RallyNieuws
Team Iveco | De Rooy | Petronas - Dakar 2015

Dakar heeft sinds lange tijd weer een heuse marathon etappe

Bron: Team Iveco | De Rooy | Petronas

Het Team de Rooy is sinds jaren een voorvechter om de marathon etappe weer terug in de Dakar-rally te krijgen. Nu is het dan eindelijk zover en kunnen ze een nachtje extra plezier beleven aan hun Dakar avontuur. In navolging op vader Jan de Rooy, ondertussen een heuse levende Dakar legende geworden, is ook Gerard er van overtuigd dat dit soort elementen hetgeen is wat het publiek graag wil zien. Ontbering voor mens en machine waardoor de ware Dakaristen naar boven drijven.

Extra onderhoud is weer voltooid
Omdat in de marathon etappe ’s avonds alleen tijd en plaats is voor het hoognodige onderhoud heeft men vannacht uit voorzorg alle bladveren van de trucks vervangen. De bladveren worden dagelijks nauwlettend in de gaten gehouden en bij de minste twijfel vervangen. Door de extreme belasting in de rally, vertonen bladveren nog wel eens metaal-moeheid, vaak zichtbaar door het ontstaan van haarscheurtjes. Dit is vaak de eerste waarschuwing dat de bladveren het niet lang meer uithouden. Omdat wisselen van bladveren niet de gemakkelijkste taak is in de vrije natuur heeft men hier al op ingespeeld door ze vannacht te vervangen.

Alle drie de rallytrucks zijn gisteravond ook compleet op nieuwe banden gezet zodat ook daar de minste risico’s op lekrijden ontstaan. Tevens hebben de rijders gelukkig veel zand dat niet de grootste aanslag op bandenslijtage geeft. Met nog een aantal extra, nieuwe reservebanden in de laadbak moet ook dat dus goedkomen in de komende twee etappes. De service crew heeft vannacht tot bijna 4 uur doorgewerkt en mocht vanmorgen dan ook genieten van een welverdiende ochtend uitslapen. Vandaag is het een goed moment voor de achterblijvers om alle servicetrucks van een inwendige poets- en opruimbeurt te voorzien zodat ze spik en span de 2e week van Dakar 2015 in kunnen.

Special 6
Deel 1 van de marathon etappe begint met een verbinding van 101 kilometer. Daarna staan er 335 kilometer special op het programma met veel zand en de nodige duinen in het verschiet. Als duinen de grote liefde van menig Nederlandse truck equipe is dan kunnen ze vandaag en morgen hun hart ophalen. Meer nog dan bij de motoren en auto’s die een lusje door Bolivia rijden, is er bij de vrachtwagens veel zand in de route opgenomen. Gerard [501] is gestart als 4e truck om 11:41 uur (GMT -3), Hans [504] als 8e om 11:49 uur en tot slot Pep [509] als 21e om 12:13 uur. Vandaag heeft men natuurlijk veel meer mogelijkheden om rustig te kunnen vertrekken, alle trucks starten nu telkens 2 minuten na elkaar en er zijn nu geen auto’s en motoren waar men rekening mee dient te houden.

Het bivak zal vanavond klein zijn, slecht een 50-tal trucks zullen het toneel vormen van een nachtje in de Zuid-Amerikaanse natuur, ze verblijven niet ver van het vliegveld van Iquique, in vogelvlucht zijn de rallyrijders maar een 40 kilometer van het grote bivak verwijderd waar alle servicetrucks opgesteld staan.

Menu van de dag
De minpuntjes van een marathon etappe; De eigen keuken is er vandaag niet bij. De heren moeten het doen met een koelboxje dat gevuld is met de nodige calorierijke hapklare producten. Bij een dagje afzien hoort ook geen 3-gangenmenu dus misschien is het maar beter zo!

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com