RallyNieuws
Volkswagen Polo R WRC

Volkswagen Motorsport stopt er mee, en nu?

Voor velen is het geen nieuws meer dat Volkswagen Motorsport zijn handen uit het WRC trekt. Het is niet het enige project waar het machtige Volkswagen-concern zijn handen uit weg trekt. Zo is recentelijk nog aangegeven dat Audi zich gaat focussen op de Formule E. Met het wegvallen van Volkswagen, binnen het WRC, zijn er natuurlijk ook weer een hoop wegen geopend voor zowel andere fabrikanten als voor de rijders die plotseling beschikbaar zijn gekomen. Moeten bestaande rijders binnen een team nu vrezen voor hun stoeltje? De namen Ogier, Latvala en Mikkelsen zijn immers plotseling beschikbaar gekomen.

Volkswagen zal altijd nog binnen de autosport actief blijven. Het is echter nu nog de vraag op welke termijn en in welke hoedanigheid. Binnenkort start de rally van Dakar weer. Ook op dit gebied heeft Volkswagen nog veel te zeggen en te doen, maar dit blijft ook een geldverslindend project. We moeten niet vergeten dat Le Mans, of in ieder geval de Endurances, een flink budget opeisen van het machtige Volkswagen-concern. In alle disciplines scoort de fabrikant goed en heeft zijn stempel stevig weten te drukken op de autosport in het algemeen. Alle projecten kosten nu echter veel geld die momenteel beter gebruikt kunnen worden in andere zaken en in de toekomst van Volkswagen in het algemeen. De opkomst van alternatieve brandstoffen brengt ook veel kosten met zich mee en voor het voortbestaan van het merk is het belangrijk om de focus soms ergens anders te leggen.

In het persbericht van Volkswagen valt goed te lezen dat het merk zich gaat richten op klantenauto’s binnen de autosport. Zo heeft Volkswagen te kennen gegeven dat het aankomend jaar gaat starten met de ontwikkeling van de Polo R5. Een rallywagen die zich moet gaan meten met bestaande R5 rallywagens uit de stallen van onder andere Skoda, Ford en Hyundai. Laat Skoda nu toevallig ook onder Volkswagen vallen en het kwartje valt direct. De techniek is er, de know-how is er en de Polo WRC 2017 staat enkel maar stof te happen. In het jaar 2017 hoeven wij niet veel te verwachten vanuit Volkswagen als het gaat om de rallysport, maar de ontwikkeling van deze nieuwe R5 gaan wij uiteraard op de voet volgen. Deze Polo R5 zal in ieder geval enkel als klantenauto beschikbaar komen en nooit onder de vlag van Volkswagen zelf gaan rijden. Hiermee volgt de fabrikant het principe van andere fabrikanten op om zo ook de autosport weer enigszins betaalbaar te maken.

We kunnen ook, met deze wetenschap, kritisch kijken naar de Dakar. Voor dit jaar zal Volkswagen nog volop actief zijn in deze sport. Het is niet ondenkbaar dat het daaropvolgende jaar de befaamde Touareg enkel nog maar beschikbaar gaat komen als klantenauto. Al dan niet met ondersteuning vanuit Volkswagen of wellicht een tuner. Onze voorzichtige voorspelling doet ons vermoeden dat Volkswagen hier zijn visie gaat wijzigen en enkel nog maar klantenauto’s beschikbaar gaat stellen.

Met het terugtrekken uit de WRC komen er plotseling drie goede rijders beschikbaar. Het zijn namen waar andere teams graag hun naam aan willen verbinden. Ik heb het dan natuurlijk over Ogier, Latvala en Mikkelsen. Een drietal namen die hun sporen in de rallysport inmiddels wel verdiend hebben. Vooralsnog lijken de stoeltjes voor 2017 al verdeeld te zijn, maar Toyota heeft nog een plek vrij. Begin dit jaar ging er al een gerucht de ronde dat Latvala wellicht de overstap naar Toyota zou maken, maar dit werd direct als fabel weggezet door Latvala zelf. Dit doet je ook, bijna, vermoeden dat Toyota meer wist of was dit nu echt een gerucht? De mogelijkheid bestaat dus dat Latvala uiteindelijk toch bij de Japanners terecht gaat komen. Hiermee zijn echter de plekken van Ogier en Mikkelsen nog niet gevuld.

Eerder liet Ogier in een kort bericht weten dat hij in 2017 gewoon aanwezig zal zijn. Een politieke statement waar je feitelijk nog niets mee kunt. Het bericht lezen wij dan ook als een hommage aan de mooie jaren die hij heeft gekend bij Volkswagen Motorsport. Het is niet ondenkbaar dat hij wellicht een plek gaat vervullen binnen Citroen WRC. Citroen heeft inmiddels ook aangegeven dat ze open staan voor een gesprek met Ogier. Hierbij werd echter wel nog opgemerkt dat de fabrikant geen wijzigingen meer gaat maken binnen de huidige selectie rijders die inmiddels al voor 2017 zijn vastgelegd. M-Sport heeft aangegeven dat zij verregaande interesse hebben in Ogier en diens navigator. Het team zal naar verluid een bod gaan doen op het duo om M-Sport weer op de kaart te krijgen. De naam Mikkelsen blijft dan nog wel even een andere vraag. Zal hij misschien zijn naam gaan verbinden aan de ontwikkeling van de nieuwe Polo R5? Een soortgelijk project als waar Kevin Abbring nu mee bezig is? De kans is klein, want hiermee zal Mikkelsen terugvallen qua positie en dus niet meer officieel zal deelnemen in het WRC. Qua rijders zijn er dus nog een hoop vraagtekens die vooralsnog onbeantwoord blijven. Wat wij wel met zekerheid kunnen zeggen is dat de rijders in ieder geval niet bij Hyundai zullen komen. Deze stoelen zijn allemaal al bezet voor 2017.

In alle opzichten heeft Volkswagen Motorsport laten zien waar zij toe in staat zijn. De stempel is duidelijk gezet en het is nu aan andere om deze stempel mee te nemen. De toekomstige projecten van Volkswagen zijn veelbelovend, mede door de successen in het verleden. Voor Volkswagen is het nu tijd om ook weer geld te gaan verdienen en wellicht ook te gaan besparen. Laten wij over dit laatste eerlijk zijn, het dieselschandaal is nog niet afgehandeld. Als dit laatste nooit aan het licht was gekomen had de fabrikant voor 2017 waarschijnlijk andere beslissingen genomen. Wel is het een feit dat er volgend jaar een andere fabrikant naar huis gaat met de felbegeerde constructeurstitel.

Plaats reactie

1 reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com