vooralsnog een hybride versie van de i20 WRC. Opvallend hieraan is dat het team besloten heeft terug te keren naar een driedeurs versie, terwijl voor 2016 nog gekozen werd voor een vijfdeurs variant van de i20.
Kevin Abbring bestuurde vanmorgen de hybride versie in het zuiden van Frankrijk. Deze wagen had nog niet alle aerodynamische aanpassingen die vanaf 2017 zijn toegestaan. Wél kan het team alvast de motor, de ophanging en de koeling testen.
Het Koreaanse team is in april, op de thuisbasis Alzenau, in het geheim begonnen met de ontwikkeling van de vervanger van de huidige i20 WRC.
Alleen bij M-Sport blijft het vooralsnog erg stil. Malcolm Wilson heeft tijdens de Rally van Portugal laten doorschemeren met een volledig nieuwe auto te komen. Van deze auto zijn nog geen carrosserieën beschikbaar. Daarom zal het team in juli met een hybride de eerste tests aanvangen.
Volgens Malcolm Wilson is de korte tijd die dan nog rest voor het ontwikkelen, bouwen, testen, aanpassen en homologeren erg kort, maar kan het team dit aan. Malcolm verwijst naar de Rallycross versie van de Fiesta RS, die in een half jaar vanaf een blanco vel is ontwikkeld en gebouwd. Er breekt een compleet nieuw tijdperk aan aldus Wilson.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe