RallyNieuws
Volkswagen Polo R WRC

Volkswagen gaat airborne in Finland

In de Neste Rally Finland, ook wel de “Formule 1 in de bossen” genoemd, bereiken de deelnemers hoge snelheden. In 2015 was het Jari-Matti Latvala die, in zijn Volkswagen Polo R WRC, deze wedstrijd als snelste ooit wist af te leggen. Met een gemiddelde snelheid van 125,44 km/u reden hij en zijn navigator Miikka Anttila, van start tot finish. Op de afsluitende Power Stage behaalde het duo Sébastien Oger en Julien Ingrassia zelfs een gemiddelde snelheid van 135,25 km/u.

De term ‘Formule 1 in de bossen’ dekt de lading, op één punt na, aardig. Daar waar een Formule 1 auto tijdens het driften geen grotere hoek bereikt dan  vier graden, behaalt een world rally car een hoek van ongeveer 15 graden. Daarom is het goed positioneren erg belangrijk, zeker voor de vele jumps. Wat het extra moeilijk maakt is de regel dat de motor van een world rally car niet meer dan 8500 rpm mag maken. Echter, bij een sprong ondervindt de aandrijving geen weerstand en zal het toerental tot boven deze grens oplopen. Dan moet het motormanagement ingrijpen en de brandstof injectie stoppen. Het is dus zaak dat bij de landing snelheid en toerental weer binnen de limieten gekomen zijn om geen aandrijving te hoeven missen.

In 2013, op de proef Ouninpohja, sprongen de auto’s zo’n 70 keer en verbleven in totaal meer dan 30 seconden in de lucht. Rijder en navigator zijn op dat moment slechts passagiers van hun eigen auto. Met snelheden tegen de 200 km/u is grote precisie van het grootste belang.

Als Latavala zijn zege reeks in Finland, hij won deze wedstrijd reeds twee keer met Volkswagen, is hij hard op weg om op gelijke voet te komen met namen als Hannu Mikkola en Tommi Mäkinen. Deze mannen wisten deze wedstrijd vier keer op hun naam te schrijven. Markku Alén won al zes keer in Finland terwijl Volkswagen’s testrijder Marcus Grönholm deze wedstrijd zeven keer wist te winnen.

“Voor mij vormt de Neste Finland Rally het hoogtepunt van het seizoen. Ik kijk er erg naar uit en natuurlijk is de druk erg hoog, hoger dan bij iedere andere rally. Die druk kan ook motiverend werken want ik wil voor mijn thuispubliek natuurlijk zo goed mogelijk presteren. De verwachtingen zijn ook hoog aangezien ik dit jaar alleen nog maar in Mexico heb kunnen winnen. Deze wedstrijd is mij, met al zijn sprongen en snelle gravelpaden, helemaal op het lijf geschreven De sleutel voor succes is het kiezen van een rechte lijn voor een jump en snelle secties en het op orde hebben van de pace notes,” vertelt Jari-Matti Latvala.

Leider in het kampioenschap Sébastien Ogier mag door de gewijzigde regels als eerste van start gaan. Daar is hij niet gelukkig mee aangezien hij op deze manier nooit een wedstrijd op onverhard kan winnen. Hij kan zo alleen maar vegen en daarmee het parcours schoonmaken voor zijn directe concurrenten. Relativerend zegt Ogier dat het wat telt is dat hij zijn kampioenschap verdedigt. Toch zou hij een rally willen winnen met gelijke omstandigheden. Zeker nu het aantal écht goede rijders in het kampioenschap toeneemt. Desondanks kijkt hij erg naar de strijd in Finland uit. “Finland is voor mij het hoogtepunt van het seizoen. Ze weten daar prachtige proeven neer te leggen. Die zijn niet alleen mooi maar lijken ook voor rallyrijden op maat gemaakt te zijn.”

Andreas Mikkelsen denkt niet zijn prestatie in Polen te kunnen herhalen. “Het is een totaal andere wedstrijd. De ondergrond is harder en er zijn veel meer heuvels en sprongen. Over het algemeen is de rally in Finland veel veeleisender dan die van Polen. Met de vele blinde heuveltoppen moet je exact weten wat er zich daarachter bevindt. Dat geeft je dan het vertrouwen dat nodig is om echt hard te kunnen gaan. De proef Ouninpohja, met de vele sprongen, zal dit jaar tegengesteld worden gereden. Dat maakt het extra spannend.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com